Nieuws:

Nu in MSM 251 REPORTAGE: Smalspoormodelbouwdagen 2024

Hoofdmenu

caboteur

Gestart door dirkkerckhofs, 20 september 2009, 17:04:28 PM

dirkkerckhofs

Ik sprak onlangs met iemand van 93 jaar die onder WO II onderstationschef was in Schaarbeek Vorming. Hij vertelde oa. over caboteurs. Als ik hem goed begreep waren dat gemengde goederentreinen die vanuit grote goederenstations vertrokken langs een lokale lijn en onderweg wagons afzetten of oppikten. Het zou een regelmatige (dagelijkse?) dienst geweest zijn.

Kan daar iemand meer over vertellen?

Dirk

nmbs

Cabotage treinen zijn idd dergelijke treinen.  Om het simpel te zeggen, beeld je in dat je een brouwerij en een houzagerij op ??n lijn liggen hebt met hun aansluitingen.  Om kosten te besparen reed er ??n trein met ??n loc  met bier- en houttransportwagens op die lijn.  Bij iedere fabriek werden de nodige rangeringen gedaan.

Mvg

dirkkerckhofs

Ik heb ondertussen uitgevist dat die caboteur op lijn 50 getrokken werd door een type 29. Is die ooit in model geproduceert (HO)?

trainfreak

Het type 29 bestaat in een kleine oplage van Olaerts (dacht ik toch?).
Je betaald wel wat meer voor het model, maar zover ik gezien heb, is het wel mooi afgewerkt!
Spoorse groeten
Dimitri

dirkkerckhofs

Ja, dat heb ik hem ooit gevraagd en dat is inderdaad in lang vervlogen tijden in kleine oplage en volledig in messing door hem verkocht, maar dus al lang uitverkocht natuurlijk.

Eindelijk raar dat een type dat zoveel furore gemaakt heeft op onze sporen, nu niet meer beschikbaar is in model. Als je ziet dat er nu locs op de markt komen waar er maar twee of vier stuks van rond gereden hebben gedurende een paar jaar ...

D'er is zeker niemand die mij zijn oude Olaerts type 29 voor een vriendenprijsje van de hand wil doen [:D]
citaat:
Geplaatst door trainfreak

Het type 29 bestaat in een kleine oplage van Olaerts (dacht ik toch?).
Je betaald wel wat meer voor het model, maar zover ik gezien heb, is het wel mooi afgewerkt!

Gerolf

citaat:
Het type 29 bestaat in een kleine oplage van Olaerts (dacht ik toch?)
Ik heb hier ook een 29, maar volgens mij van Jocadis [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

trainfreak

citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Het type 29 bestaat in een kleine oplage van Olaerts (dacht ik toch?)
Ik heb hier ook een 29, maar volgens mij van Jocadis [;)]

Ik dacht wel dat er nog een producent ging zijn, maar ik heb sinds mijn hele modelbouwcarri?re nog maar 2 29's in model gezien...
Spoorse groeten
Dimitri

janjozef

die van jocadis is al langer niet meer te krijgen, en als er nog een 29 van olaerts ergens op de markt komt zal een vriendenprijsje minstens 1500? zijn, spaar maar al

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Michiel

Misschien een schot waard: een Italiaan heeft geprobeerd een type 29 van Jocadis te verkopen, zonder succes. Misschien eens contact opnemen om te zien of het nog beschikbaar is???
http://cgi.ebay.it/kit-JOCADIS-MODEL-LOCO-SNCB-NMBS-Type-29-loco-vapeur-/300500495746?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item45f739ad82
(niet allemaal tegelijk!) [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Heb mij laten wijs maken dat deze treinen altijd in ??n dezelfde richting reden,, en altijd aan ??n kant van de spoorweg, omdat er veel emplacementen zijn aan de rechterkant van het spoor? In welke mate klopt dit?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dirkkerckhofs

Ziet er aanlokkelijk uit, maar boven mijn petje qua mijn knutselcapaciteiten ... Tenzij ik hier met iemand een deal kan sluiten die hem voor mij in mekaar wil zetten?

Dirk
citaat:
Geplaatst door Michiel

Misschien een schot waard: een Italiaan heeft geprobeerd een type 29 van Jocadis te verkopen, zonder succes. Misschien eens contact opnemen om te zien of het nog beschikbaar is???
http://cgi.ebay.it/kit-JOCADIS-MODEL-LOCO-SNCB-NMBS-Type-29-loco-vapeur-/300500495746?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item45f739ad82
(niet allemaal tegelijk!) [:D]

stevend

Het Olaerts model bestond uit 3 verschillende locnr ,waarvan elke nr
6 verschillende motorversies. Uitgebracht in 2002 (naar m'n bescheiden mening).
Toch eigenaardig dat deze loc niet besproken werd in msm !?

De locnr zijn : 29013, 29173, 29177

Wat het jocadis model betreft, die kon je als kit of afgewerkt kopen.
Maar dat is zoals al aangegeven van vroegere data.

dgrr57

citaat:
Geplaatst door stevend

Toch wel, in nummer 21 [:)]

dirkkerckhofs

Ik zal hem daar uitknippen en op mijn toekomstige baan plakken [:(] want het zal dus blijkbaar moeilijk zijn om er nog aan te geraken [?]

Dirk
citaat:
Geplaatst door dgrr57

citaat:
Geplaatst door stevend

Toch wel, in nummer 21 [:)]

stevend

Oei ,m'n excuses. Was te voorbarig te schrijven dat er geen artikel
in msm hierover bestond ! Toch niet van het ho-model.
Maar dan is de lijst die te vinden is op modelspoor.com , onder rollend materieel, niet volledig. Vandaar m'n bevinding.

Alvast bedankt Patrick om dit op te helderen.