Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Grensovergang

Gestart door itchy, 22 augustus 2009, 23:25:00 PM

itchy

Beste MSM'ers,

In sommige van onze buurlanden (NL, D) rijdt men rechts. In Belgi? links. Ik vraag me het volgende af: hoe gebeurt de omwisseling? Hoe wordt dit gecombineerd met de overgang van het ene spanningssysteem op het andere (of is er geen overgang nodig)? En hoe zit dat bij hogesnelheidslijnen? Moet er aan de grens dan trager gereden worden? Of wordt de grens overgestoken aan 300 km per uur? Wie weet hier meer over?!

Steven
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

janjozef

Voor diesels maakt dat geen enkel verschil, elektrisch materiaal trekt gewoon zijn panto in en na de onderbreking terug omhoog.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

trainfreak

Bij elektrische treinen laat de bestuurder inderdaad de panto zakken.
Daarna volgt er een stuk waar er geen stroom op de bovenleidijng staat, of waar er zelfs even geen bovenleiding is (is in Nl zo dacht ik?)

Aan het eind van de spanningloze zone verzet de bestuurder eventueel een knop om 'stroomkeuze' te veranderen, dan zet hij eventueel een andere pantograaf omhoog en rijdt hij gewoon verder.


Het verwisselen van links naar rechts gebeurd volgens mij altijd in de bundels of in het eerste station.
Spoorse groeten
Dimitri

janjozef

Ik dacht aan grensovergang met Roosendaal in het station van roosendaal
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Peter

In Aachen gebeurt de stroomwissel in het station zelf. Een aantal sporen kunnen omgeschakeld worden naar de Nederlandse of Belgische stroomsystemen. De spoorwissel gebeurt tussen het station Herbestal (B) en Aachen-West (D) doormiddel van een Fly-over, dus het ene spoor kruist het andere door middel van een helling en een brug.
Hoe het op de nieuwe HSL lijn is weet ik helaas niet.
Met vriendelijke groeten
Peter

13erke

citaat:
Geplaatst door Peter

In Aachen gebeurt de stroomwissel in het station zelf. Een aantal sporen kunnen omgeschakeld worden naar de Nederlandse of Belgische stroomsystemen. De spoorwissel gebeurt tussen het station Herbestal (B) en Aachen-West (D) doormiddel van een Fly-over, dus het ene spoor kruist het andere door middel van een helling en een brug.
Hoe het op de nieuwe HSL lijn is weet ik helaas niet.


Die fly over is afgebroken ivm de aanleg van de gemoderniseerde lijn 37 (de hogesnelheidslijn loopt niet tot in Duitsland, vanaf de H?mmerbrug rijden de hogesnelheidstreinen over de gemoderniseerde lijn) . De wissel gebeurd nu in het station van Aachen zelf.

itchy

Bedankt voor de antwoorden. Allemaal niet zo eenvoudig dus! Dat van die HSL-lijn onder ??n spanning vermoedde ik al.

Soms wordt er hier gelachen met modelspoorders wier elloks op "luchtstroom" rijden. Maar dat kan in het echt dus ook blijkbaar! Hoe lang/ver kan een gemiddelde ellok zonder spanning/bovenleiding rijden??

Steven
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Michiel

De fly-over werd ook nu gebruikt voor de nieuwe HST lijn naar Nederland. Naast de E19, ongeveer ter hoogte van Breda kan je zien dat het rechter spoor over het linker gaat. De omwisseling van links naar rechts regime gebeurt voor de klassieke lijn in Roosendaal station dacht ik, maar daar ben ik dan weer niet zeker van.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

eric

citaat:
Geplaatst door Saraan

De omwisseling van links naar rechts regime gebeurt voor de klassieke lijn in Roosendaal station dacht ik, maar daar ben ik dan weer niet zeker van.



Klopt Saraan.
Er wordt links gereden van 't Bels tot in Roosendaal.
Van Roosendaal wordt eveneens links vetrokken richting Belgie.
En als ze een IRM buiten sturen die richting Zeeland moet en ze sturen hem het linkse spoor op krijg je dit.  
http://treintjes.fotki.com/ongelukken/botsing_roosendaal/
Foutje van de seinpost.

Sicco

citaat:
Geplaatst door eric

citaat:
Geplaatst door Saraan

De omwisseling van links naar rechts regime gebeurt voor de klassieke lijn in Roosendaal station dacht ik, maar daar ben ik dan weer niet zeker van.



Klopt Saraan.
Er wordt links gereden van 't Bels tot in Roosendaal.
Van Roosendaal wordt eveneens links vetrokken richting Belgie.
En als ze een IRM buiten sturen die richting Zeeland moet en ze sturen hem het linkse spoor op krijg je dit.  
http://treintjes.fotki.com/ongelukken/botsing_roosendaal/
Foutje van de seinpost.



Hm...
En dan nu het echte verhaal. Rijweg (dus wissels) was ingesteld voor de cargo richting emplacement. Trein naar Zeeland vertrok door rood sein en kwam dus bij het wissel waar de rijweg van de 25.5 gekruist werd op zijn pad terecht. Even afgezien van dat in NL een trein niet een bezet spoor 'opgestuurd' kan worden, oftewel er moet er dan altijd ??n door rood rijden, is het raadzaam om even de feiten te vermelden in plaats van speculaties (no offence).

eric

Ik geloof u Sicco.
Maar dan hebben ze toen in RSD toch goed speculaas uitgedeeld die tijd. En dan nog door NS personeel zelf[:(]

B-Cargo

hallo,
op L.24 meer bepaald het grensbaanvak tussen station Montzen en Aachen-West gaan de treinen van normaalspoor NMBS (=links) naar normaalspoor DB (rechts dus..)en dit op het gedeelte vh baanvak tussen de Gemmenicher brug en de tunnel van Botzelaer (waarin ook de grens Belgi?-Duitsland zich bevindt) In de omgekeerde rijrichting geschied hetzelfde. De spanningswissel 3KV - 15KV vindt plaats op het viaduct van Gemmenich.

Groetjes,

Alex

Is dit veranderd dan? Voorheen wisselde men van spoor in Montzen. Ik meenda dat ze dat nu nog doen. De overgang tussen NMBS sporen en DB sporen bevind zich wel op de genoemde plek.

Alex

Klaas Zondervan

Nog even een paar feitjes:

De spanningswissel tussen Roosendaal en Essen bevond zich vroeger in het weiland tussen Roosendaal en de grens. Het is de z.g. sluis. Twee portalen die dicht bij elkaar staan. Aan het ene portaal eindigt de Belgische spanning, aan het andere eindigt de Nederlandse spanning. Roosendaal is intussen zo ver naar het zuiden uitgebreid dat de sluis nu midden in een woonwijk ligt. Op google maps kun je hem zien tussen de straten Dubbelberg en Bergrand, iets ten zuiden van een fietstunneltje.

De hogesnelheidstreinen rijden in het Brusselse gebied op 3000V=. Er zit o.a. een spanningswissel in Lembeek, ter hoogte van de Zuiderstraat. Het bijzondere van de spanningswissels in de HSL is dat de panto's niet gestreken hoeven te worden. In de draad is een stuk glasfiberstaaf opgenomen. Je krijgt dan eerst de draad onder 3000V, dan een glasfiberstaaf, vervolgens een paar honderd meter spanningloze draad, dan weer een glasfiber staaf en dan de draad onder 25kV.

De links-rechts wissel in de HSL Brussel-Amsterdam zit ter hoogte van Barendrecht, dus net voor Rotterdam. De hogesnelheidstreinen rijden dus in een groot deel van Nederland links, van de grens tot aan Barendrecht.
N.B.: In Railz Miniworld maken ze op dit punt een foutje. Daar hebben ze de brug over het Hollands Diep uitgebeeld, en daar rijden de HST's rechts, hetgeen dus niet juist is.

cgraaf

Hier moet ik toch even ingrijpen hoor... [:)]
Thalyssen die vanuit Brussel naar Frankrijk rijden moeten wel degelijk hun pantograaf neerlaten ter hoogte van de spanningssluis. Dat komt omdat de pantografen voor 3 kV en 25 kV verschillend zijn. Dus tijdens het rijden gaat eerst de 3 kV panto omlaag, even later de 25 KV panto omhoog. Ik heb dat pas geleden gezien toen ik er zelf inzat en de zon zodanig stond dat de schaduw van de pantograaf vanuit het raam zichtbaar was. Eerst de pantograaf met het knietje naar rechts ( > ) neer, daarna die met het knietje naar links ( < ) omhoog. En toen het gas erop!

Gr,
C.