Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Deuren HLR

Gestart door Mattias, 27 september 2009, 10:10:40 AM

Mattias

Hallo;

Ik heb in het verleden enkele dingen geprobeerd om in schaal H0 een HLR (rangeerloc) te bouwen in plastcard. Wel stootte ik altijd op hetzelfde probleem... Hoe moet ge nu in godsnaam die roosters op die deuren, die uitgeven op de motor, maken??

Sommigen zeggen, en dat heb ik ook zo gedaan, maar dat is praktisch onbegonnen werk en zelf niet zo mooi, om deze met een stanleymes lijntje per lijntje te gaan uitgriffen...

Hoe doen jullie het?


MVG
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Gerolf

Op de door jou beschreven manier, maar dan niet met een stanley, maar met een fijner X-acto mesje.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jean-luc

Mattias,

Je kerft met de achterzijde van  je X-acto mesje in de plasticard. Recht en evenwijdig werken is de boodschap, maar het lukt je op den duur wel.
Oefening baart kunst [;)].
Best werk je met een stalen lat op een snijmat.

Anderzijds heeft Evergreen ook van die bladen met groeven in zijn gamma.

Welk model ben je aan het bouwen ?

Mattias

Een poging tot een 70... [:D][:I]

Kzeg wel: een poging... [;)]
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

jean-luc

Met een paar foto's en gepaste vragen, zijn er hier mensen die willen "proberen" om je project te doen slagen [:)]

Stefan Appelmans

Ik doe zo:
Ik gebruik wel een "scalpel" (chirurg) mes 11, maar met de Xacto n?11 moet dat ook gaan.

Met het plat van een snijschijf op de Dremel slijt ik de punt van het mes (ongeveer 1 mm verder dan de punt) plat. En met de achterkant van het mesje graveer ik dan, langs een inox lat.
Zo hebt je een gravuur van "een zekere breedte". Hoe verder je het mesje slijt, hoe breder is de gravuur. Met een maximun van de dikte van het metaal natuurlijk.
Met een normaal n?11 mes is het moeilijk te graveren, je wijkt heel gemakkelijk af, en dat maakt toch "boorden" in het plastiek.
Als alles klaar is schuur ik het resultaat met 320 schuurpapier en water, om alles schoon effen te krijgen. Een beetje met een tandborstel er in om te kuisen en het is OK.

De moeilijkheid is feitelijk een schoon begin en een schone einde van gravuur te hebben, het is dan gemakkelijker, als het mogelijk is, een groter stuk plastiek geheel te graveren en er dan netjes het gewenste stuk uit te snijen.

Heb ik me klaar uitgedrukt?[:I]Het is niet gemakkelijk zoiets met alleen woorden uit te leggen...
stefan.

jean-luc

Je hebt dit klaar en duidelijk uitgelegd Stefan, maar het gebruik van een scalpel is iets wat nergens te promoten is vind ik.
Veel te scherp en te gevaarlijk ... met een Xacto mesje schiet er al niets over, laat staan zo'n gevaarlijk ding [:0]

Zoiets van "Don't try this at home!" [;)]

Mattias

Hallo,

Ik ben nog niet eens zo ver gevorderd in het bouwen om een foto te kunnen tonen [:)]

Ik doe het liefst wat opt gemak ermee...

Ik heb 2 dingen waarmee ik zit bij het maken van die deuren aan de motorkap...
1) ik moet diep genoeg snijden, om zo toch nog een groef te zien na het spuiten van het model
2) ik mag niet te diep gaan of ik hou geen stevigheid meer over

En jah, ik ben geen zo'n handige harry als het gaat om preciesie [:I]

MVG
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Mattias

1) ik moet diep genoeg snijden, om zo toch nog een groef te zien na het spuiten van het model
2) ik mag niet te diep gaan of ik hou geen stevigheid meer over
Wie zegt dat je die snede in ??n keer moet maken? Zachtjes, enkele keren, tot je de juiste diepte hebt [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jean-luc

De opmerking van Gerolf is terecht en ... hier is er geen Harry [:D]
Tevens zijn haast en spoed zelden ... , je weet wel.

Groeten, Jean-Luc

Stefan Appelmans

citaat:
Geplaatst door jean-luc

Je hebt dit klaar en duidelijk uitgelegd Stefan, maar het gebruik van een scalpel is iets wat nergens te promoten is vind ik.
Veel te scherp en te gevaarlijk ... met een Xacto mesje schiet er al niets over, laat staan zo'n gevaarlijk ding [:0]

Zoiets van "Don't try this at home!" [;)]



Dank U Jean-Luc![;)]
Maar een scalpel is niet gevaarlijker dan een Xacto hoor.
Het handvat is plat en rolt dus niet op en van de werktafel, dat is al interessant. Het is toch wel eens "kant konfituur" op en in mijn bil gevallen. Ik was met resin bezig (eens dat het gemengt is...)en heb dus niet onmiddelijk gekeken, eindelijk had het ferm gebloed, vooral met "Azaflow", maar dat kan ook met een Xacto gebeuren[:D]
Feitelijk vond ik dat erg puntige Xactos (n? 11 bvb) gemakkelijk van de gewenste lijn uitwijkten. De punt is echt puntig!
Het n?11 scalpelmes is het einde lichtjes afgerond, en het wijkt heel minder af. Ik heb ook veel liever het "snijgevoel" van de scalpel, en eens geprobeerd heb ik besloten daarmee verder te werken.
Maar dat is mijn persoonlijk idee van mezelf, natuurlijk.[:o)]
stefan.

Mattias

citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door Mattias

1) ik moet diep genoeg snijden, om zo toch nog een groef te zien na het spuiten van het model
2) ik mag niet te diep gaan of ik hou geen stevigheid meer over
Wie zegt dat je die snede in ??n keer moet maken? Zachtjes, enkele keren, tot je de juiste diepte hebt [;)]



Ja, volledig mee akkoord, maar om daar nog laagje of 2 verf over te spuiten, hoe diep moet die snede dan wel niet zijn? Daar gaat het er meer om [:)]
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

jean-luc

Om een gewone groef te maken passeer ik driemaal met de achterzijde van het mesje in dezelfde snede en gebruik daarbij een beetje lichte druk. Ook het mesje dicht tegen de stalen lat aandrukken. Dan blijft er een groefje van om en bij de 0,5 mm. Dit is voldoende. Dergelijk groefje laat zich niet opvullen tijdens het spuiten. Als je natuurlijk een penseel gebruikt, dan kan het wel zijn dat de groef gevuld wordt.

Mattias

Bedankt Jean-Luc!

Met dit ben ik al veel meer!

Nu maar eens beginnen met die motorkap.
Ik ontzie het eigenlijk om eerlijk te zijn [:o)]

www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Dirky

Niet opgeven Mattias! Doorgaan tot je tevreden bent! Iets wat je zelf maakt is ALTIJD mooier want er zit een ziel in!!!