Brug bij Duffel

Gestart door Klaas Zondervan, 29 augustus 2009, 14:35:35 PM

Klaas Zondervan

Tijdens mijn fietstocht vorige week ben ik bij de Duffelse brug wezen kijken.
Daar zijn werken in volle gang voor het vervangen van deze brug. Het lijkt er op dat de nieuwe brug naast de bestaande komt, maar aan de noordzijde staat er dan wel een stuk van een fabriek in de weg.
Zijn er ergens op het internet plannen van deze bouw te zien, of is er iemand die hier meer over weet?

Anarchy

Dat is voor de aanleg van de lijn 25N (diabolo project)

loco

Men gaat naast de bestaande brug een nieuwe spoorwegbrug en een nieuwe fietsersbrug aanleggen. Het is de bedoeling dat de dubbele boog, de eerste bij het uitrijden van Duffelstation en de tweede over de Liersesteenweg, recht getrokken wordt. Of beter gezegd rechter gemaakt wordt. Nu moeten de treinen vertragen om over de huidige brug te rijden  en de twee bogen te nemen. in de toekomst wil men tegen dezelfde snelheid blijven rijden. Ik heb geen plannen , maar naast veel bos van de 'Mosterdpot' (dat trouwens gecompenseerd wordt) moeten er geen bedrijven sneuvelen.

Hieronder enkele foto's. Momenteel is men vooral bezig met voorbereidende werken en met werken aan de waterreservoirs van AWW (anders hebben ze binnenkort in Antwerpen geen water meer).
Deze foto's zijn enkele weken geleden genomen, toen er niet gewerkt werd.


[/url]






Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door loco

Men gaat naast de bestaande brug een nieuwe spoorwegbrug en een nieuwe fietsersbrug aanleggen.
Bedoel je daarmee dat er nog 1 of 2 sporen naast komen, en dat de huidige brug blijft bestaan?

loco

De huidige brug zal verdwijnen. Zij is hopeloos versleten en zorgt voor vertraagd verkeer. Zij bestaat eigenlijk uit twee bruggen. De vernieuwde oude brug en aan beide zijden een bijgebouwd gedeelte waar telkens ??n spoor op ligt. Vroeger, maar dan ook heel lang geleden, was er zelf een opklapbaar gedeelte om boten door te laten.
Vandaag is voor de brug een ongeval gebeurd met een kraan die er staat voor werken aan de 'Antwerpse WaterWerken'. Die kraan is omgevallen op het spoor. Een aankomende trein kon nog tijdig stoppen. Dat was alldeen maar mogelijk omdat de treinen reeds trager moeten rijden of om een vertrekkende trein uit het station Duffel. Anders was een botsing onvermijdelik geweest.

the_gold

En daar is natuurlijk nu een van die kraantjes op gevallen..

Klaas Zondervan

Allemaal bedankt voor de informatie zover.
Ik had inderdaad gezien dat er tegen de oorspronkelijke stenen boogbrug twee stalen bruggen zijn "aangeplakt". Daar is de brug niet fraaier van geworden.

Het metselwerk van de bogen is ook aan het verweren. Ik heb het eens goed bekeken onder de boog waar het fietspad onderdoor gaat, en daar kun je met je blote handen zo de stukken uit de stenen trekken.

Ik ga het in de gaten houden. Wellicht kan ik volgend jaar tijdens een fietstocht nog eens gaan kijken.

dirkkerckhofs

Het ongeval met die kraan zat in het laatavond journaal de zondag.

Dirk
citaat:
Geplaatst door the_gold

En daar is natuurlijk nu een van die kraantjes op gevallen..


bolle neus

In het SpoorwegJournaal nr 162 van maart/april 2008 staat er een artikel met foto's - tekening en plan van de nieuwe brug met als titel 'De spoorwegbrug over de Nete te Duffel'.
Groeten
Etienne[:)]

nmbs

Vandaag reed ik met de 2126 en M5 rijtuigen 3x Brussel Zuid - Antwerpen C.  Blijkbaar waren er velen op de hoogte van hetgene komen ging, gezien er toch een redelijk aantal foto-trekkers langs de kant stonden.
Wat ben ik allemaal tegengekomen op lijn 25:
1 HLE 2803 met een 7tal I10 rijtuigen (later nog tegengekomen in Vorst en dan nog in Brussel Zuid met een 80 ad andere kant ervoor).

2 Benelux met Nederlandse rijtuigen in blauw geel, gemengd met twee Hispeed rijtuigen en het HVR in bordeaux-geel

3 5166 + 5507 + reeks 60....die worden dit weekend gebruikt voor speciale rit met Engelse liefhebbers.