Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

belgische seinen

Gestart door depovero, 24 september 2009, 12:09:48 PM

depovero

Dag medemodelbouwers,

een kleine vraag betreffend het belgisch seinwezen. Ik maak een klein kopstotionekke en vraag me af, hoe de lok die naar de 'kopse' kant van het station rijdt uitrijdt. Op zicht in kleine beweging, of, met een klein dwerGsein of zoiets.
Graag een antwoord.
Geef mij geen bouwers van seinen, daar ik in Z schaal aan het bouwen ben; N schaal seinen van bvb Henckens, lijken mij ietsje te hoog. Vandaar mijn zoektocht om het zelfs te proberen, of door een kenner in messing te laten bouwen.
Het uitrijden van het station zal door een hoofdsein gebeuren. Nog een vraag, zo'n hoofdsein met een 5de witte licht, waarom gebruiken zij die,
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

factageklerk

citaat:
Nog een vraag, zo'n hoofdsein met een 5de witte licht, waarom gebruiken zij die,



Dat wit sein laat kleine bewegingen toe op het emplacement vb; uitwijken naar bundels van lege treinstellen,rangeren van wagons met rangeerloc..... en het betekend ook eigenlijk (verbeter me als ik fout ben )rijden op zicht. Dit sein vind je alleen maar terug in stations of rangeerterreinen of uitwijkbundels maar nooit langs een hoofdlijn
 

n/a

Wat betreft de toegang tot een doodlopend spoor.

Op het einde van het spoor, in de as van het spoor, staat
- een "merkbord van een stootblok": vierkant, zwart St-Andrieskruis op witte achtergrond,in het geval van een spoor dat enkel in kleine beweging toegankelijk is
OF
- een "stootbloksein": zelfde figuur als het merkbord, maar als verlicht kastje uitgevoerd, in het geval van een spoor waar de toegang in grote beweging mogelijk is

De aankondiging of waarschuwing bestaat dus uit het overgaan naar kleine beweging, of een gewone waarschuwing in grote beweging (bakens met kepers, dubbel geel,...), dit laatste kan enkel als het doodspoor met een "stootbloksein" is uitgerust. In het geval het doodspoor in grote beweging wordt benaderd, wordt boven op het waarschuwingssein een wit "U"-teken ontstoken (dit is niet nodig als alle sporen van het station doodlopend zijn).

Doornroosje

Ik kan enkel bevestigen hetgeen door tiep16 is gezegd geweest.

En toch even aanvullen. Het 5e witte licht, wordt steeds gebruikt in combinatie met het rode licht. Het aldus ontstane rood-wit seinbeeld van een groot stopsein (zo heten die dingen officieel) geeft aan de bestuurder 'toegang in kleine beweging' weer. Dit wil zeggen dat hij ALLE eropvolgende seinen moet respecteren (kleine grondseintjes, stopbord kleine beweging, ...) Hij rijdt hierbij 'in rit op zicht'.

Het klein grondseintje (al dan niet verhoogd opgesteld) is een vereenvoudiging van het grote sein. Deze seintjes worden dus gebruikt in bundels bij rangeringen. Stel je hebt een bundel met 6 sporen. Elk spoor is dan op het einde voorzien van een grondseintje. De kop van de bundel is voorzien van een groot stopsein. Indien een reisweg klaar is, wordt het grote sein 'open' gezet (kan zijn: groen, dubbel geel, rood-wit,...) en dan geeft het grondsein aan voor welk spoor de reisweg is aangelegd.
Reden: 6 kleine stopseintjes + 1 groot stopsein is goedkoper dan 6 grote stopseinen (aan te schaffen + te onderhouden).

Grondseintjes komen in personenstations weinig tot niet voor, enkel in goederenbundels.

Het laatste grote sein dat enkel maar toegang kan geven aan een doodspoor zal dus nooit groen kunnen tonen, daar het eropvolgende 'sein' het zwarte kruis is en dit altijd gesloten is. Dus ofwel in kleine beweging (rood-wit) of met 'open' sein (dubbel-geel).

Hopelijk verduidelijkt dit de laatste leemtes.

PS. Een stootBLOK bestaat niet, het is ofwel een stootBOK of een stopBLOK, waarbij het laatste een stukje is dat wagens op een spoor verhinderd dat ze gaan rollen. Maar we weten allemaal wat je bedoelde.


Doornroosje

Nog maar eens een bewijs dat wikipedia echt niet altijd de waarheid heeft. In alle belgische reglementeringen is geen enkel woordje 'stootblok' te vinden. In modelbouw wordt er echter wel dikwijls tegen gezondigd. Misschien buitenlandse invloeden? (Ik denk aan het Duits dan...)

Dirky

Op bvb de website van de (officiele) Nederlandse Taalunie is zelfs het woord stootbok niet te vinden. Stootblok daarentegen wel!
Typisch voorbeeld van vakjargon. In vele technische takken worden woorden gebruikt die niet in de "standaard" woordenboeken te vinden zijn...
edit: ook de VanDale lijkt stootbok niet te kennen!
maar ja, ik wijk af van de Belgische seinen zeker? [:)]

Michiel

Stootbok... stootblok. De discussie werd al eens gevoerd in dit draadje. Uitslag: 1 - 1, afhankelijk welke referentie wordt gevolgd: NMBS vakjargon of Nederlandse woordenlijst. [:D] (,..en nu geen debat over wie de ?chte waarheid in pacht heeft [;)])

groetjes,

edit: oops, Dirky, je was me voor! [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

De offici?le Nederlandse benaming is volgens mij stootjuk.

Peter

Tjonge, zo'n lange draad over ??n woord.
Of je het nu stootblok (meest gebruikte) of stoobok of gelijk wat
noemt, we weten allemaal wat er bedoeld wordt.
He, he, wat heb ik het dan met het Duitse woord "Prellbock" dan toch
gemakkelijk.[:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

depovero

Zeeeg,op het moment dat er een uitrusting is die het rijdend materiaal tegenhoudt, is voldoende. Prutsen om het juist woord, laat dat terzijde. 'Une boule' of 'Une chique' wil rats hetzelfde zeggen in twee franstalige dialecten. Dus 'Who cares'!

Nu terug naar het draadje

bestaat er ergens foto's van een merkbord van een stootblok en van een stootbloksein? Een link is ook goed, hoor!

Alvast bedankt

denis, ne MuZketier
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

Klaas Zondervan

Ik kreeg ineesn het idee om eens te gaan googelen op Antwerpen Centraal station. En toen vond ik deze foto

Als je een beetje doorzoekt vind je er nog meer.

En wat je ook nog kan doen, ga eens naar een station in de buurt met een camera en een meetlint. Dat doe ik ook als ik wil weten hoe iets er uit ziet.[:)]


depovero

Klaas, bedankt voor de foto. En, als ik ga klikken, zal ik dan in de omgeving van Zaventem naar een stootbok, stootjuk, stootblok op zoek gaan. Op het vormingsstation van Schaarbeek zal het zo niet mogen, denk ik.
En, met de contributie van Patrick is het duidelijk dat vroeger de bokken en blokken gebruikt werden. BWBMW ... na!

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

Klaas Zondervan

Gisteren was ik in Genk, en toen ik die stootjukken zag moest ik aan dit draadje denken. Daarom maar een paar foto's ervan gemaakt. Hopelijk heb je er wat aan.

http://people.zeelandnet.nl/zondervan/stootjukgenk1.jpg
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/stootjukgenk2.jpg
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/stootjukgenk3.jpg

Deze foto's staan nu op mijn eigen webstek. Maar omdat die bijna vol zit blijven ze niet te lang staan. Dus wie er wat mee wil, sla ze op op je eigen computer, want over een maand zijn ze weg.