Nieuws:

Nu in MSM 272 REPORTAGE: Railtour Dms met bijzondere inrichting

Hoofdmenu

reeks 60 prototype

Gestart door 7003, 25 augustus 2009, 12:11:45 PM

dieselfreak

citaat:
Geplaatst door Geert SBB 460

Hallo,
De Van Biervliet ziet er naar mijn bescheiden mening stukken beter uit en perfect gedetailleerd, althans voortgaand op het handmonster.
Ook het geluid zal waarschijnlijk dichter bij de realiteit staan.
Zal weer een portemonee-kwestie worden denk ik. Ken van geen van beide de prijs.
Gr, Geert

De prijs van het basismodel van Van Biervliet bedraagt 179 euro, het Roco model is iets duurder.
MC

LockyLuke

citaat:
Geplaatst door mark7758

Ik ben de draad eh rooster kwijt dat fout zou zijn.
Kan iemand mij helpen?

op de Roco zitten er redelijk wat fouten :

die heb ik al gevonden tot nu toe, ook op de batterijbak staat 24 V [:0][:0] zal moeilijk starten die lok

mark7758

Na mijn vakantie zal ik eens kijken naar de foto's die ik heb van het handmonster in nurnberg.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door LockyLuke

citaat:
Geplaatst door mark7758

Ik ben de draad eh rooster kwijt dat fout zou zijn.
Kan iemand mij helpen?

op de Roco zitten er redelijk wat fouten :

>>> kan jij eens vertellen over welke fouten het precies gaat ?

die heb ik al gevonden tot nu toe, ook op de batterijbak staat 24 V [:0][:0] zal moeilijk starten die lok

Sicco

Ik geef toe, hier en daar is het zoeken, maar dat mag best:
- lichten te dik
- lichtbalk sluit niet netjes aan
- rooster op front te dik
- dunne blauwe lijn te laag (roosters op de zijwand te groot/laag)
- door bovenstaande twee wordt het nummer op de fronten ineen gedrukt
- cabineruiten liggen te diep
- roosters op dak kloppen niet
- belijning niet strak
- kleur te donker (mist de karakteristieke zeeblauwe/groene zweem)
- onnodige imitatie-klinknagels die tevens veel te groot zijn
- brandstoftank niet correct
- machinekamerdeur is geen deur maar gemaakt van klinknagels!?
- roosters zijkant niet correct van grootte
- en of ik heb alleen maar foto's van een kant gezien, of de beide kanten zijn hetzelfde wat in het echt ook niet zo was

conducteur

Niet gaan muggenziften over kleinigheden. Als je denkt het beter te kunnen moet je het gewoon zelf doen. Wees blij dat je al een 'model' hebt dat er sterk op gelijkt. Ik vind dat de algemene uitstraling van een machine het belangrijkst is, en die kleinigheden, misschien zijn ze moeilijk in model na te bouwen. Ik heb ook nog wat fouten ontdekt:
Het gewicht is niet op schaal
Hij werk op een elektromotor ipv op een dieselmotor
De bestuurderscabine is niet functioneeel
Op de dieseltank staat er 'roco'
De kap is uit plastiek
... (en er zijn er nog een hoop om op te sommen[xx(])
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dieselfreak

Sicco, ik ben het 100% met je eens, en ik ben er zeker van dat het wachten op het alternatief een goede keuze zal zijn.
MC

Sicco

citaat:
Geplaatst door conducteur

Niet gaan muggenziften over kleinigheden.

Ieder zijn mening Rian

Sicco

@dieselfreak.
Ik had mijn aanvankelijke reactie verwijderd omdat ik me bedacht heb en hier niet een discussie wilde starten die nergens over gaat.

Michiel

Ieder heeft zijn eigen manier van het beleven van modelbouw. Voor de een is een goede uitstraling al voldoende, voor de ander moet elk detail correct zijn weergegeven.

Ik stel me wel de vraag, als men zo enorm kritisch wordt en een model snel op details afkraakt, of producenten dan nog gemotiveerd blijven om met nieuwe modellen op de proppen te komen. We moeten natuurlijk niet alles op handengeklap ontvangen, maar een beetje relativiteit mag. Op een bekend Nederlands forum wordt tegenwoordig alles wat NL is meteen afgekraakt, zo verwend lijkt men er te zijn. Dat is niet prettig, en ik hoop dit forum van een dergelijk negativisme blijft bespaard. Maar, met opbouwende kritiek is natuurlijk niets mis! [;)]

En, (let op, dooddoener volgt hier [:D]) in schaal N zijn we al blij als er iets Belgisch verschijnt... zo om de 20 jaar. [:D] Dit is louter mijn persoonlijke reflectie, meer niet. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ik denk niet dat er een model afgekraakt wordt. Men vraagt naar dingen die niet correct zijn, en anderen doen de moeite om het model aan een minutieus onderzoek te onderwerpen.

We verwachten tegenwoordig modeltreinen, geen "treintjes in 't klein". De prijzen zijn in vergelijking met vroeger hoger, productiemethoden zijn verbeterd ... en voor de mensen die graag "een goed sfeerbeeld van een model" willen bestaan er goedkopere hobbyreeksen. Evolutie, heet dat [;)]
H??l vroeger was men blij met een treintje met een groot gat opzij, waar een opwindsleutel in paste... [:o)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Paulogic

Een domme maar eerlijjke vraag...

Ik heb nu toch wel al een pak loc's en stelletjes en inderdaad
de ene zal wel wat beter op het origineel trekken dan de andere.
En sommmigen zijn fijn, anderen niets minder...

Maar als ze zo supergedetailleerd zouden op schaal gemaakt zijn,
zou je ze dan nog zonder risico kunnen vastnemen laat staan mee rijden? Ik vermoed dat er ergens door de fabrikanten wordt rekening
gehouden met de praktische kant van de zaak alsook met de prijs.

@Gerolf : Beter een treintje met een gat in dan omgekeerd he [:D][:o)]
mvg,
Paul(ogic)

stevend

Gerolf, ik ben het volledig met je eens.
Dank zij sicco's opmerkingen ( en hopelijk heeft hij de zelfde kritische blik voor het aankomend vb-model reeks 60 ook )kunnen we
vergelijken.
Aan de hand van deze vergelijking is mogelijk om naar je eigen normen
een welbepaald model aan teschaffen.

Dank zij het over-(dubbel)aanbod is dit mogelijk.
Leuk toch ,als je weet waar je aan toe bent. Of waarvoor je centen voor staan.[:D]

conducteur

Zo'n dubbelproductie, daar heb ik nogal mijn vraagtekens bij:??????.
Volgens mij is de kleine Belgische markt daar niet groot genoeg voor, en er is nog zoveel die er nog geproduceerd kan worden: alle rangeerlocomotieven die er nog niet zijn, en dat zijn er toch een flink aantal:
Wat we hebben zijn de verschillende uitvoeringen van de 80 van oa roco en fl, en de 77/78 van Mehano, en dan nog enkele kostelijke grappen van Jocadis (niet dat ze niet mooi zijn)
Er mogen gerust nog eens enkele herproductie's komen vind ik van oude lima-modellen:
de varkensneuzen bv,
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Sicco

@Stevend: uiteraard zal ik dat op dezelfde punten bekijken. Ik heb al erg veel van dat model gezien. Het enige dat ik kan zeggen is dat ik erg veel vertrouwen heb, maar ik sluit niet uit dat er ook hier minpunten gaan zijn. Ik zou niet weten waarom ik niet objectief zou zijn. Het heb geen aandelen Van Biervliet, noch ene hekel aan Roco. Integendeel trouwens, dankzij Roco bestaat de modelbouw naar Belgisch voorbeeld grotendeels.
@Rian: ik heb - doordat ik op dit gebied wat meer ge?nteresseerd ben dan normaal omdat dit loctype mij speciaal interesseert - bij beide kanten info proberen in te winnen en het lijkt er echt op dat het puur toeval is. Het zou ook in commercieel opzicht niet handig zijn juist met zo'n onbekende, kleine serie de ander uit de markt te willen concurreren. En ja, wat dat betreft is het meer balen voor de kleine partij dan voor de grote dat dit gebeurd is. Want goed is het inderdaad niet. Wel in dit geval, omdat er nu een beter en goedkoper model zal zijn, maar niet in algemene zin.