Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

inbouw verlichting wagons

Gestart door janpvdaa, 23 september 2009, 17:43:36 PM

janpvdaa

ik ben vandaag begonnen met het inbouwen van verlichting in personenwagons.
Dat is op zich goed gelukt via sleepcontacten op de asjes en per wagen 3 witte LED-lampjes en een weerstand.
Ze branden ook, maar nu het probleem..............ze flakkeren tijdens het rijden. Dat is eigenlijk wel logisch, want de stroomafname via de wielen is natuurlijk nooit helemaal constant.
Toen bedacht ik om er een kleine condensator tussen te monteren, maar dan branden ineens de lampjes niet meer, dus dat is niet goed. Wie kan mij raad geven wat ik wel moet doen. (mijn baan is digitaal N-spoor)
Jan.

Klaas Zondervan

Digitale spanning is een soort wisselspanning. Daar mag je nooit direct een condensator op zetten. Als je dat doet ga je de centrale overbelasten.
Je moet bij verlichting in rijtuigen altijd eerst de spanning gelijkrichten, en pas achter de gelijkrichter een condensator parallel zetten.

janpvdaa

dat is me duidelijk, maar welke waarde moeten die componenten dan hebben ?
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Digitale spanning is een soort wisselspanning. Daar mag je nooit direct een condensator op zetten. Als je dat doet ga je de centrale overbelasten.
Je moet bij verlichting in rijtuigen altijd eerst de spanning gelijkrichten, en pas achter de gelijkrichter een condensator parallel zetten.


eddy

Dag Jan,

U moet een gelijkrichter nemen die u digitale spanning aankan.Ben zelf HO rijder en weet niet wat de exacte N spanning is.En voor U elco de zo groot mogelijke capaciteit ,ikzelf gebruik elco's van 25v,1000 mf.Dit is al een vrij grote buffercapaciteit.Deze elco kan ik weg werken in bv het wc compartiment,maar u bent gebonden aan u schaal,dus veel zal afhangen waar u deze elco kan kwijt raken.
Hopelijk heeft u er iets aan;
groeten eddy

INFO

Je kunt ook een SMD elco nemen deze bijvoorbeeld bij conrad te bestellen.
bestelnr 421544
Alleen de waarheid ligt in het midden.

didier1990

beste

ik rij ook met piccolo N mijn licht in mijn wagens gaan niet uit.
Mijn sporen liggen volledig vast en af en toe de wieltjes van de wagens eens kuisen en de sporen.
ik doe bijna elke keer dat ik met de treintjes rij even over de baan gaan en wieltjes doen aangezien ik nog niet veel locs heb rijden is dit te doen.
maar ik heb hier in ieder geval geen probleem mee en ik gebruik de fleischmann TWIN-center met een spanning van 16V
aangezien deze center niet meer mag hebben.

mvg
didier

INFO

Volgens het handboek is de maximale spanning die de trafo mag leveren 18V bij een Twin-Center.

Je kunt de railspanning instellen via het menu op H0 (normaal) of op N. Dan staat is er paar volt minder op de rail aansluitings uitgang. Met het gevaar dat wisseldecoders die aangesloten zijn op de digitale spanning niet meer werken, omdat ze een te lage spanning krijgen.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

didier1990

beste

bedankt dit weet ik dan ook weeral is intressant om te weten