Nieuws:

Nu in MSM 253 TEST: ESU DB V100 – BR 211 * Vergelijkende test graanwagens Uapps

Hoofdmenu

Grensovergang

Gestart door itchy, 22 augustus 2009, 23:25:00 PM

conducteur

Op stroomloze stukken hebben de treinen toch geen stroom om mee te rijden?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

citaat:
Geplaatst door conducteur

Op stroomloze stukken hebben de treinen toch geen stroom om mee te rijden?
Maar kunnen ze wel "uitbollen". En dat kan kilometers ver zijn!
Enkele jaren geleden (en het gebeurde - toen toch - regelmatig) stond er een Benelux vanuit Roosendaal een eind voorbij Kalmthout in panne. Die had zijn panto's wel laten zakken bij de sluis, maar voor het terug oplaten de stroom niet omgeschakeld. Gevolg: 3000V ipv 1500, en "wat" schade [B)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

C.B.

Wanneer ik naar Duitsland rijdt met een TRAXX 186 / HLE 28

In de richting van Aachen West:
Te Montzen gaan we over van het linker naar het rechter spoor (we blijven in regime normaalspoor)
In geval dat we op het linkerspoor blijven rijden is het tegenspoor.
Daarom staan de seinen ook anders geplaatst dan in de rest van het land.
Eenmaal op de brug van Moresnet maken we al rijdend de spannings wissel.
De bovenleiding loopt gewoon door met een ge?soleerd gedeelte erin.
Panto neer en de andere panto kiezen (via de boordcomputer) voor Duitsland 15kV~)
Na de stroomloze sectie (aangeduid met borden) lichten we de panto terug, lok terug inschakelen en we kunnen verder.

Over de beveiligingssystemen dan:

Bij de TRAXX is ons Memor systeem altijd aktief - onafhankelijk welk spanningssysteem is gekozen.
Daarnaast heb je de keuze tussen LZB & PZB voor Duitsland of ATB voor Nederland - je kan beide laatste ook uitschakelen.
Als we naar D rijden stellen we dus PZB in. (ATB is dan uitgeschakeld)
Als we naar NL rijden stellen we ATB in. (PZB is dan uitgeschakeld)

Het PZB (beveiliginssysteem voor D) was dus al ingesteld bij vertrek in het oorsprongstation te Belgi? (bv. Antwerpen Noord) en is samen naast Memor aktief.

De Memor blijft zijn werk doen tot aan het laatste Belgische sein (onder 15 kV~) en blijft nadien dus altijd aktief (in Duitsland hebben we er geen last van omdat er toch geen krokodillen liggen in het spoor - omgekeerd in Belgi? waar de PZB (voor D) of ATB (voor NL) ingesteld staat , hebben we ook geen probleem omdat er toch geen magneten (PZB & LZB) of ontvangers zijn (ATB).

Vanaf het eerste Duitse sein (vlak voor de Gemmenich tunnel) ligt de eerste magneet en is PZB beveiliging een feit.

Voor NL is de handeling juist hetzelfde.
Daar is enkel het verschil dat de bovenleidng inderdaad stopt en er een sluis is.
We blijven links rijden tot in Roosendaal.
Vanaf Roosendaal is het rechts.
Typisch voor grensbaanvakken is de speciale reglementering en ook het baangedeelte dat afwijkt van de normale normen.

NMBS Seinen staan in spiegelbeeld op de Montzenlijn.

NS bovenleiding waar 3kV= spanning opstaat.
NS seinen met NMBS borden (witte pijlen op blauwe achtergrond te Roosendaal)

Misschien een idee voor sommige modelbouwfanaten onder ons, kan je eens afwijken van de normale gang van zaken.[:)]

Groetjes.
Claudio.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Re460

NS bovenleiding waar 3kV= spanning opstaat.
Het is me niet helemaal duidelijk wat je daarmee bedoelt. Leg dat eens verder uit?

conducteur

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Re460

NS bovenleiding waar 3kV= spanning opstaat.
Het is me niet helemaal duidelijk wat je daarmee bedoelt. Leg dat eens verder uit?


Is de spanning op de bovenleiding geen 1,5kv~ in Nederland?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

13erke

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Re460

NS bovenleiding waar 3kV= spanning opstaat.
Het is me niet helemaal duidelijk wat je daarmee bedoelt. Leg dat eens verder uit?


Hij bedoeld dat het stuk voor de stroomsluis kant Belgie al met Nederlandse portieken is uitgerust, maar de spanning nog steeds 3kV= is.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door conducteur

Is de spanning op de bovenleiding geen 1,5kv~ in Nederland?

Nee, in Nederland is het ook gelijkspanning. Het heet offici?el 1,5 kV, maar in werkelijkheid is het eerder 1800 volt.

Dat van die Nederlandse portalen snap ik nu. Is inderdaad zo. De isolatoren in Nederland zijn ook geschikt voor 3kV, want er worden geen kleinere hoogspanningsisolatoren gemaakt.

B-Cargo

Dat heeft Re460 goed uitgelegd! [;)] maar als ik me niet vergis kennen we mekaar ook van aan de telefoon op het COTOC, meer bepaald tussen Traxx en COTOC ?? [:)]
(sorry dit was even off-topic!

itchy

Beste allen,

Dank voor de uitgebreide en interessante toelichtingen!
(had niet gedacht dat een simpele vraag zo'n veelzijdig antwoord zou opleveren...)
[:)]

Steven
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

C.B.

citaat:
Geplaatst door B-Cargo

Dat heeft Re460 goed uitgelegd! [;)] maar als ik me niet vergis kennen we mekaar ook van aan de telefoon op het COTOC, meer bepaald tussen Traxx en COTOC ?? [:)]
(sorry dit was even off-topic!



yep, maandag komen we op koffiebezoek ... [;)]
Groetjes.
Claudio.

dimi

citaat:
Geplaatst door Re460

citaat:
Geplaatst door B-Cargo

Dat heeft Re460 goed uitgelegd! [;)] maar als ik me niet vergis kennen we mekaar ook van aan de telefoon op het COTOC, meer bepaald tussen Traxx en COTOC ?? [:)]
(sorry dit was even off-topic!



yep, maandag komen we op koffiebezoek ... [;)]


me 2

Doornroosje

Zou misschien eens handig zijn van alle spoorwegmensen op dit forum eens op te snorren. Ik denk dat je hier veel 'mensen van den ijzeren weg' kunt vinden zo te horen naar de antwoorden.

Een ideetje voor een poll? Werkt bij spoorweg tegenover werkt niet bij Infrabel/NMBS/B-Cargo/Holding/...

(Dit even off-topic)