Nieuws:

Nu in MSM 251 REPORTAGE: Smalspoormodelbouwdagen 2024

Hoofdmenu

De ene loksound is de andere niet.

Gestart door LordTD, 05 oktober 2009, 22:37:06 PM

LordTD

Graag had ik eens een draadje gestart over de kwaliteit van sounddecoders in digitale locs.

Het is mij al opgevallen dat het geluid bij sommige merken glashelder is, mijn Roco 2024 is hier een mooi voorbeeld van. Bij andere, soms recentere locs, resoneert er altijd wel iets mee. De TEE van Trix heeft dan leuke functies maar het is net alsof de body meetrilt met de sound.

Bestaat er soms een site waar ik beoordelingen van nieuwe locs kan vinden? Door die Roco is mijn interesse in soundmodellen wel opgewakkerd maar ik betaal liever niet bij indien het t? speelgoedachtig klinkt.

Gerolf

Ik denk niet dat het probleem bij de decoders ligt. Die zetten "soundfiles" om in stroom voor je luidspreker, en daar loopt het niet zo gauw fout.
Wel bij de andere "onderdelen":
- de soundfiles zelf: realistisch, opnamekwaliteit, ...
- de luidspreker (weergavekarakteriek) en hoe die ingebouwd is
Mij lijkt het dat vooral bij het laatste het schoentje knelt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

krispy

Het grootste probleem ligt bij de luidsprekers zoals gerolf reeds vermelde.( de opname kwatiteit ook , maar ik veronderstel dat de makers van de files toch wel over goede aparatuur beschikken )

Hoe groter deze is hoe beter het geluid klinkt en daarbij is dan ook nog eens de klankkast ( potje waarin de speaker zit ) van groot belang , bij veel loks is slechts plaats voorzien om een ronde speaker van 23mm met een plat klankkastje ( meestal in de lok aanwezig ( bij LSM en roco toch )) in plaatst van een diep ( zoals ze los verkocht worden )bij deze laatste klinkt de bass ( als deze er al is ) iest beter maar het is de plaatst dat meestal ontbreekt. Ik zou zeggen is er plaatst in overschot in de lok ga dan voor een grote rechthoekige met de daarbij horende klankkast , deze geeft altijd het beste weer, maar tegenwoordig met de grote chassis zitten ze redelijk vol.Ook moet men zorgen dat het geheel goed vast zit anders gaat het trillingen doorgeven aan de kast en chassis wat dan weer andere nare effect teweeg brengt( hb ik voor gehad met een 13 van LSM , geluid was soms zuiver soms niet , later bleek mijn speaker los te zitten in zijn klankkastje , alles vast gemaak , nu geen probleem meer.
De scherpte van het geluid kan men echter ni veel aan doen , dat is door de grote van de speakers

In de iets oudere loks van roco is het inbouwen van speakers met grote klankkasten niet echt een probleem ( is bij mij in alle belgische modellen gelukt buiten reeks 29 en 80 (tractor ), deze zitten echt vol )

Ik hoop dat ik hiermee een nuttige uitleg heb kunnen gegeven
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

poco loco

citaat:
Geplaatst door krispy

Het grootste probleem ligt bij de luidsprekers zoals gerolf reeds vermelde.( de opname kwatiteit ook , maar ik veronderstel dat de makers van de files toch wel over goede aparatuur beschikken )

Wat Krispy zegt klopt zonder twijfel.

Maar wat die "makers van files" betreft: dat blijkt niet zo evident.
Wat bvb. de types 202-203, reeksen 52-53, betreft, zijn de met 'Roco' uitgeruste decoders van beduidend realistischere geluidskwaliteit dan deze van Danckaert. Ik spreek wel over enkele jaren terug en voorts geen slecht woord over Locsound!

Enkel om te zeggen dat er w?l verschil zit op het decodergeluid.

Luc.

LokSound

citaat:
Geplaatst door poco loco

citaat:
Geplaatst door krispy

Wat bvb. de types 202-203, reeksen 52-53, betreft, zijn de met 'Roco' uitgeruste decoders van beduidend realistischere geluidskwaliteit dan deze van Danckaert. Ik spreek wel over enkele jaren terug en voorts geen slecht woord over Locsound!

Luc.

Ik begrijp uw reactie niet: "van Danckaert". 99% van de soundfiles zijn door ESU gemaakt. En niet door ons.

Voor Krispy: "maar ik veronderstel dat de makers van de files toch wel over goede aparatuur beschikken"
ESU neemt de geluiden op met een AKG microfoon en een draagbare MiniDisc recorder van Marantz. Beide zijn uit het professionele gamma van deze merken. Hun geluidstechnieker is een studio-ingenieur, dewelke jaren ervaring heeft ifv muziek. (Persoonlijk is hij lid van een grote Duitse popgroep.)
mvg, Patrick

DelticPower

Hallo Patrick (Loksound) meteen maar even inhaken op dit onderwerp.
Zijn er nog vorderingen in de plannen van sounddecoders voor de ROCO NS2400 en/of NS2200. Ook de Artitec DE1 en DE2 zullen graag van geluid voorzien worden. Alleen al de verkochte aantallen van de ROCO NS2400 moeten toch commercieel jullie op ideen brengen.
Ben in afwachting.
  Met de groeten van Jan.

Peter

Volgens mij heeft de kwaliteit van het geluid weinig met de decoder, doch alles met de luidspreker(s) en de plaatsing in het modell te maken.
In mijn Fleischmann baureihe 03 en 18.5 is de geluidskwaliteit uitstekend (Esu decoders) terwijl dit in andere stomers van diverse merken veel minder is.
Met vriendelijke groeten
Peter

hapkin

Dag allemaal, ook effe reageren op dit onderwerp.
Soundecoders zijn een zeer goede uitvinding, maar zijn volgens mij nog altijd dezelfde ondingen als vroeger.
Toen ze pas op de markt kwamen was het echt duur, de prijzen zijn ondertussen al wat gezakt maar soundecoders blijven duur.
Dan krijg je het verhaal dat ze eerst duur waren door de ontwikkelingskost en dat ze nu duur zijn voor verdere ontwikkeling te betalen...
Maar ik moet er niks van hebben. De sound die eruit komt lijkt wel op het echte geluid van een locomotief, maar is in mijn oren ver van juist.
Bij een dieselgeluid mis ik de echte bas van de motor.
Deze kan een decoder u nooit geven door de (te)kleine box.
Maar er zijn nog andere dingen die mij storen, bv als je het geluid uitzet net na het laatste geluid ,komt er nog zo een mooi gekraak achter. Iedereen kent het wel
Als een diesel locomotief vertrekt dan hoor je goed  hoe onnatuurlijk de motor versnelt het gaat echt zo stap voor stap omhoog.
Als de diesel locomotief op zijn max snelheid rijdt blijft het motorgeluid zo op een vervelende frequentie tjirpen
En de decoders die ik heb gehad blijven op volle snelheid ook motorgeluid geven, in het echt gaat de motor naar een lager toerental en versnelt deze weer als de snelheid is gedaald.
Bij een mw 41 bij het opstarten van het stel hoor je maar een bel en 1 motor starten, wie weet hoeveel motors de 41 heeft ? ...

Enfin zo kan ik nog wel wat dingen opsommen wat mij stoort aan geluidsdecoders, maar dit is mijn persoonlijke mening.
Ik heb ze allemaal verkocht en enkele locomotieven in de plaats gekocht...

mvg Steve

chef garde

citaat:
Geplaatst door hapkin

Bij een mw 41 bij het opstarten van het stel hoor je maar een bel en 1 motor starten, wie weet hoeveel motors de 41 heeft ? ...

2

poco loco

citaat:
Geplaatst door LokSound

citaat:
Geplaatst door poco loco

Luc.

Ik begrijp uw reactie niet: "van Danckaert". 99% van de soundfiles zijn door ESU gemaakt. En niet door ons.

ESU neemt de geluiden op met een AKG microfoon en een draagbare MiniDisc recorder van Marantz. Beide zijn uit het professionele gamma van deze merken. Hun geluidstechnieker is een studio-ingenieur, dewelke jaren ervaring heeft ifv muziek. (Persoonlijk is hij lid van een grote Duitse popgroep.)
mvg, Patrick

Patrick,

Ik viseer niets of niemand.
Mijn excuses indien ik mij van terminologie (merken, firma's,...) vergis en daarbij mensen verkeerdelijk in een slecht daglicht zouden kunnen komen te staan (toch wel vermoeiend, al die lange tenen...)
Ik weet niet hoe en via welke wegen het coderingsproces verloopt.

Ik heb enkel vastgesteld dat het geproduceerde geluid van een
- bolle neus met ingebouwde geluidsdecoder 'realistisch' klinkt.
- bolle neus met nadien bestelde geluidsdecoder op niks trekt.

Door dezelfde luidspreker.

Luc.

tunnelmotor2000

citaat:
Geplaatst door hapkin

Dag allemaal, ook effe reageren op dit onderwerp.
Soundecoders zijn een zeer goede uitvinding, maar zijn volgens mij nog altijd dezelfde ondingen als vroeger.
Toen ze pas op de markt kwamen was het echt duur, de prijzen zijn ondertussen al wat gezakt maar soundecoders blijven duur.
Dan krijg je het verhaal dat ze eerst duur waren door de ontwikkelingskost en dat ze nu duur zijn voor verdere ontwikkeling te betalen...

Wel ik had daar ook wat moeite mee maar door recente ontwikkelingen ben ik ietwat bijgedraaid. Dat het een noot kost om de goeie geluidsfiles te bekomen-bewerken-in decoder te stampen staat buiten kijf. De decoder is echter bewezen materiaal en is volgens mij niet zo duur.

citaat:
Geplaatst door hapkin

Maar ik moet er niks van hebben. De sound die eruit komt lijkt wel op het echte geluid van een locomotief, maar is in mijn oren ver van juist.
Bij een dieselgeluid mis ik de echte bas van de motor.
Deze kan een decoder u nooit geven door de (te)kleine box.

Hierin moet ik je ook volgen = waar is de bass heen. Verder is bij de meeste kleine luidsprekers de weergave tot 250Hz onbestaande en juist daar zit dat dreunende tot in je buik doordringende geluid.
Echter moet je ook toegeven dat je tov een modelloco je er eigenlijk 100m vanaf staat en dan gaat er wel wat gedreun verloren.

citaat:
Geplaatst door hapkin

Als een diesel locomotief vertrekt dan hoor je goed  hoe onnatuurlijk de motor versnelt het gaat echt zo stap voor stap omhoog.
Als de diesel locomotief op zijn max snelheid rijdt blijft het motorgeluid zo op een vervelende frequentie tjirpen
En de decoders die ik heb gehad blijven op volle snelheid ook motorgeluid geven, in het echt gaat de motor naar een lager toerental en versnelt deze weer als de snelheid is gedaald.

Hier belanden we terug bij het aanmaken van de soundfiles. Ben er hoegenaamd niet van op de hoogte hoe je het moet doen, maar bij de geluidsopnames zou men bv een motor vanuit traagloop naar max rpm laten versnellen en dit onder last. Een tweede opname is de motor stand per stand laten oplopen. Eens dit gedaan kan dit nog eens overgedaan worden in de omgekeerde zin.
Inderdaad eens op snelheid blijft de motor maar doorjammeren. Moet er hier wel bijzeggen dat dit helaas in werkelijkheid bij trekken van zware treinen wel het geval is. Maar om terug te komen op jou stelling zijn er nu sounddecoders waarvan je eens op snelheid het toerental kunt terugschroeven en nadien weer opvijzelen. Dezelfde decoders laten ook toe dat je kruipend vertrekt met motor vollen damp.
Hier ben ik heel benieuwd of Loksound dit in z'n weldra nieuw uit te komen decoder gaat ingebouwd hebben.

dgrr57

citaat:
Geplaatst door hapkin

Maar er zijn nog andere dingen die mij storen, bv als je het geluid uitzet net na het laatste geluid ,komt er nog zo een mooi gekraak achter. Iedereen kent het wel

Dit is gewoon een slechte opname [;)]
citaat:

Ja, ik versta het ook niet goed. Die funktie zit dus degelijk in een loksound decoder (diesel notching up/down). En nochtans gebruikt niemand het.
Je moet het maar horen bij een 51. Prachtig [:D]

D_Loc

Voor wie het interesseert: ik heb begin dit jaar een eigen versie van AFB Loksound gemaakt met de opname die ik in Luxemburg heb gemaakt (zie topic 5404).
Het resultaat van die Loksound is hier te zien:
http://www.youtube.com/watch?v=JzPQr-_f3kI

In een spoor 1 lok klinkt ditzelfde geluid als volgt:
http://www.youtube.com/watch?v=9xMAOB0hfu0
http://www.youtube.com/watch?v=HkqvKRHtY40

Wie ge?nteresseerd is in deze soundfile kan me een berichtje sturen dan stuur ik het bestand in de reply.
Je hebt uiteraard wel een Lokprogrammer nodig om het geluid in een decoder te plaatsen.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

ysbeer

citaat
-------------------------------------------------------------------

mvg, Patrick

--------------------------------------------------------------------

Je kunt natuurlijk het geluid met de meest professionel apparatuur opnemen maar als je ze dan als 8 bit signaal in de decoder stopt  blijft er (met dan nog een luidsprekertje van niks) echt niet veel kwaliteit over.
wim

krispy

Wat mij vanavond is opgevallen , in de bolneus 5315 van roco die ik hier heb rechtstreeks met sound in aangekocht zitten twee luidsprekers ( een aan elke kant )
mischien geeft dit het betere resultaat dan deze die achteraf geplaatst worden , ik denk dat niemand thuis zelf 2 luidsprekers plaatst , mischien eens het proberen waard ?
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m