Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

Inzet belgische locs op de modelbaan

Gestart door Binco, 04 september 2009, 18:17:53 PM

Peter

#165
Ondanks het feit dat ik bovenleiding (bijna klaar) op mijn baan heb volgens Duits voorbeeld, van Sommerfeld en Viessmann, vind het het een ongeloofelijke janboel.
Mijn definitie van bovenleiding op mijn baan is: Het is duur, met de moderne "fragiele" pantografen kan je ze niet gebruiken want bij het minste blijven die haken, en je hangt er zelf regelmatig met een mouw of zo aan vast. Toch vind ik dat je een keuze moet maken: als je eloks gebruikt moet je bovenleiding hebben, anders is, hoe mooi je baan ook is, het een speelgoedbaan.
Zelf hou ik de sleepstukken van de pantografen op iets meer dan 1 mm afstand van de rijdraad, door deze vasn hoogte vast te binden met een dunne zekeringdraad (van vroeger jaren)



Met vriendelijke groeten
Peter

C.B.

#166
Ik ga bij mij toch alles aan doen om de stroomafnemers tegen de (model)bovenleiding te laten bewegen.
Een bijkomende moeilijkheid bij mij is het profiel van de zeer smalle sleepstukken op de "Zwitserse" lok's en co-soorten , in
combinatie van de "Profi" rijdraad van Sommerfeldt.
Het zal heel wat geduld vergen maar ik ga het toch proberen.[:)]

Alleen de veerkracht op sommige modellen baat me een beetje zorgen (de kracht van de verschillende Re4/4 en Re6/6 van Roco is veel groter dan bv. dit op de TRAXX'en en 189'en lokomotieven.
Groetjes.
Claudio.

Peter

#167
Claudio,

Mijn ervaring is dat je met de gewone Sommerfeld panto's geen problemen zal hebben. Het is pas als je met die hele fijne LSM panto's, of bv de Roco panto's zoals op het baureihe 146 enz. Dat het gedonder begint. Perfekte geplaatste rijdraad is helaas geen waarborg op blijven haken (in het bizonder bij kruisingen).En het vervangen van panto's gaat op de duur toch een vrij dure aangelegenheid worden. Maar die keuze moet ieder voor zich maken natuurlijk. En zoals je zegt: de Zwitserse panto's hebben een veel smaller sleepvlak, en zijn dus nog veel gevoeliger bij kruisende rijdraden (bij wissels enz)
Met vriendelijke groeten
Peter

B-Modelbouw

#168
H? Peter, bedankt voor de tip met de dunne zekeringdraad, ik gebruik nylon visdraad maar is een enorm gevis en geknoop ... misschien is de dunne messingdraad inderdaad een handigere oplossing.
(Op zoek naar mijn Foefel-elektriciteitsdoos, toen smeltzekeringen de gangbare beveiliging was)

Klein detailfoutje op jou baan is dat er armseinen staan en een vrij recente versie van bovenleiding. Maar de open pylonen maken veel goed.


Peter waar het beter mee gaat ... Leuke samenstellingen zijn altijd aangenaam, en in Belgi? kan er veel ... 't Zou dan ook leuk zijn mocht er iets bestaan waar zulke samenstellingen worden toegelicht met loc en wagenbezetting.
Enkele voorbeelden;

Diesel reeks 62 + DMS C1 + I10 C1 B10 + I10 C1 B10 + I10 C1 B10 + I10 C1 B10 + I10 C1 A10

E-loc reeks 13 + I11 NL A10 + I11 NL B10 + I11 NL B10 + I11 NL B10 + I11 NL Bdx

Foto's zijn handig maar soms is de samenstelling moeilijk te achterhalen aan de hand van ??n foto. Op de LSM site staan enkele voorbeelden ... Wie weet er nog ?

Peter

#169
Hallo Bert,

Dat kleine foutje is er helaas geen. In het station Villingen (redelijk groot station aan de Schwarzwaldbahn) staan er momenteel nog altijd mechanische seinen, zie foto.

Met vriendelijke groeten
Peter

B-Modelbouw

#170
H? Peter, 't gaat me niet om de armseinen maar het type van uithanger waar de bovenleiding aan ophangt (Isolatoren aan de mast i.p.v. boven de rijdraad).

Maar zoals je zelf laat zien met een zeer recente foto, is ook daar heel veel mogelijk. Dus zeg nooit ... nooit [:I]

Metpetergaathetbeter

#171
http://www.lrpresse.fr/trains/viewtopic.php?f=2&t=25715&start=195

nachttreinen Belgische en mensen(vooral achteraan het draadje die gewaagd weatheren !

Groeten Peter[;)]


http://www.lrpresse.fr/trains/viewtopic.php?f=2&t=25715&start=240 onverwacht hoogtepuntje

Metpetergaathetbeter

#172
http://www.lrpresse.fr/trains/viewtopic.php?f=2&t=45090&start=675

nog eentje met wintersporttreinen

Groeten Peter[;)]

ratje

#173
@ B-modelbouw: visdraad en gevis, tuurlijk dat die dingen samengaan [:D] (kweet het is flauw, beetje last van pijnstillers [:p]  )
trial and error, learning and fun
http://users.skynet.be/mijnmodelspoor

C.B.

#174
citaat:
Geplaatst door Peter

Claudio,

... Perfekte geplaatste rijdraad is helaas geen waarborg op blijven haken (in het bizonder bij kruisingen).En het vervangen van panto's gaat op de duur toch een vrij dure aangelegenheid worden... En zoals je zegt: de Zwitserse panto's hebben een veel smaller sleepvlak, en zijn dus nog veel gevoeliger bij kruisende rijdraden (bij wissels enz)



Nog een kleine toelichting omtrent dit ...

Ik geef je groot gelijk Peter , dat er een zekere risico bestaat op beschadiging van sommige stroomafnemers als ik deze effectief tegen de draad laat rijden ... (ik ben daar ook niet 100% gerust in maar ik ga het toch proberen om het zo te doen)

Mijn werkwijze is dan ook ; dat ik alvorens de draad ophang en soldeer ..., elke lasverbinding van de bovenleidingsdraad glad maak , door eventuele bramen weg te slijpen met een Dremel.
Ook zal ik soms niet anders kunnen dan een klein hulpdraadje extra bij te solderen op de wisselverbindingen , vanwege die smalle sleepstukken ... (wat ik in werkelijkheid ook al eens gezien heb bij het grootspoor van SBB.)
Bij een volgende update zal ik eens een foto plaatsen van dit.

(misschien kunnen we beter een apparte topic over beginnen want het heeft niet zo veel meer met het onderwerp te maken [:I])
Groetjes.
Claudio.

just4fun

#175
citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw

... toen smeltzekeringen de gangbare beveiliging was ...


Misschien een alternatief, als de 'vervangzekeringdraad' uit lang vervlogen tijden op is, is gebruik maken van 1 adertje van een soepele elektriciteits- of data-draad. Uiteraard zal deze een neutraal kleurtje moeten krijgen, zodat hij minder opvalt.
Paul

Ikar

#176
ciao [:)]



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us
 

bollen neus

#177
Mooi materiaal.[:)]

Metpetergaathetbeter

#178
die wagon met grafitti zouden wij toch eens graag van dichter zien !

Groeten Peter[;)]

Binco

#179
De WR Ex-grill express, de MU (of T2 [|)]), en dan de Astride op de achtergrond.

Je hebt klasse, Ikar [;)]

[:)][;)]