Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

mengeling van rijtuigen...

Gestart door Binco, 27 september 2009, 11:41:21 AM

Binco

heb al een paar foto's tegen gekomen waar er een 16 + een sleep I6-I10? rijtuigen samen rijden met 2 m4 in new look livrei.
foto gevonden op deze site: http://www.treinspotter.be/rollingstock/reeks16foto.htm#
VRAAG: werd dat vroeger ook gedaan?
(ram I6-I10 in de oranje C1 livrei + 2 M4 in bordeaux kleur)
:)

chef garde

#1
citaat:
Geplaatst door binco

heb al een paar foto's tegen gekomen waar er een 16 + een sleep I6-I10[?] rijtuigen samen rijden met 2 m4 in new look livrei.
foto gevonden op deze site: http://www.treinspotter.be/rollingstock/reeks16foto.htm#
VRAAG: werd dat vroeger ook gedaan?
(stam I6-I10 in de oranje C1 livrei + 2 M4 in bordeaux kleur)
[:)]


Ja, werd soms zo gedaan.  En gebruik liever het woordje "ram" ipv "stam", dat laatste wordt in grootbedrijf zelfs niet eens gebruikt ...

Binco

#2
citaat:
Geplaatst door chef garde

citaat:
Geplaatst door binco

heb al een paar foto's tegen gekomen waar er een 16 + een sleep I6-I10[?] rijtuigen samen rijden met 2 m4 in new look livrei.
foto gevonden op deze site: http://www.treinspotter.be/rollingstock/reeks16foto.htm#
VRAAG: werd dat vroeger ook gedaan?
(stam I6-I10 in de oranje C1 livrei + 2 M4 in bordeaux kleur)
[:)]


Ja, werd soms zo gedaan.  En gebruik liever het woordje "ram" ipv "stam", dat laatste wordt in grootbedrijf zelfs niet eens gebruikt ...



aangepast[:D]
en zijn er soms nog foto's van die combinatie te vinden?

itchy

#3
Hoort in dit draadje thuis denk ik: in de vooravond stond de P trein naar Leuven - Hasselt - Genk (8300) klaar te Brussel Zuid, vertrek 16:43.  

Een HLE 21, gevolgd door een stuurstand M5m + enkele gewone M5m's en daarachter nog een aantal I6'en of I10'en, heb ik niet goed kunnen zien.  Dat vind ik een vreemde mengeling van rijtuigen. Het was eigenlijk geen gezicht.

Rijdt deze trein altijd in deze samenstelling?

Steven
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Sicco

#4
citaat:
Geplaatst door chef gardeEn gebruik liever het woordje "ram" ipv "stam", dat laatste wordt in grootbedrijf zelfs niet eens gebruikt ...

Nou ja, in Nederlands juist wel. 'Ram' is volgens mij ook alleen maar het op z'n Nederlands/Vlaams uitspreken van het Franse woord voor stam ('rame'). Het zal best gebruikelijke spreektaal zijn in veel gebieden, maar stam is zeker ook correct.

itchy

#5
Klopt!
citaat:
Geplaatst door Sicco
'Ram' is volgens mij ook alleen maar het op z'n Nederlands/Vlaams uitspreken van het Franse woord voor stam ('rame').

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

chef garde

#6
citaat:
Geplaatst door Sicco

citaat:
Geplaatst door chef gardeEn gebruik liever het woordje "ram" ipv "stam", dat laatste wordt in grootbedrijf zelfs niet eens gebruikt ...

Nou ja, in Nederlands juist wel. 'Ram' is volgens mij ook alleen maar het op z'n Nederlands/Vlaams uitspreken van het Franse woord voor stam ('rame'). Het zal best gebruikelijke spreektaal zijn in veel gebieden, maar stam is zeker ook correct.

Idd Sicco, ik had het hier over de gebruikelijke spreektaal van vlaamse en waalse spoormannen en -vrouwen, heb nog nooit iemand het woordje "stam" horen gebruiken, het woordje "ram" vaak wordt gebruikt.  

In oudere (Belgische) cursussen zie je het woordje "ram" nog geschreven staan, de recente cursussen hebben dan al het woordje "stam" gekregen ...