Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

signalisatie met rode en groene vlaggen

Gestart door bumper, 24 augustus 2009, 12:30:42 PM

bumper

Hallo,
Gisteren namiddag zag ik in berlaar langs het spoor iemand van de nmbs met een rode en een groene vlag. Kwam daar een trein aangereden met lage snelheid, de man haalde zijn groene vlag boven en de trein reed gewoon verder door het rode stoplicht. Daarna plaatste de man zijn rode vlag terug tussen de sporen. Hoe lang die man daar al stond weet ik niet, maar even later kwam daar een goederentrein voorbij met dezelfde procedure. Daarna is de man vertrokken. Wanneer gebruikt men deze procedure? Is er iemand die daar iets kan over vertellen? Ik heb het nooit eerder gezien of van gehoord. Spijtig genoeg hat ik ook niet de mogelijkheid om tot bij die seingever te geraken om wat info te vragen.
Groeten.
Ludo.
 

Klaas Zondervan

Misschien staat het antwoord op je vraag hier:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Handsein_(spoorweg)

PS. de link wordt niet goed weergegeven. Geef bij google in: nmbs seinreglement. Dan moet je de eerste hit hebben.

Michael

Klaas, weer wat bijgeleerd, kunnen we ook op de modelbaan gebruiken, weer een extra preiser functie.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Doornroosje

Even mijn kennis erbij halen.

De man die je gezien hebt in Berlaar, was een schildwacht. De taak van een schildwacht is de veiligheid garanderen van het personeel dat even verderop aan het werk is. Het werk volgens BNX 3E1-22300-01-A op Lijn 16 (Lier-Aarschot) spoor B liep van 22/08/09 16u00 tot 24/08/09 04u20 van KL'HEIDE tot HEIST-BERG. Dit spoor was dan buiten dienst en buiten spanning. Men ging hier railvernieuwing uitvoeren en meer bepaald het vernieuwen OW20 en 21 BIS. Meer gegevens van de buitendienststelling hieronder:

BUITENDIENSTELLING VAN HET SPOOR:
Spoor A lijn 16 wordt tussen Kloosterheide - sein TY.22 - km 14.608, en Heist-o/d-Berg - sein C10.6
- km 24.065 van 21/08 om 23u30 ONONDERBROKEN tot 22/08 om 15u00.
Spoor B lijn 16 wordt tussen Heist-o/d-berg - sein CX10.6 - km 24.065, en Lier - rood mobiel sein
met klapper ter hoogte wissel 37a *NBB - km 14.100 buiten dienst gesteld van 22/08 om 16u00
ONONDERBROKEN tot 24/08 om 04u20.

Hoe gaat dit nu praktisch in zijn werk ter plaatse?

Na de veiligheidsmaatregelen op de blokpost zijn toegepast, wordt zowel spooropwaarts als spoorafwaarts een schildwacht geplaatst, elk met een radioverbinding met de werfleider.
- Zijn deze mensen ter plaatse en is er geen treinverkeer, mag de werfleider zijn mensen in de sporen hun ding laten doen. De schildwachten zetten een rode vlag (rood mobiel sein - 's nachts kan dit een rode lantaarn zijn) in het spoor. Dit zorgt ervoor dat, indien er onverwacht toch een trein aankomt, dat de bestuurder een noodremming uitvoert voor dit rood mobiel sein. (daarmee ook de opgelegde verlaagde snelheid voor de bestuurder)
- Echter als de schildwacht tijdig een trein opmerkt, geeft hij dit door aan de werfleider. Die haalt zijn mensen uit het spoor (toeter) en bevestigd dat er geen werkvolk meer in de sporen is aan de schildwacht.
Dan haalt de schildwacht het rood mobiel sein weg en vertoont een groene vlag aan de bestuurder. = Alles ok signaal - en dan mag de bestuurder doorrijden. Het rode lichtsein mocht hij al negeren, hiervoor had hij op voorhand al instructies gekregen over de werken en wat hij er kan verwachten. Bestuurder is dus op voorhand ingelicht dat er mogelijk een rood mobiel sein kan staan door deze werken.
- Nadat de trein de laatste schildwacht is gepasseerd, worden de werken hervat.


Zo lijkt het wel of deze mannen niet veel doen buiten af en toe een vlagje zwaaien, maar het is wel degelijk een cruciale functie voor de veiligheid van spoorwegpersoneel. Deze procedure wordt toch al geruime tijd toegepast bij werken waarbij het treinverkeer nog steeds (beperkt) wordt toegelaten.

Voor nog meer uitleg kan je best een PM sturen.

Mr-tsjoektsjoek

Prima uitleg, Doornroosje.

Voor een buitenstaander lijkt het inderdaad, "of die doet daar niet veel, die staat daar maar te staan".
Maar het is een zeer belangrijke functie, met VEEEL verantwoordelijkheid.
Het zou de eerste niet zijn die verongelukt omdat hij een helpend handje toesteekt. Zoals die schildwacht en lasser in 2007 in Ottignies, daar had de schildwacht ook een handje toegestoken, en zo de oproep over de radio niet gehoord...

bumper

Bedankt voor de zeer deskundige uitleg doornroosje.
Toch nog een klein vraagje. Die vlaggeman kan die op eender welke plaats op de lijn staan, of moet deze steeds aan een lichtsein staan?
Groetjes.
Ludo
 

Doornroosje

Die vlaggenman/schildwacht moet op een vooraf bepaalde minimum afstand staan ten opzichte van de werf. De afstand tot die werf wordt bepaald door de snelheid waarmee de treinen nog steeds mogen passeren en de zichtbaarheid (in een bocht of achter een overbrugging). Deze afstanden zijn opgelijst in tabellen ifv de toegelaten snelheid.

Dat die man ter hoogte van een sein staat, kan toevallig zijn, of men kan ervoor gekozen hebben de minimumafstand uit te breiden tot aan het eerstvolgende duidelijk herkenbare punt. Herinner je nog dat ik zei dat die bestuurders ingelicht werden van waar ze deze mannen met vlag konden tegenkomen?