Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Wat nu???

Gestart door JanD, 02 oktober 2009, 17:21:56 PM

JanD

Beste Collega's,

Na een mislukt "N"-spoor avontuur ( N is toch niet handig voor 57-jarige ogen) bezin ik me op nieuwe plannen. De vorige opzet was Analoog (maar wel met ROCO-ACS-trafo's, dus enigszins digitaal nabootsend): Voordeel: goedkoper, kan je ook nog eens iets voordeligs van de Internet-markten kopen, nadeel: alle mooie nieuwe toepassingen mislopen. Ik twijfel nog steeds. Want, ( zie alle vragen/problemen rond en met digitaal rijden): zo eenvoudig als het wordt voorgesteld is het niet, en ook dan heb je tientallen meters bedrading nodig.
En als ik dan al voor digitaal kies: Wat dan? Die systemen ( Roco, Fleischmann, evt Hornby) vernieuwen zich ook regelmatig, raken verouderd, ( Trix), kortom: dan heb je wat opgebouwd en dan is het al weer oud.
Vraag dus aan jullie:( zonder de bedoeling de strijd tussen " Analogen" en "Digitalen" te willen doen herleven: Wat zouden jullie doen als je weer overnieuw begon?? En o ja, voor ik het vergeet: Ik heb nog steeds geen Goud-boom in de tuin staan, dus betaalbare oplossingen/suggesties alstublieft!!
Dank/groet, JanD

Michael

Dag Jan,
3 jaar geleden ben ik herbegonnen met de trein, heb toen een startset van fleischmann gekocht en ben daarna beginnen lezen, was al snel overtuigd van de voordelen van digitaal rijden, dus de keuze was snel gemaakt. Vrij snel een decoder voor de eerste lok gekocht, deze was voorzien van een interface waar de decoder zo in kon. Lokboss van fleischman aangeschaft en ik kon digitaal rijden.
Inderdaad digitaal is duur, maar een centrale schaf je ??n keer aan, ik heb de twincenter (fleischmann) maar achteraf zou ik de intellibox gekocht hebben. Is wat voordeliger in prijs. Loks laten ombouwen kost een hoop geld, maar inmiddels heb ik zelf al een lok of 5 omgebouwd, lukt aardig, en voldoende hulp te vinden als je gaat zoeken ondanks dat er in mij omgeving geen modelspoorclubs te vinden zijn. Mijn advies:
Lees en vergelijk de systemen met elkaar en kies dan wat je het best vindt passen bij jou wensen en geldboom.

Succes. Micha
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

didier1990

beste

volgens mij zien welke plaats je hebt.
Dat je geen al ter groote baan hebt kun je gemakkelijk zeggen voor analoog,
Wil je meertreinen systeem kun je digitaal gaan.
OF misschien er iets tussen kan toch ook zoals ik doe.

Ik zelf rij op fleischmann N.
Mijn treinen worden allemaal digitaal,aangestuurt door de TWIN-center van fleischmann.
Maar mijn seinen,wissels,lichten dit doe ik allemaal met de hand,
Omwillen dat ik vindt volledig digitaal gaan rijden dat dit veel geld kost.
Je kunt met meerdere treinen rijden en je heb ook deels digitaal ik vondt dit een goed idee.[;)]

mvg
didier

JanD

Een baan-ontwerp heb ik slechts heel globaal in mijn hoofd: het wordt een "U", waarbij de breedte van de hoofdbaan ? 1 meter wordt, de diepte van de onderkant van de " U" 80 cm, en de breedte van de andere poot 70/80 cm: dit bij een lengte van max. 2.70. Ik ben een uiterst beroerde timmerman, dus hoop ik e.e.a. te verwezenlijken zonder schaduwstations: De smalle zijde van de U wil ik gebruiken voor een Loc-Loods, opstel-sporen en om het geheel heen en soort omloop-spoor. Bovendien ben ik nogal gehecht aan een realistische treinenloop: een trein moet op het station kunnen binnenkomen op spoor 1 en kunnen vertrekken van spoor vier: bij een kopstation moet de Loc kunnen omlopen naar spoor 2 etc.. Uiteindelijk moet het een baan worden, waarbij minimaal 5, 6 treinen in direct gebruik zijn: heel simpel wordt het dus niet!
Ten slotte: een laatste advies-vraag: wat zouden jullie als rails aanschaffen: Piko A of Peco????

dank, jd

doomslu

Het probleem is complex.

De sporen? Ik zweer bij Tillig, maar dat is mijn keuze...

Analoog/digitaal ?
Voeg daarbij: handbediend of met de computer.

Een klein baantje kan je beter met de hand bedienen en dan is digitaal betaalbaar en zeer handig, vooral voor het traag rijden.

Bij een grotere baan, met veel verkeer speelt de beveiliging een grote rol (bloksysteem). Dan is een computer ideaal. In dat geval kan je ook goede (zogenaamde) analoge systemen vinden. Zo heb ik het gedaan.

Moeilijk samen te vatten in enkele zinnen en iedereen heeft zijn eigen mening natuurlijk. [;)] Maar daar had je naar gevraagd...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

cyberbeast

Ik rij Marklin.
Daar ik nog geen vaste baan kan bouwen, is dit het makkelijkste systeem.
Geen meters draad: de treinen rijden afzonderlijk, de wissels werken gewoon op decoders. Simpeler kan niet. Goedkoper wel...
 

JanD

Oke, ga voor een " gemengde" oplossing: digitaal rijden en analoog schakelen. Doomslu suggereerde " aansturing per pc": volgende vraag dus: met welk programma en welke " hardware" ( niet de pc, maar de baan-hardware) dan? Trouwens: ik vrees dat " Tillig" niet meer gemaakt/nauwelijks meer verkrijgbaar is??
Misschien dat ik mijn vraag mbt het merk/soort rails het best verplaats naar het materieel-topic: veel doorgewinterde spoor-fanaten zullen vrees ik niet altijd het beginners-topic willen volgen ( hebben ze natuurlijk ook minder te " halen".
jand

Peter


citaat:
ik vrees dat " Tillig" niet meer gemaakt/nauwelijks meer verkrijgbaar is


Normaal is Tillig in goede modelspoor winkels vlot verkrijgbaar, zeker in Duitsland. Bij hun nieuwigheden voor dit jaar zitten er buiten de goedernwagens ook nieuwe wissels voor hun Elite systeem.
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

JanD,

gezien je voorkeur om realistisch te rijden, en de vrij beperkte ruimte beschikbaar voor een H0 baan, lijkt me het voorstel van Luc inderdaad een goed uitgangspunt: Digitaal rijden, seinen en wissels handbediend.

Zolang je wissels en seinen handmatig zou blijven schakelen, en dus je treinen ook per handset gaat besturen, waarvoor zou je er een computer bijhalen? Mij lijkt dat, in deze context overbodig, of zie ik iets over het hoofd?

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Digitaal rijden zonder PC (of een andere - duurdere - blokbeveiliging) lijkt me enkel haalbaar als je slechts met enkele treinen tegelijk rijdt.
Niet geheel terzijde: ik rij analoog, met een zelf ontworpen blokbeveiliging. Mits wat elektronica-kennis is dit haalbaar en betaalbaar.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

JanD

Het Analoog rijden heb ik ook bepaald nog niet uit mijn hoofd gezet, bovendien had ik voor mijn " N"-baan ( ook analoog) een hele bult relais ( tillig) zeer goedkoop in Duitsland op de kop getikt: zelf " blokken" maken kan ik wel,net zoals trouwens de meeste schakelingen. Ik moet zeggen dat met magneetjes, reed-relais, rij-weerstanden etc.
er toch een heel aardig rail-verkeer ontstond: ik kon ( bij een HO-baan 20 jaar geleden) 6 treinen onafhankelijk van elkaar laten rijden.
Zeker met de genoemde ROCO-ACS-trafo's gaf dat een goed plaatje, maar brandende cabine-en rijtuigverlichting, geluid, etc.etc.. kan je dan vergeten. Ben blij deze discussie met ervaren mannen te kunnen voeren!
Blijft mijn vraag nog: Als je dit bovenstaande leest, ook op basis van je eigen ervaringen: Wat mis ik dan eigenlijk, als ik Analoog blijf???
Jan

Gerolf

Constante, schakelbare verlichting is "louter analoog" moeilijk haalbaar, maar niet onmogelijk.
Cabineverlichting: hoe vaak is die in de realiteit "aan" ?
Meerijdend geluid is "analoog" ook lastig, zeker de toeters en bellen, maar ik ben nog steeds niet bekoord door de geluidskwaliteit van de ingebouwde luidsprekertjes.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

JanD, eerlijk gezegd moet je niets "missen" als je louter analoog rijdt. Zoals je zelf aangeeft, is het bouwen van een bloksysteem met relais een bezigheid dat een enorme voldoening kan geven eenmaal het in elkaar gesoldeerd is. Bovendien ben je volledig meester van je systeem, en kan je zelf uitbreidingen aanbrengen naar voorkeur (langzaam optrekken en stoppen, seinbeelden sturen, wachtcycli invoeren, rijwegselectie, pulsbreedtesturing...). En vele van de bezetmelders die voor het digitale systeelm gebruikt worden, kunnen ook voor een analoge baan ingeschakeld worden. Heb je meteen een baan met stroomdectie ipv magneten/reeds.

Nogmaals, met een analoog systeem is niets mis. Als je het goed uitvoerd, en het werkt, is het amper van digitaal te onderscheiden. En de kik als alles werkt is minstens even groot, want het is allemaal zelfbouw!

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

JanD

Hoi Michiel, Gerolf en anderen,
Ik kies, mee op basis van jullie inbreng voor Analoog. Dat, tot mijn eigen verbazing overigens ( ben een echte "alfa", jurist en consultant)begrijp ik tenminste: ik kan de schakelingen volgen, begrijp waarom het is zoals het is ( behalve totdat ik vroeger pakweg 250 meter draad onder de baan had, en het fenomeen " zwerfspoor" optrad)maar ook dat heb ik door hergroepering van aan-en afvoer opgelost). Heb zojuist een poosje zitten kijken op het Nederlandse " Koploper"-forum: krijg ik vooral Koppijn van. Nu nog de keus voor een rail-soort, en de pret kan weer gaan beginnen!! Het stormt hier half, zo'n beetje, en regent: het ideale weer om met een nieuwe baan te starten. Met up-loaden van foto's ben ik niet handig, maar...ik heb een 17-jarige zoon die dat wel voor me wil doen, ik houd jullie op de hoogte!
JanD

INFO

JanD,ik zou toch pleiten voor een digital systeem, dat lijkt in eerste instantie moeilijk en ingewikkeld, maar is dat zeker niet. Om te beginnen de rijeigenschappen van de loks is niet te vergelijken met welk analoog systeem dan ook. Treinen kun je dan zonder aanpassingen aan het spoor of bedrading laten stoppen, voor en achteruit laten rijden, zelf twee treinen op hetzelfde spoor kun je tegengesteld aanelkaar laten rijden. Voor het bedienen en omzetten van wissels en seinen zijn geen kilometers lange draden nodig, ook is een centrale bedienings plaats overbodig alles kun je via je handcontroller regelen. Een goede en goedkope instap is een Multi-Maus van Roco of een Profi-Boss van Fleischmann. Ik zou zeggen doen. Er is op de verschillende forums voldoende kennis en ervaring om je over de eerste hobbel heen te helpen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.