Nieuws:

Nu in MSM 246 TEST: Mistral 69 TEE rijtuigen van Arnold * ARS-Alltmann autotransporters van Roco

Hoofdmenu

Wisseldecoder probleem ?

Gestart door Jozef, 11 oktober 2009, 20:23:29 PM

Jozef

Ik heb een probleem met een van mijn wissels, of wisseldecoders
eerst wat informatie, ik gebruik de wisseldecoders van LDT S-DEC-4-DC
heb er zo 6 in gebruik om mijn Roco wissels in schaduwstation te schakelen
Deze worden geschakeld met de normale Roco Line wisselaandrijving, ze zijn toch niet zichtbaar.

Nu mijn probleem.... op een van deze wisseldecoders zijn slechts 2 Roco wissels aangesloten, waarvan er maar een wissel hoeft te schakelen
de 2de is nog niet functioneel (is bedoeld voor uitbreiding van baan)
tot zover is alles normaal, maar het rare is er zijn al 2 wisseldecoders defect gegaan waar die ene wissel is op aangesloten.
dus de decoder begeeft het na enkele maanden ... raar maar waar.
2 stuks op 4 maand tijd en dat voor het schakelen voor dezelfde wissel, dus mijn vraag waar gaat het fout ?
Kan de wisselaandrijving de oorzaak zijn ? of heb ik te maken met een stom toeval  ?
in beide gevallen stonden er op de LDT decoder 2 onderdelen zeer heet.

Ik ben geen Elektronica kenner dus ik kan ze ook niet repareren .. spijtig want word duur grapje
Ik heb ze wel gekocht als bouwset en ze zelf gesoldeerd .. maar de andere 5 werken feilloos
deze trouwens ook maar helaas niet lang , dus foute soldering van mij kan bijna niet, daar de rest werkt, en de 2 defecte ook werkte
gedurende 2 maanden.

Wie kan mij helpen met raad ? ik zelf denk dat het de aandrijving is die mijn decoders verknoeit, maar hoe kom ik dit te weten ?
en waarom gaan ze stuk ?
Geen simpel geval, maar gezien hier enkele knappe elektronica kenners komen hoop ik op hun hulp :)

Wil je nog meer info vraag me gerust, de onderdelen die heet stonden ken ik niet bij naam
maar het ene is een soort IC ( witte met 6 pootjes ) andere is smal zeer plat rond bruin schijfje met 2 pootjes,
op printplaat aangegeven met MF1 ( Multi fuse ?) is puur een gok

Dus voor ik een derde decoder stuk doe, hopelijk een oplossing van mijn probleem.

Thanks Jozef
LocoNet DCC, Twin-Center, PC met Koploper LocoNet-interface,
BMD16N-SD bezetmelders met S88LN en LDT wissel & schakeldecoders

ysbeer

Warm of heet worden duidt altijd op een te grote stroom door het onderdeel.
Aangezien alle andere het wel goed doen,ligt het voor de hand de oorzaak te zoeken bij de wissel.
Het beste zou zijn.
Zeer goed controleren of er geen bedradings fout is.
Staan er wellicht twee wissels op die uitgang.?
Tja en dan is het beste om stroom te meten,maar dat vraagt een stroommeter,en wat kennis van zaken.
Die stroom meter moet in serie met de spoel,maar(als alles in de wissel goed werkt)is de puls te kort om te meten(op een simpele meter)
De print kan ook sneuvelen door
Te hoge of verkeerde voedingspanning
Verbinding (kortsluiting)tussen de spanning van (voor) de wissel
en de spanning op de ic (s)
Eigenlijk lijkt mij zo een verbinding op de print het meest  aannemelijk,wissel kapot geeft meestal rook,stank en zelfs vuur,maar dan bij de wissel
Onderzoek heel HEEL zorgvuldig de soldeer verbindingen op de print.
Desnoods met een loupe.
Verzamel zo veel mogelijk info.
Wat gebeurt wanneer,waar en hoe,en meld je dan weer
wim

Jozef

Ondertussen is Nr 3 overleden zit nu met 3 defecte LDT S-DEC-4-DC.
Mijn schaduwstation is hiermee volledig buiten gebruik.

dit kan toch geen toeval meer zijn !

De voeding is een Roco transfo uit startset
10725 - 230Volt Input and 16Volt AC Output 50VA

Weet echt geen raad meer
LocoNet DCC, Twin-Center, PC met Koploper LocoNet-interface,
BMD16N-SD bezetmelders met S88LN en LDT wissel & schakeldecoders

Gerolf

't Is natuurlijk maar een idee, maar is de pulstijd instelbaar?
Stel dat de eindafschakeling in je wisselspoel niet altijd even goed werkt, kan een te lange puls de eindtrap van je decoder doen sneuvelen.
Door de pulstijd kort genoeg te "kiezen" (als dit kan) vermijd je een overbelasting.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Als er wat stuk gaat zal wat verband houdt met de wissel zal dat toch bijna altijd de eind tor zijn (zwart recht opstaand 8 stuks)
Al het ander wat sneuveld kan dat wel doen door de wissel maar dan ligt dat aan montage fouten op de print.
Je geeft te weinig ifo wat er nu precies gebeurt,wat er kapot gaat,warm word,rookt .
En dat kun je toch best zien door in de gebruiksaanwijzing het onderdeel (op het plaatje)op te zoeken en op te schrijven wat er bij staat.
Het vreemde is dat je verhaal zo onwaarschijnlijk klinkt,dat zal het wel niet zijn hoor,maar het klinkt zo.
Je wissel blijven heel,dat die zouden verbranden ligt veel meer voor de hand.
Maar ja het blijft gissen zonder weten.
wim

INFO

citaat:
Geplaatst door Jozef

Ondertussen is Nr 3 overleden zit nu met 3 defecte LDT S-DEC-4-DC.
Mijn schaduwstation is hiermee volledig buiten gebruik.

dit kan toch geen toeval meer zijn !

De voeding is een Roco transfo uit startset
10725 - 230Volt Input and 16Volt AC Output 50VA

Weet echt geen raad meer



En dat is steeds met dezelfde wisselaandrijving. Of is dat ook met andere wisselaandrijvingen aangesloten op die nu defecte decoders?

Je zult het dus in de aandrijving moeten zoeken en niet in de decoder.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Jozef

Het is NIET altijd dezelfde Roco aandrijving waar de decoder door defect gaat, ik heb in mijn schaduwstation 6 rocoline wissels die zijn aangesloten op 2 LDT decoders.
Had er eerst 1 defect , die heb ik vervangen, maar nu is de oudste plus de vervangen nieuwe ook gesneuveld.

Mijn zichtbare wissels schakel ik met Tortoise motors en met 4 stuks SA-DEC-4-DC decoders (voor motors) hier heb ik GEEN problemen mee deze gaan NIET defect.

Bij de defecte decoders staat er altijd een onderdeel gloeiend heet
nl de Multi-Fuse, de rest is niets aan te voelen of te zien .. geen hitte, rook, stank, niets
Ze zijn wel degelijk defect want al ik ze na afkoeling terug aansluit zit er geen leven meer in de programeerknop , enkel de wissels maken geluid dat lijkt op een Machinegeweer (kan het als leek niet ander omschrijven)

AL deze decoders zowel die voor de roco aandrijving, als voor de tortoises zijn aangesloten op een enkele Roco tranfo.
(10725) 230Volt Input and 16Volt AC Output 50VA (is dus enkel in gebruik voor mijn wissels)

De wisselsschakelaars zijn NIET defect met een nieuwe LDT decoder schakelen ze probleemloos , Helaas niet voor lang, want dan is de decoder naar de vaantjes .. is een vreemde zaak ik weet, het maar kan echt niet meer info geven.

Kan het zijn dat de trafo te zwaar is voor de roco aandrijving ?
Vroeger gebruikte ik een Viessman decoder voor mijn wissels MET een powermodule, ik had toen nooit problemen.

Maar gezien de goede kwaliteit/prijs verhouding van LDT gebruik ik nu deze decoders, er zit zeker een fout ergens, maar waar ... als ik dt wist !!!!

Alvast bedankt , Jozef
LocoNet DCC, Twin-Center, PC met Koploper LocoNet-interface,
BMD16N-SD bezetmelders met S88LN en LDT wissel & schakeldecoders

Jozef

citaat:
Geplaatst door Gerolf

't Is natuurlijk maar een idee, maar is de pulstijd instelbaar?
Stel dat de eindafschakeling in je wisselspoel niet altijd even goed werkt, kan een te lange puls de eindtrap van je decoder doen sneuvelen.
Door de pulstijd kort genoeg te "kiezen" (als dit kan) vermijd je een overbelasting.



Ik weet dit niet zeker .. ik bestuur mijn treinen met PC en het programma Koploper, misshien is in dit programma de pulstijd aan te passen ! zal dit even moeten opzoeken.

Bedankt voor de tip !
LocoNet DCC, Twin-Center, PC met Koploper LocoNet-interface,
BMD16N-SD bezetmelders met S88LN en LDT wissel & schakeldecoders