Achtergrond bij schuin dak en hoe straten/pleinen?

Gestart door amest, 20 oktober 2009, 17:36:11 PM

amest

Ik ben bezig na te denken over een achtergrond voor mijn toekomstige stad en hoe ik best de straten  en pleinen maak.
Hieronder alvast een fotootje van de situatie.

Voor de achtergrond heb ik het probleem dat de huizen al vrij dicht tegen het dak staan. Het station staat er ook dicht tegen.
De achtergronden die ik voorlopig gevonden heb zijn te hoog en dus niet bruikbaar. Weten jullie misschien geschikte achtergronden (horende bij een "oude" stad).
Of moet ik best zelf iets tekenen/schilderen?

Verder wil ik voor de huizen uteraard een straat. Ik dacht aan een soort klinkers, je vindt ze regelmatig in stroken bij verschillende fabrikanten maar daarmee bochten maken is niet altijd even praktisch.
Idem voor propere aansluitingen voor een plein bv.
EN dan is er nog de aansluiting op de huizen, liefst zonder spleet.
Is dat dan best met gips of iets dergelijks?
Hoe doen jullie dit?


imghttp://users.telenet.be/kiekjes/modelspoor/stad.jpg/img

alvast bedankt
groeten,

Arvid

ysbeer

Straten
Gips is prefect voor klinkers,je kunt het in mallen gieten (spoirle)of als je geduld hebt zelf klinkers krassen in een laag gips.
Is een stevig en stoffig werk,maar het kan heel mooi zijn.
Met wat inspanning kun je de gegoten stukken wel naadloos aaneen sluiten(bij mij de helling met vrachtwagen)

Asfalt is simpeler,maak de straat van z.g.n HARDBOARD spuit dat matzwart,laat het goed drogen.
Daarna een laag je DROGEN gips er (dus niet nat maken)en dat er met een doek goed in vrijwen.
Zie mijn foto s maar eens (de straat voor de overweg)
Schuine kant idem
Zet je huizen wat hoger en schilder de achtergrond.
wim

amest

bedankt voor de snelle response
Ik zal toch eens een klein stukje in gips moeten proberen. Kijken of ik genoeg geduld heb[:D]. asfalt is natuurlijk ook een mogelijkheid.

De verhoging van een voetpad hoe doe je dat het beste?

groeten,

Arvid

PeterBrz

Voetpaden kan je maken van een dun latje hout of derdelijke. Hiermee bedoel ik bv zo'n roerstokje om de verf mee te mengen, meestal zijn deze een 2-tal cm breed en hebben een goede hoogte.

Groeten, Peter

dirkkerckhofs

Voor voetpaden gebruik ik architektenkarton waar ik kasseien in prik met de oude verfborsteltruc: trek de haren uit een oude verfborstel en met een fijne tang het ronde of ovalen ijzeren omhulsel bovenaan de borstelsteel vierkant of rechthoekig wringen. Voor de boordsteen werk ik als volgt: ik terk met de achterkant van een mes op een tweetal milimeter van de rand van het voetpad een streep en dwars daarop maak ik om de centimeter een streep om de voeg tussen de boordstenen uit te beelden. Hier zie je hoe het er uit ziet voor het schilderen:



De straten zijn uit een groot vel zelfklevende folie geknipt. Zo ziet het er uit na schilderen en washen:



Om te zorgen dat er geen spleten zijn tussen  je huizen en het voetpad, druk je ze licht in het architectenkarton voor het schilderen. Zie eerste foto.

Ik zou je huizen niet evenwijdig met de achterkant zetten en zoveel mogelijk naar voor. Dan kan je een vertikale achtergrond proberen aan te brengen die toch op zijn minst zo hoog is als je huizen zelf. Op het plafond zou ik op de planken toch iets aanbrengen dat je lichtblauw (lucht) kan schilderen.

Dirk

ysbeer

Inderdaad zou ik die planken op zijn minst blauw schilderen of bedekken met plaat.
En de huizen wat hoger zetten

]








wim

amest

bedankt voor de tips.

Een stuk van het schuine dak ga ik sowieso bedekken met iets (plaat-karton? dat probeer ik wel eens) en wat blauwig schilderen.

De huizen hoger zetten kan een klein beetje(5cm?), maar niet heel veel of ik moet alles serieus naar voor plaatsen. Wat is hier het voordeel van?

De huisjes staan op de foto niet echt evenwijdig met de muur/het dak. alhoewel het niet heel schuin is.
Het station staat dan net anders schuin met de kant die je ziet op de foto het verst verwijderd van het dak. De andere staat heel dicht bij het dak.
groeten,

Arvid

ysbeer

Als de huizen wat hoger staan kijk je er niet meer achter.
Zolang je er nog achter kunt kijken blijft het moeilijk om een achtergrond te maken.
Je zou ook kunnen proberen om achter de huizen de grond wat af te laten lopen(verdiepen)
In die diept plaats je dan kleinere huizen ,of alleen daken en struiken(bomen)
wim

amest

Bedankt,

ik zal een en andere eens beginnen uittesten
Dat kan allemaal wel even duren.
Als het al wat gevorderd is dan post ik wel eens een foto.
groeten,

Arvid