Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

lakschade

Gestart door railtravelmanager, 19 oktober 2009, 16:37:25 PM

railtravelmanager

hallo,

weet iemand waar ik onderstaande kleur kan kopen in Belgi? voor lakschade (steeninslag) op mijn M?rklin 5408 op de gele band onder het bedrijfsnummer op de neus

Die Fa. M?rklin ben?tzt Aquacolor Farben. F?r die 34661 wurde die Aquacolor  mit der Ral Nr.1021 gelb verwendet.

mvg

Erwin
met kleine & grote treintjes rijden toch zo fijn
lid MTD treinenclub Edegem
MTD Vaerwegh Dock staat op Modelspoor Expo !

Gerolf

Humbrol 99 zou daar erg dicht bij moeten zitten
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

GeM

Hoi Erwin

Je kan eens gaan kijken op http://scalemodeldb.com/paintcharts/ral

Hier kan je via de RAL kleur kijken welk merk je iets te bieden heeft, of de zeer dichtbijliggende kleuren van een bepaald merk opvragen. Ik kwam voor RAL1021 dichtbij met Humbrol 154

Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

Rochevalien

Interresante site en zeer nuttig. Spijtig dat men in de modelbouw weinig met Ral nummers werkt.Je kan ook zelf wat gaan mengen en een bestaande tint van geel donker of lichter maken,je hebt tenslotte niet zoveel nodig als het is om wat lakschede te herstellen.

Gerrit

railtravelmanager

dag Gert en Gerolf, bedankt voor jullie tips !

citaat:
Geplaatst door railtravelmanager

hallo,

weet iemand waar ik onderstaande kleur kan kopen in Belgi? voor lakschade (steeninslag) op mijn M?rklin 5408 op de gele band onder het bedrijfsnummer op de neus

Die Fa. M?rklin ben?tzt Aquacolor Farben. F?r die 34661 wurde die Aquacolor  mit der Ral Nr.1021 gelb verwendet.

mvg

Erwin

met kleine & grote treintjes rijden toch zo fijn
lid MTD treinenclub Edegem
MTD Vaerwegh Dock staat op Modelspoor Expo !

theedooz

Er is een spuitbus te koop van Motip in exact RAL 1021.
Het is helaas wel hoogglanslak, dus daarna nog vernis gebruiken.
Dit is ook precies de kleur die de NMBS gebruikt, al wil dit op modeltreinen wat te licht tonen.

Daarom gebruik ik voor modellen die geheel overgespoten moeten worden (zeker de groen-gele loc's) liever een tikje donkerder, RAL 1023 van Dupli Color platinum.

Groet!
Tedo
 

railtravelmanager

dag Gert,

Ral 1003 welke Humbrol zou daar bijpassen en deze verf humbrol houd die op metalen onderdelen want vaak zijn M?rklinlocs bovenbouw in metaal.

met kleine & grote treintjes rijden toch zo fijn
lid MTD treinenclub Edegem
MTD Vaerwegh Dock staat op Modelspoor Expo !

cgraaf

Hallo,

Metalen kappen van Marklin zijn altijd van zink, en op zink hecht standaard geen enkele verf. Dat betekent dat je met een speciale primer moet werken die geschikt is voor zink. Vroeger had je zgn. washprimer, een tweecomponenten primer met een wat onbestemd lichtbruin kleurtje die prima hecht op zink en messing. Ik vraag me af of die nog steeds te koop is, in Nederland schijnt dat een enorm probleem te zijn vanwege alle milieu- en arbo-eisen van tegenwoordig.

Je kunt natuurlijk gewoon gele Humbrol verf gebruiken om de band op je lok te herstellen, maar houd er rekening mee dat zolang je geen speciale primer gebruikt de hechting bijzonder zwak is.

Gr,
Chris