Nieuws:

Nu in MSM 251 REPORTAGE: Smalspoormodelbouwdagen 2024

Hoofdmenu

DCC + Selectrix

Gestart door mahtoska1, 01 oktober 2009, 20:07:44 PM

mahtoska1

Hallo,

Ik ben begonnen om mijn Z locomotieven te digitaliseren. Voor het moment lukt dit goed met Velmo decoders met het DCC protocol. Ik gebruik hiervoor Roco Multimaus.
Ik Zou ook graag mijn krokodil digitaliseren. Wat blijkt nu is dat momenteel de kleinste decoder die in een Z krokodil past, de  Doehler & Haass Micro DHL-050 is. (13,7mm x 6,5mm x 1,8mm). Deze is echter enkel in selectrix formaat beschikbaar.

Ik heb opzoekingswerk gedaan op internet. Maar,... Hoe meer ik lees, hoe verwarender het wordt.
Daar ik door de bomen het bos niet meer vind. Heb ik jullie hulp nodig.

* Bestaat er een digetale centrale die zowel DCC als selectrix kan besturen. (Ik vermoed van wel)
* Kan je dan zowel DCC als selectrix decoders door elkaar gebruiken op de baan of dien je een van deze beide te kiezen?
* Kan ik aan deze centrale de Roco multimuis aansluiten (en zowel DCC als Selectrix decoders besturen met Roco Multimaus)?
* Kan ik dan met deze centrale wissels, seinen,... schakelen?
* Kan ik Koploper gebruiken met deze centrale om met PC te sturen?
* Wat is dan het geadviseerde terugmeld systeem?

Ik denk dat dit een dikke boterham is en hopelijk kunnen jullie mij helpen. Als er iets niet duidelijk is, laat je het maar weten.

Beste Z groeten,

Pieter

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door mahtoska1

* Bestaat er een digetale centrale die zowel DCC als selectrix kan besturen. (Ik vermoed van wel)
Dat kan met de Intellibox en met het Twincenter. Intellibox levert Motorola(M?rklin), DCC en Selectrix.
Twincenter levert FMZ, DCC en Selectrix.
In de presentaties van deze apparaten wordt bijna nooit over Selectrix gesproken, maar het zit er wel degelijk in.
En ja, ze kunnen beide protocolleen door elkaar zenden, en elke decoder luistert alleen naar zijn eigen  "taal".
Ze kunnen beide ook wissels en seinen aansturen. Op dit punt is de Intellibox handiger, omdat je dan ook wisseldecoders voor Motorola kunt gebruiken.

INFO

Pieter, al eens naar deze decoders gekeken, die zijn volgens mij nog kleiner en zijn wel geschikt voor DCC

http://www.tran.at/Produkte/DCX74z.htm

http://www.tran.at/Produkte/DCX75.htm

Alleen de waarheid ligt in het midden.

eve

Pieter,

Bekijk ook deze centrale eens : http://www.mdvr.de/.

Erik

LokSound

citaat:
Geplaatst door mahtoska1

Hallo,
......

1 Bestaat er een digetale centrale die zowel DCC als selectrix kan besturen.
2 Kan je dan zowel DCC als selectrix decoders door elkaar gebruiken op de baan of dien je een van deze beide te kiezen?
3 Kan ik aan deze centrale de Roco multimuis aansluiten (en zowel DCC als Selectrix decoders besturen met Roco Multimaus)?
4 Kan ik dan met deze centrale wissels, seinen,... schakelen?
5 Kan ik Koploper gebruiken met deze centrale om met PC te sturen?
6 Wat is dan het geadviseerde terugmeld systeem?
...

1. Ook de ECoS.
2. Ja.
3. Ja, via ECoSniffer.
4. Ja.
5. Ja.
6. S88 of later (dec 2009): ECoSDetector

mvg,

LokSound

Zamateur

De kleinste is de decoder DCX74zD van CTE.
9x7x2,6mm.

en hier is wat ik deed:
Z digital

Nog een andere :
Zetzeit digital
Zébu-Zamateur

amateur van Z en technische directeur van Saroulmapoul

ysbeer

z digital

Aangezien mijn frans slechts net voldoende is om een broodje kaas te kopen heb ik de internet vertaler aan het werk gezet.
Een grappig maar niet geheel duidelijk resultaat.
Met iets van religie er in "de zoon van de decoder"
Wie dat dan ook mogen zijn[:D][:D]
wim

Klaas Zondervan

Ja Wim, had je op school maar beter moeten opletten.[:D]
Frans is ook niet mijn beste taal, maar ik weet wel dat het woord fils twee betekenissen heeft. Het kan zoon betekenen, maar hier betekent het draden. Dat is de makke met die vertaalprogramma's, ze kennen wel een woordenboek, maar ze begrijpen niet echt wat ze lezen.

mahtoska1

Bedankt voor de antwoorden.

citaat:
Pieter, al eens naar deze decoders gekeken, die zijn volgens mij nog kleiner en zijn wel geschikt voor DCC

http://www.tran.at/Produkte/DCX74z.htm

http://www.tran.at/Produkte/DCX75.htm

citaat:
De kleinste is de decoder DCX74zD van CTE.
9x7x2,6mm

Ik heb me misschien een beetje slecht uitgedrukt wat betreft de kleinste decoder. Het probleem dat ik heb is dat de decoder moet ingebouwd worden in de "neus" van een krokodil (kan niet in de cabine)Daarom is de breedte en de hoogte heel belangerijk. Bij de selectrix decoder (Doehler & Haass Micro DHL-050) is de breedte 6,5mm en de hoogte slechts 1,8mm.

Eigenlijk had ik dus moeten vragen naar een DCC dekoder die smaller is dan 6,5 en dunner dan 1,8 en korter dan 13,7mm.

Ik heb precies nog wat lectuur voor de boeg om al de informatie over de centrales te lezen. Nu kan ik gericht zoeken.

Beste Z groeten,

Pieter

mahtoska1

Hallo,

ik heb intussen het een en ander gelezen. Daar ik met spoor Z werk heb ik een vraagje over de uitgansspanning. Maximum gelijkspanning voor spoor Z is 10V. Een digitale centrale zet geen gelijkspanning op het spoor.

De uitgangsspanning van ECoS kan bijvoorbeeld ingesteld worden tussen 15 en 21Volt. Wat betekend dit concreet? Is dat de piek van het bloksignaal of bedoelen ze hier RMS van het bloksignaal of nog iets anders?

Wat is de spanningsval over een doorsnee DCC of selectrix decoder? Mag ik hier rekenen met 1,5 volt of is dit meer?

Met Roco Multimaus gebruik ik 10V wisselspanning (sinus) als voeding. Dit werk uitstekend voor de Z loks. Kan ik bij de opgenoemde centrales (Intellibox , Twincenter, ECoS, MDVR Rautenhaus) de spanning instellen en wat is de laagst mogelijke instelbare spanningen van deze centrales? (Ik vind dit niet direct terug in de documentatie). Doe je dit dan door de spanning van de externe voeding te verlagen (zoals bij Roco multimaus) of doe je dit door een instelling op de centrale zelf (met ingebouwde voeding)?

Dit zijn alweer een heleboel vragen. Ik hoop dat mijn uitleg en vragen een beetje duidelijk gesteld zijn. Anders laat je het maar weten.

Vele Z groeten,

Pieter

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door mahtoska1

Is dat de piek van het bloksignaal of bedoelen ze hier RMS van het bloksignaal of nog iets anders?

Bij een blokvormige wisselspanning is de piekwaarde gelijk aan de RMS waarde.
In de decoder wordt die blokspanning gelijkgericht, en je krijgt dan een gelijkspanning die gelijk is aan de waarde van de blokspanning.
Voor Z zou ik de uitgangsspanning van de centrale op de laagst mogelijk waarde instellen.

Zamateur

citaat:
Geplaatst door mahtoska1

Hallo,

ik heb intussen het een en ander gelezen. Daar ik met spoor Z werk heb ik een vraagje over de uitgansspanning. Maximum gelijkspanning voor spoor Z is 10V. Een digitale centrale zet geen gelijkspanning op het spoor.

Er wordt verwacht op de centrale CTE.
Zébu-Zamateur

mahtoska1

Hallo Zamateur,

Bedoel je met CTE de centrale ZF5 van cTelektonik? Is de software update voor Selectrix beschikbaar?

Weet er iemand of ZF5 te besturen is met koploper?
Beste Z groeten,

Pieter

Zamateur

Ik weet niet of de update klaar is. Ik probeert
Zébu-Zamateur

Zamateur

Ik heb niet nog een antwoord van CTE ontvangen. Diep bedroeft!
Zébu-Zamateur