Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Proxxon MF70 micro- freesmachien

Gestart door Jean, 05 september 2009, 08:45:48 AM

Jean


Heeft iemand de bovenstaande freesmachine?

Bij Conrad.nl  
Bestnr.: 812193 - 89

Ik ben benieuwd naar ervaringen met deze frees.

Ervaringen met alternatieven voor dit apparaat zijn eveneens welkom.


url="http://www.everyoneweb.com/schwarzburgbahn/"Groeten van Jean/url

Gerolf

Die heb ik ja, sinds een half jaartje. Ik vind het een prima toestel, zeker als je naar de prijs kijkt.
De beweegbare tafel had misschien iets langer gemogen (langere stukken), maar voorlopig heb ik er alles mee kunnen doen wat ik wil.

Alternatief-ervaringen? Niet echt. Dit is mijn eerste "echte" frees met co?rdinatentafel. Tevoren behielp ik me met
- een Dremel in boorstatief en geleidelatjes (minder stabiel)
- de frees op mijn draaibank (meer instelwerk, meer "gedoe" om hem te beginnen gebruiken)

Kortom: ik ben tevreden met de aanschaf van deze mini-frees.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jean

Uit de beschrijving maak ik niet op dat er een serie freesjes bijgeleverd wordt.
Heb je hiervoor een suggestie?

Er zal vooralsnog voornamelijk gefreesd worden in loc(draaistel)frames voor het maken van ruimte voor de plaatsing van alternatieve motortjes en aandrijvingen.


Groeten
Jean

jean-luc

Dit toestel loopt bij mij al twee jaar als een zwitsers uurwerkje !
De freesjes van Proxxon of Dremel zijn voortreffelijk hoor.

Zelfde kritiek als Gerolf, de tafel is wat kort. Ook heb ik een setje bevestigingsstukken bij gekocht om langere stukken goed vast te krijgen.
Je kunt er ook voortreffelijk mee boren.
Nu heb ik op de Amerikaanse markt boortjes van 0,3 mm met een brede schacht gevonden; moet ze wel nog bestellen.

Gizzmo

Ik ben eveneens in het bezit van de MF70, maar dan de CNC gestuurde versie, ding loopt als een trein [;)]
Jammer genoeg tot nu toe nog niet echt veel gebruikt, zit vooral nog te knoeien met al de software stappen die nodig zijn voor het CNC bewerken. Maar we komen gestaag verder ...

Misschien een tip voor de korte Y-as, ik heb het Euro type gekocht -met een langere Y-as. Dus misschien is die ook los verkrijgbaar?
http://www.fraxeon.com/nl/fraxeon_shop/menu/proxxon-mf-70-cnc/article/149/microfrees-proxxon-mf-70-cnc-euro.htm

GreetZ
David