Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

oude luchtfoto's

Gestart door itchy, 30 september 2009, 14:39:44 PM

itchy

Voor de liefhebbers van tijdperk III die een emplacement, station,.. uit die tijd willen nabouwen maar geen plannen (meer) vinden: goed nieuws van het NGI ! Voorlopig enkel ruime omgeving van Brussel.
Steven

---
29 september 2009 - Oude NGI-luchtfoto's bewerkt. Het Nationaal Geografisch Instituut is gestart met het scannen en digitaal bewerken van zijn grote collectie oude luchtfoto's. Voor het eerst zijn er standaard-orthofoto's gemaakt van luchtfoto's uit 1950 van blad 31 (de ruime omgeving van Brussel). In tegenstelling tot gewone luchtfoto's zijn orthofoto's metrisch correct. Men kan er dus afstanden op meten. De digitale orthofoto's zijn ook naadloos bij elkaar te voegen. Als u meer informatie wenst over deze oude orthofoto's kunt u contact opnemen met Guido D'hoker (gdh@ngi.be)
---
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Michiel

Dat zou aanvullend interessant kunnen zijn, maar de schaal is 1:21000, wat neer komt op 210m per cm. Een sporenplan afleiden van deze foto's zal waarschijnlijk niet gaan. Maar voor de positie van gebouwen rond het spoor wel interessant. Mogelijk dat ik ook eens een bestelling plaats.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

itchy

Michiel,
Ja dat is waar, maar: je kan bij het NGI ook stukken van zo'n orthofotoblad bestellen op een grotere schaal. Vroeger kon je dat ook al (je kreeg dan een afdruk van de originele en opgekuiste fotografische opnamen), alleen waren die foto's metrisch niet gecorrigeerd en nu dus wel. Je kan ze ook digitaal opvragen geloof ik.
Steven
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Dirky



Da's de kwaliteit die je nu krijgt... dus idd zoals Michiel aanhaalt haal je er geen sporenplan uit. Foto toont Nederbrakel station 1950...

poco loco

citaat:
Geplaatst door Saraan

. Een sporenplan afleiden van deze foto's zal waarschijnlijk niet gaan.


Dat zal afhangen van de kwaliteit van de foto's...

Je was me net voor, Dirky: als d?t het resultaat is mag je de rest van dit bericht vergeten...[xx(]

Een stafkaart speelt zich op 1/25000 af, maar is om grafische redenen niet bruikbaar voor sporenplannen: te weinig spoordetail.
Daar valt wel heel wat architectuur- en landschapsindeling uit af te lezen.

De "AiroAtlas Antwerpen" (Lannoo 1995) was 'deel I' van een (ik heb het niet verder gevolgd. Is er ooit een 'deel II verschenen?) "luchtfotoatlasreeks" van Belgi? op stafkaartschaal: 1/25000.

De kwaliteit is hier ("deel I", dus) van deze aard dat je, ondanks 250m voor 1cm, tot in detail elk spoorverloop kan volgen en daar een perfect sporenplan uit kan destilleren.
Zelfs het type goederenwagens is herkenbaar [:0]

Wat toen, niet digitaal, wel kon, moet nu ook kunnen!

En nu maar wachten tot 'Belgisch Lotharingen 1950' verschijnt.....

Luc.




Dirky

er is wel wat verloren gegaan door het linken met photobucket maar een sporenplan kon ik er echt niet uithalen... als je een betere scan wilt stuur dan PM.