Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Roco hld 6215 en 6218

Gestart door B-Cargo, 19 augustus 2009, 14:44:01 PM

B-Cargo

hallo allen,

ik heb laatst een probleem(pje??) vastgesteld aan de kappen van mijn locs 6215(blauw) en 6218(geel) van Roco. Ik nam ??n van beide langs ter hand en de kap kwam los van het chassis. Bij de andere loc blijkt dit ook het geval. De beide lockappen staan lichtjes bol in het midden en zo klemmen de haakjes niet meer aan het chassis. Heeft iemand dit ook reeds ondervonden? Ik heb nog 4 andere 62'ers maar hierbij geen probleem!

Groetjes!

ruben13

misschien heeft hij in de zon gestaan of te warm ?

itchy

Ik heb dat ook voor met de 6218, kap kan wat naar voor en achter bewegen en is zeer makkelijk van het chassis te halen.
Steven
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Binco

ik heb ook een hld 6215
en dat probleem heb ik niet
ik heb eerder een probleem met dat bakje in het midden onderaan dat soms loskomt[B)]

B-Cargo

de zolder is ge?soleerd maar het warmt er natuurlijk wel op met deze bijzonder hoge temperaturen maar toch, die oudere 62'ers hebben geen probleem.. misschien een mindere kwaliteit kunststof?? laat ik ze eens in de diepvriezer steken misschien ??[:D][;)]

Tobin

Beste,

het merendeel van onze favoriete modeltreinen is opgebouwd uit kunststof, voornamelijk ABS* en zijn blends (mengsels).
Deze kunststof is een thermoplastische kunststof,
waarmee wordt bedoeld dat deze verwerkbaar(spuitgieten)/vervormbaar is bij temperatuurs verhoging.
De lang durige warmte van af gelopen dagen heeft zeker een invloed op het eenvoudiger loslomen van de kap.
Een tweede oorzaak is de spannings relaxatie, dit zegt dat in functie van de tijd de kracht waarmee een kunststof vervormt afneemt.
bv. In de zomer zetten we allemaal een tuintafel buiten, hierop wordt een tafelkleed gelegd. Het tafelkleed wordt vastgehouden met een aantal kunststof klemmen.
Door de vervorming van de klemmen, zal de kracht waarmee de klemmen het kleed op de tafel houden na verloop van tijd afnemen. De klemmen komen los te zitten! Neem nu dat dit gedrag ook afhankelijk is van temperatuur.

Dit alles toegepast op ons model.
De kap wordt op het chassis gehouden door een spankracht.
Deze kracht neemt af in functie van de tijd. Met als extra invloed de temperatuur.
En het tafelkleed sorry de kap komt los te zitten.

Dit wil niet zeggen dat bij ieder model morgen de kap komt los te zitten!!!

Vriendelijke groeten

Hans



*ABS is een menging tussen PS (bv drinkbekers) en rubber, zoals het staal in gewapend beton

theedooz

Ik heb meerdere 62'ers waaronder de 6215 en 6218 (en enkele omgespoten 6215's) en heb dit euvel gelukkig niet. Bij de oudere versie wilde de kap om de tank er na verloop van tijd wel eens afvallen. Gelukkig hebben vrijwel al mijn 62'ers een onderstel van de laatste generatie (van een 6215 of 6218).

Groet, Tedo
 

loco

Beste Tobin,
Blijkbaar weet jij wel het ??n en het ander van de soorten kunststof die door de fabrikanten aangewend worden voor het maken van modellen. Waarom doen zij dan vooaf geen uitgebreide test onder allerlei omstandigheden zodat zij precies die samenstelling kunnen bepalen die optimaal is voor een modelkap. Waarom zou Roco die niet doen.
Van M?rklin heb ik reeds kunststofkappen gezien die barsten als je er naar kijkt. Echt waar. Van Mehano weten we iets gelijkaardigs ondermeer van de reeks 77 en Class 66. Van LS Models hebben we een gelijkaardig probleem gekend met een serie van een Mistral rijtuig. Van het vroegere KMB wisten we dit ook al.
Wordt er dan echt niet getest of wat loopt hier dan verkeerd? Ik vraag het me af.

itchy

Hm, ik heb het dus ook voor met een nieuwe 6218 van Roco, en dat was deze winter ook al. Ik zou het dus niet direkt op de tropische temperaturen steken..
Steven
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

ysbeer

Een kap die vooral in de midden een beetje uitpuild komt inderdaad voor,ik heb het bij een oude V200 van Roco en bij een 119 van Brawa.
Het is wel een feit dat als je de kap er meerdere keren afhaalt het steeds erger wordt.
Ik heb met dubbel klevend tape het midden wat vaster gezet.
Niet dat je het op afstand erg ziet,maar als je het weet blijft het storen.
Nieuwere loks van roco geen last.
wim

B-Cargo

de vervorming heb ik vorige week vastgesteld, het kan natuurlijk al bij de eerste hete dagen voorgevallen zijn, nochtans hebben ze vorige zomer zonder probleem doorstaan. Misschien is die tweezijdige kleeftape wel een goede oplossing, zal het zeker eens proberen, het stoort me niet erg maar ja, zoals gezegd, eens je weet dat het er is..[;)]
het zou idd wel een goed idee zijn dat fabrikanten hun gebruikt kunststoffen testen ivm met vervorming bij hoge temperaturen want ik denk dat bij menig modelspoorder hun modellen tijdens de zomermaanden wel eens aan hogere temperaturen worden blootgesteld. Alle locs in de frigobox!! [8D][:D]

janjozef

Ik heb er geen last van, maar ja mijn treinkamer is zeer goed geisoleerd, ik moet mijn ramen openzetten om het er warmer dan 20? te krijgen, zelfs met buitentemp van 30?

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ERVIN

Hier op mijn zolder zal het, met dit extreme weer, ook wel dichtbij de 30 graden zijn vermoed ik, voorlopig heb ik nog geen last van kromtrekkende locs.

Net mijn 6218 nog eens een werktrein laten trekken, en alles is nog prima in orde.

Artologic

Ik heb gisteren de 5939 van roco gekocht en hierbij merk je ook dat de kap wat te los zit, met een klein duwtje kan ik de kap te diep duwen. Het is dus wss niet alleen de 62 reeks...

Mvg
 

janjozef

die 5939 van roco is ondertussen al wel enkele jaren oud, Ik heb er 3
van en geen enkel heeft er last van, letwel die 59 van roco heeft nergens haakjes maar staat gewoon los

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem