locomotiefloods

Gestart door joble, 20 augustus 2009, 22:59:39 PM

joble


Momenteel ben ik bezig met het plan voor mijn toekomstige baan (naar Belgisch voorbeeld), die een relatief klein locomotiefdepot zal bevatten.


De meeste locomotiefloodsen die ik zie, hebben een groot aantal plaatsen. Op de meeste modelbanen (ook beter gezegd, op de plannen ervan) vind je slechts 3 of 4 plaatsjes.

Zijn locomotiefloodsen met 3 of 4 plaatsen een "modelspoorcompromis" of hebben er echt zo'n kleine loodsen bestaan?

Groeten,
Johan

ysbeer

Op kleine station hebben inderdaad loods(jes) met twee plaatsen naast elkaar bestaan.
Zelf 1 plaats was(in ieder geval in nederland) een enkele keer aanwezig
Dergelijk loodsjes kwamen veel voor op kopstation aan het einde van een vrijlange baan,waar de lok moest overnachten.(stoom)
Meestal was er ook een slaapplaats (primitief)voor de machinist
wim

mini-bs

Mari?mbourg is de kleinste die ik ken en heeft maar zes sporen, maar je moet daar op treinfoto2000.be maar eens goed naar kijken. Klassiek hebben Belgische loodsen ook minstens 1 zijvleugel, ook daar is er zo een. Deze stelplaats heeft geen benutbare voortuin, en de loods kan maar 7 grote loks stallen. Als je deze 'kleine' loods zou terugbrengen tot halfnul dimensies dan neemt die nog altijd een behoorlijk grote plek in.
ik denk dan ook dat een 6 tot 8 sporen voor de meeste banen al aan de hoge kant zullen zijn, zeker indien er ook nog eens zo'n zijvleugel bij moet, indien de loods meerdere locs diep wordt en indien er voor de loods plaats komt om ook nog minstens 1 loc per spoor te parkeren.
Reken dan maar al gauw op een oppervlak van 1m lengte op 50cm tot 80cm breedte,dat is groot hoor. Ik heb zelf een loodsje gebaseerd op de wagenloods van kinkempois in de aanbouw en ondanks de 4 sporen en 2 wagens diepte ziet dat er best wel al fors uit.
De lokloods (die ook ooit gebouwd moet worden) zal ik dan ook beperken tot een domein van 6 ? 7 sporen, 1 zijvleugel en nog een spoor langszij op een totale diepte van maximaal 4 loks (2 in de loods zelf). Het voorbeeld telt nochtans ruim over de 20 sporen, 4 loks diepte en tot 6 loks ruimte voor de poorten.
Afgezien van het plaatsgebrek zijn er nog goeie motiveringen om het klein te houden:
- een (te) grote loods oogt in model al gauw wat saai
- zo'n grote stelplaats kost een kapitaal als je die -al was het maar- voor de helft wil vullen met rollend materieel.

Op de voorlaatste msm-tento in Mechelen stond er ooit een prachtige grote loods, maar ook die was denk ik niet veel groter dan 8 ? 10 poorten breed.


 

joble

Mijn veronderstelling dat er 1 lok per spoor kan staan in een loods was dus fout. Dat verklaart veel...

Ondertussen is ook mijn frank gevallen dat de plannen van het depot van Statte in MSM80 ook maar 4 plaatsen in de loods toont.

Kan ik op internet ergens gelijkaardige plannen vinden, of moet ik hiervoor naar de nmbs? Stationplannen vind ik regelmatig op internet, maar geen depots.

Groeten,
Johan

chef garde

Alles hangt natuurlijk ook af van het tijdperk waarin je wil rijden.  Kies je voor TP I, II of III, dan kun je werken met een loods waar 1, 2 of 3 locs kunnen staan.  Ga je echter voor TP IV, V of VI dan ben je beter af zonder loods.  Wil je wel ergens kunnen binnenrijden met een loc, rijtuig of motorstel, dan bouw je beter een grote, hedendaagsere technische werkplaats na ...

joble

Het gaat om tijdperk III (begin jaren '60).

Bedoel je nu 1,2 of 3 locs per opstelspoor of per loods?

Groeten,
Johan

Rochevalien

De loods van Ath had 4+1 sporen,??ntje nadien bijgebouwd dus. Er zullen zeker nog wel andere voorbeelden te vinden zijn van kleinere en minder belangrijke stelplaatsen.

Gerrit