Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

raar geluid bij een roco hld 80

Gestart door Binco, 30 augustus 2009, 20:18:02 PM

Binco

ik heb een roco hld 80
nu van de een op de andere dag maakt die een heel raar en storend geluid:(!
percies een mixer :(
kortom het klinkt niet gezond nu heb ik de lok open gedaan alles nagekeken maar ik vind niets en nog steets heeft die dat storend geluid
iemand een oorzaak|).


Michiel

Mij lijkt het alsof de motor droog draait, of dat de kooltjes op zijn. Heb je die beide mogelijke oorzaken al gecheckt?

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

Vinden door uitsluiten.
Maak de motor mechanisch los ,en laat hem lopen
Daarbij de motor een beetje met de vinger afremmen (belasten dus).
Nog herrie ,motor kapot
Geen herie motor heel,tandrad(raderen)kapot.Onderzoek de tandwielen
En ja dat moet op het oog
wim

loebaske

Volgens mij hebben veel Roco locs geen motor met kooltjes en zekers geen smeerpunten op de blokmoter, dus daar al afblijven en volg de tip van Wim, dan weet je al veel, succes[;)]

Michiel

citaat:
Geplaatst door loebaske

Volgens mij hebben veel Roco locs geen motor met kooltjes en zekers geen smeerpunten op de blokmoter...[;)]

In H0 zou dat inderdaad best kunnen. Daar heb ik wijnig verstand van. Mijn reflex leidde me naar het schaal N model. [;)]
Sorry! [:I]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Binco

maar motor of tandwielen kapot?
dat zou ik raar vinden want hij rijd de laatste tijd beter dan ooit.
het zit hem zo de roco hld 80 heeft van binnen een (harde) printplaat met daarop een flexibel "printplaatje" (tis meer een verbinding) waar de decoder in komt. er was een knik in dat plaatje en dus hebben we er overbruggingen opgezet hij maakt geen kortsluiting de lampjes branden
en hij rijdt uitstekend (dc dig.) de draden die eventueel tegen de overbrenging komen kan het ook niet zijn want we hebben ook al gereden zonder kap waarbij we de draden en de decoder goed uit de weg gehouden hebben en het geluid was er toen ook...
in de handleiding staat wel dat hij "carbon brushes" heeft (koolborstels dus[;)])
misschien als jullie dat handig vinden wil ik ook wel een filmpje van maken en op het web zetten?

Michiel

citaat:
Geplaatst door binco

...er was een knik in dat plaatje en dus hebben we er overbruggingen opgezet hij maakt geen kortsluiting de lampjes branden en hij rijdt uitstekend...

Het probleem is dan toch opgelost? Of begrijp ik het verkeerd? [?]
Maar een filmpje mag je steeds beschikbaar stellen, met geluid als het kan. [8D]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Binco

citaat:
Geplaatst door Saraan

citaat:
Geplaatst door binco

...er was een knik in dat plaatje en dus hebben we er overbruggingen opgezet hij maakt geen kortsluiting de lampjes branden en hij rijdt uitstekend...

Het probleem is dan toch opgelost? Of begrijp ik het verkeerd? [?]
Maar een filmpje mag je steeds beschikbaar stellen, met geluid als het kan. [8D]

groetjes,



ja het ruiden is opgelost[:D]
maar dat geluid dat maakt me zorgen[:(]
het filmpje komt er een van deze dagen hoor maar daar ga k wel de camera gebruiken van "mn bompa"[:D] das ne serieuze camera wa beter dan diene gsm van mij[xx(]

Binco

het filmpje staat online
http://www.youtube.com/watch?v=P_o-f7HDZ5Y&eurl= http://www.youtube.com/user/STEPHENtheFASION&feature=player_profilepage
voor de verduideliking het model is eigenlijk een type 260 ik heb de kast beplakt met gele lijnen zodanig het net een 80 lijkt enkel de dubbele koplampen en het nummer ontbreekt nog[:D]

Michiel

Dat flapperend geluid doet me denken aan een harde folie dat tegen een tandwiel ratelt. En gezien de hoge frequentie, zou het een tandwiel op de motoras kunnen zijn. Maakt ie hetzelfde lawaai als je de motor los laat draaien, zoals Wim voorstelde? Dat zou wijzen op een defect in de motor, of van de motor zelf. Als de motor los zonder ratelen draait, dan moet je het echt in de overbrenging gaan zoeken.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)