Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

S-DEC-4-DC + Peco PL-10 = werkend

Gestart door ludol, 18 oktober 2009, 21:40:27 PM

ludol

Hoikes, das lang geleden.

En er is een reden voor.
Het is de schuld van mijn digitale module S-DEC-4-DC de verbinding tussen wissel en Intellibox.
Niet enkel zijn schuld, ook om dat ik stroom verslindende wisselaandrijvingen heb, namelijk de Peco wisselaandrijving PL-10 . Die gaat met kilo?s stroom lopen zodanig dat mijn module S-DEC-4-DC niet meer dan 2 keer na elkaar kan schakelen. Dus als ik 4 wissels achter elkaar wou schakelen ging dat niet, na 2 schakelingen viel de stroom weg (er was niet genoeg om te schakelen).
Maar dat is nu verleden tijd. Ik ben lid van de AMRA treinclub en daar loopt ook den Guido rond (ook bekend op dit forum, onder welke naam moet ik nog eens vragen (welke naam ?)) die wel wa elektieke vingers heeft. En ook nog per toeval in een trein magazine (welk Guido?) iets had gelezen over het moeizaam schakelen met de S-DEC-4-DC.
De Guido is dan niet bij de pakken blijven zitten en heeft zo een extra schakeling gemaakt waar ik nu mijn wissels met de Peco aandrijving onbeperkt kan schakelen.
Enkele foto?s en een filmke.
http://ludo.wimrobijn.be/AMRA/Guideo-wisselversterker/index.html
http://www.youtube.com/watch?v=ckUwOzMxlMM

INFO

Ludol,

Met twee simpele mono-stabile relais per wissel was het makkelijker en eenvoudiger opgelost.
[:)]

http://i128.photobucket.com/albums/p167/Seaking100/Fantasia2/P1080120.jpg
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ludol

Volgens ik heb begrepen is dat wel veel duurder per wissel is, deze schakeling kost een 10 euro en je kan er onbeperkt?? wissel op aan sluiten. Raadzamer is om meerdere modules te gebruiken, ook al een kwestie van meters draad extra anders. Ik vraag het nog eens aan den Guide of hij moest hier op inpikken?

INFO

citaat:
Geplaatst door ludol

Volgens ik heb begrepen is dat wel veel duurder per wissel is, deze schakeling kost een 10 euro en je kan er onbeperkt?? wissel op aan sluiten. Raadzamer is om meerdere modules te gebruiken, ook al een kwestie van meters draad extra anders. Ik vraag het nog eens aan den Guide of hij moest hier op inpikken?



En over welke schakeling heb je het dan? Want ik zie een heleboel transistoren, en een apart printje met een dikke elko. Dus wat kost er nu 10 euro, en over wat praten we dan?
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

Heb het nog even nagezocht, maar een relais kost 94 cent. Kun je 5A mee schakelen. En 8 x 0,94 = 7,52. [;)]
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door INFO

maar een relais kost 0,94 cent.
Dat is wel erg goedkoop.
Je bedoelt waarschijnlijk 94 cent of 0,94 euro.[8D]

ludol

Ifo, We hebben het over de twee plaatjes met van alles er op en dat tussen de wissels en de mooie geordende S-DEC-4-DC ligt, ik verwoord het maar zo om dat ik niet weet wat de schakeling doet.

HEEEEEEEEEEEEEEELppppppppppp Guidooooooooooooooooo
Kom mij eens helpen.

Ik zie vanavond de soldeerder (Guido)van de schakeling en zal nog wat info vragen.

ludol

Hoikes,
De Guido gaat eens zien of hij nog kan vinden waar hij dat gelezen heeft.

GECE

Dag,

Bij de zaak waar ik mijn elektronisch materiaal haal kosten de relais meer dan 2 euro, daarom deze schakeling.
Het printje met de grote elco moet maar ??nmaal gemaakt worden (dient om stroomstoot te geven) het andere dient voor telkens 4 wisselaandrijvingen.
Het ontwerp komt uit MIBA 2/2008.
Er zijn zeker nog andere mogelijkheden, maar Ludo had op andere forums om raad gevraagd maar geen antwoord gekregen.

Mvg
Guido

Gerolf

citaat:
Geplaatst door GECE
...maar Ludo had op andere forums om raad gevraagd maar geen antwoord gekregen..
Waarom andere fora als je een goed antwoord wil [?] [^] [:D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Ik zie het wellicht fout,maar die pl 10 heeft volgens mij geen eind afschakeling.
Dat wil zeggen dat de decoder (Of geeft die toch een puls uit?)de wissels helemaal niet kan schakelen.
Software matig kan dat natuurlijk wel,maar dan wordt slechts een spoel tegelijk gestuurd,en klopt die maximale enorme stroom weer niet
Wie legt mij dit eens uit.
Idem trouwens als de decoder en puls uit geeft.
wim

INFO

Wim, wisseldecoders geven gewoon een puls. Dus wat is het probleem?

Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door INFO

Wim, wisseldecoders geven gewoon een puls. Dus wat is het probleem?


Oke,puls dus,maar toch maar een puls te gelijk,waarom dan steeds meer stroom.(2 zou kunnen als de puls langer duurt dan de decoder nodig heeft om van wissel te veranderen)
Voor mij blijft het wat duister,maar ja wie ben ik.
wim

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Voor mij blijft het wat duister,maar ja wie ben ik.

Troost je Wim, ik kan het ook niet volgen.

INFO

Wim, dat moet je aan Ludol vragen, maar ik ben bang dat die het ook niet begrijpt.

Maar hier wat feiten.

De Wisseldecoder kan per uitgang 1A schakelen maximaal.
De Seep aandrijving doet voor ongeveer 2A. Dat gaat dus niet lukken, je moet de uitgang dus via een versterker zoals er nu is gedaan aansluiten. Daarbij is de andere schakeling overbodig. Die condensator dus.

Wat ook kan is een relais gebruiken per uitgang en een trafo gebruiken die voldoende stroom kan leveren. 3A is genoeg. Iedere wissel wordt per stuk bediend door de centrale. Er komen nooit twee wissel commando's tegelijkertijd.
Alleen de waarheid ligt in het midden.