DCC + PC

Gestart door tunnelmotor2000, 18 augustus 2009, 13:34:35 PM

tunnelmotor2000

Zal dus niet de eerste maal zijn dat dit hier gevraagd word, maar ben een oen in opzoeken oude topics plus gezien het weer en de temperatuur ietwat luikes.
Mijn baan bestuur ik nu met Lenz en manueel, uitzondering is het opstelstation waar ik tried & proven techniek met reed contacten gebruik. Het is een enkelsporige baan, grote keerlus beneden gevolgd door helix en grote keerlus boven. Elke keerlus is 25m lang, dus geen priegelbaantje. Graag had ik met reiswegen gewerkt = trein 1 vertrekt vanuit opstelling en rijdt tot boven waar hij stopt en wacht op trein 2 uit tegenrichting. Daarna gaat trein 1 terug naar beneden en opstelling.
Vraag is nu welke hardware ik nodig heb EN of ik bezetmelders per blok per richting nodig heb. Verder moet ik sommige wissels nog ter plekke kunnen omzetten.
Ik weet dat er heel wat hardware te koop is, maar heb echt geen lust om elk item te gaan opzoeken en dan testen en ervaringen te liggen opsnorren op het net. Dit forum is hier de goeie plek waar ik hoop de juiste do & don'ts te bekomen.

JM

INFO

Dan denk ik dat ik te lui en te belazert ben om je daar een antwoord op te geven, zoek het lekker zelf op, ik ben je slaafje niet, en ik denk dat anderen daar net zo over denken.
Waar haal je het lef vandaan?
Alleen de waarheid ligt in het midden.

conducteur

citaat:
Geplaatst door INFO

Dan denk ik dat ik te lui en te belazert ben om je daar een antwoord op te geven, zoek het lekker zelf op, ik ben je slaafje niet, en ik denk dat anderen daar net zo over denken.
Waar haal je het lef vandaan?

Inderdaad Wim.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ysbeer

Ja dit is absoluut de beste manier om zulk commentaar te krijgen.
Als je er absoluut geen lust in hebt begin er dan niet aan.
En als je nog niet getrouwd bent,trouw dan een weduwe met zes kinderen
scheelt veel werk waar je waarschijnlijk ook geen lust in hebt[:p][:p]
Grapje moet kunnen he ik had daar nu eens lust in.[;)]
wim

tunnelmotor2000

Ik had het kunnen denken dat ik de 3 omhooggevallen betweters ging kruisen. Als ik het forum er op nazie zijn jullie 3 altijd diegenen die voor God spelen en denken dat ze de wijsheid in pacht hebben. Tot op zekere hoogte is dat ook zo maar arrogantie is niet aan de meeste mensen besteed. Ik vraag gewoon wat ik best kan gebruiken, hopende dat een meer bereidwillig en zeker vriendelijker forumlid me zijn ervaringen wil mededelen. Wees maar niet bang ik ga mijn draai wel vinden en wens jullie een nog dikkere nek en klemmende hemd toe.

Grapje[:D][:D][:o)]

conducteur

Als je 'koploper' intikt op google dan krijg je 371 000 resultaten. De kans dat je een antwoord vindt is daarom vrij groot.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ERVIN

citaat:
Geplaatst door tunnelmotor2000

Ik had het kunnen denken dat ik de 3 omhooggevallen betweters ging kruisen. Als ik het forum er op nazie zijn jullie 3 altijd diegenen die voor God spelen en denken dat ze de wijsheid in pacht hebben. Tot op zekere hoogte is dat ook zo maar arrogantie is niet aan de meeste mensen besteed. Ik vraag gewoon wat ik best kan gebruiken, hopende dat een meer bereidwillig en zeker vriendelijker forumlid me zijn ervaringen wil mededelen. Wees maar niet bang ik ga mijn draai wel vinden en wens jullie een nog dikkere nek en klemmende hemd toe.

Grapje[:D][:D][:o)]

Zo grappig vindt ik dit persoonlijk niet, maar swat.

Kijk , ik ben van opleiding IR.Chemie, dus van electriciteit en electronica weet ( wist) ik absoluut niets, ik kocht enkele jaren geleden een digitale startset van Fleischmann met een Twin-Center , waarom digitaal?? Omdat ik in de catalogus van Fleischmann had gelezen dat je maar twee draadjes nodig had om je treinen onafhankelijk van mekaar te laten rijden , ik als complete leek op 1) modeltreinen en 2) op electriciteit - electronica dacht , dat is het !! Aansluiten die handel en rijden maar, tot daar ging alles prima, maar toen wilde ik wissels , en die moesten electrisch bediend kunnen worden met het Twin-Center , dus enkele wissels gekocht en de volledige handleiding van het net gehaald, want de handleiding die bij de startset zat was volledig in het duits.

Er kwamen meer sporen en meer wissels , en toen begon ik te beseffen dat de bediening via het Twin-Center nogal omslachtig was.

En weer begon ik opzoekingen te doen op het net om een systeem te vinden waar je je sporenplan kon tekenen en via de PC je wissels kon omzetten, ik zocht en vond toen koploper.
Ik ben momenteel nog steeds aan het studeren hoe dit programma precies in zijn werk gaat, want zoals gezegd, ik ben chemicus, maar door er veel mee bezig te zijn, en door de handleiding 100x opnieuw te lezen, begin ik het plaatje een beetje te snappen.

Mijn baan groeide en groeide ( nu nog steeds trouwens) en toen kreeg ik plots een kortsluiting , dagen heb ik hier aan het zoeken geweest waar die kortsluiting zou kunnen zitten, toen merkte ik dat ik een keerlus in mijn baan had ziiten, niet ??ntje maar 4 !!!

En weer begon ik opzoekingen te doen op het net om te zien welke systemen er waren om die keerlusproblemen op te lossen, ik zocht en vond.

Ik wil hier gewoon maar zeggen , als je een hobby hebt, en je wil die op een zo goed mogelijke manier beoefenen, dan zal je opzoekingen moeten doen, v????l opzoekingen , met vallen en opstaan , ik durf je niet te zeggen hoeveel dingen ik al zien smeulen heb hier, decoders van locs, decoders van wissels enz.. , en als je er dan echt niet meer uitkomt , dan zullen die 3 omhooggevallen betweters , zoals jij die collega's van mij hier noemt , en nog vele andere , je met alle plezier hier verder helpen.

Maar op deze manier , die jij hierboven aanhaalt , vrees ik dat je er compleet alleen zult voorstaan.

Ik wens je alsnog veel plezier met je hobby, en nog veel opzoekings-plezier.

ysbeer

Ik schrijf dus nu alleen voor mijzelf.
Het is niet het probleem dat je wat vraagt,ook niet dat ik(wij)alles weten,maar het feit dat jij van andere een pas klare oplossing verwacht.
Als het zo was dat die hier in de la lag dan was het geen probleem en stuurde ik je hem nog heden toe.
Maar dat is niet zo,een baan(besturing)ontwerpen kost tijd veel tijd soms,en als jij dit dan op een nogal simpele manier even uitbesteed,dat wekt dat ergernis.
Mijn reactie was (niet boos of slecht bedoeld)misschien wat direct ,maar ik hoop dat je begrijpt dat het zo niet werkt
Hoe dan wel,begin met voor je zelf te weten wat je wil maken,ga inderdaad eens lezen wat er allemaal is,zelfs als iemand anders het voor je zou uitzoeken dan nog zal zelf moeten weten hoe het werkt.
Je kunt bij een storing niet de servicedienst bellen,je zult het zelf moeten doen.
Oke als je gerichte vragen hebt stel ze dan,maar leer eerst waar je overpraat.
Wil je dat niet ,ook goed,maar zie dan af van automatisering.
En nog wat ik denk niet dat ik God ben,ik................
wim

hobbyist

met passen en meten wordt veel tijd versleten. Wie dat niet doet, doet zijn werk niet goed.

INFO

citaat:
Geplaatst door tunnelmotor2000

Ik vraag gewoon wat ik best kan gebruiken, hopende dat een meer bereidwillig en zeker vriendelijker forumlid me zijn ervaringen wil mededelen.

Als jij je vragen op een normale stelt en je op een normale manier opsteld, dan krijg jij ook gewoon een normaal antwoord, ik weet niet of jij je openingsvraag al eens hebt terug gelezen, maar ik zou me diep samen.

citaat:
Zal dus niet de eerste maal zijn dat dit hier gevraagd word, maar ben een oen in opzoeken oude topics plus gezien het weer en de temperatuur ietwat luikes.
Mijn baan bestuur ik nu met Lenz en manueel, uitzondering is het opstelstation waar ik tried & proven techniek met reed contacten gebruik. Het is een enkelsporige baan, grote keerlus beneden gevolgd door helix en grote keerlus boven. Elke keerlus is 25m lang, dus geen priegelbaantje. Graag had ik met reiswegen gewerkt = trein 1 vertrekt vanuit opstelling en rijdt tot boven waar hij stopt en wacht op trein 2 uit tegenrichting. Daarna gaat trein 1 terug naar beneden en opstelling.
Vraag is nu welke hardware ik nodig heb EN of ik bezetmelders per blok per richting nodig heb. Verder moet ik sommige wissels nog ter plekke kunnen omzetten.
Ik weet dat er heel wat hardware te koop is, maar heb echt geen lust om elk item te gaan opzoeken en dan testen en ervaringen te liggen opsnorren op het net. Dit forum is hier de goeie plek waar ik hoop de juiste do & don'ts te bekomen.

JM

En dat heeft niets met arrogant of met betweterigheid te maken, maar heeft alles met fatsoen e.d. te maken, meer niet. Maar troost je maar van mij zul je verder geen last meer hebben, je hebt van mij een persoonlijke ban.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Gerolf

Mooi voorbeeld over hoe het NIET moet op ons forum:
Tunnelmotor stelt: ik wil een antwoord, maar ik wil niet eerst zelf even zoeken
INFO reageert met: dan ben ik ook te lui (ik zou zelf gewoon NIET gereageerd hebben)
Conducteur geeft INFO gelijk, maar draagt ook verder niks bij
IJsbeer heeft het over de stijl, maar ...
-> logischerwijs: een ge?rriteerde reactie, en zo kunnen we doorgaan en dat doen we dan ook ...

Dit is een topic om zo snel mogelijk te vergeten, lijkt me. Slot erop, en aan tunnelmotor om het eens opnieuw - en degelijk - te proberen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw