Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

lijmen

Gestart door joble, 17 augustus 2009, 22:05:40 PM

joble

Hoi,

Ik heb geprobeerd om twee volle plastic buisjes (uit een faller kitje) langs de kopse kanten aan elkaar te lijmen met Faller Super Expert lijm (art. 170490)

Na een dagje drogen bleek deze verbinding nog niet 100% stevig te zijn. Wat lijm toegevoegd, 2 dagen gewacht en de verbinding kon met weinig kracht uiteengetrokken worden.


Is deze lijm niet de goede om dit soort dingen te lijmen of doe ik iets anders verkeerd? De tube lijm is wel al minstens 4 jaar oud.

Wel belangrijk om te zeggen is dat de snijvlakken van de buisjes niet 100% haaks afgesneden zijn. Ik vermoed dat de fallerlijm niet echt geschikt is om openingen tussen de te lijmen oppervlakten op te vullen. Misschien is dit de oorzaak van het probleem???


Iemand een idee wat ik mispeuter8)?

Groeten,
Johan




Kees-Jan

Ik zeg Ruderer L530:



Super spul om plastic te lijmen zonder draden en geklier (raampjes worden NIET wit hiermee).

Kees-Jan

Gerolf

Je hebt lijm die "kleeft" en lijm die "last". Die laatste versmelt de kunststofverbinding door het kunststof plaatselijk deels op te lossen.
Je fallerlijm is een voorbeeld van een las-lijm, Die van Rees-Cees is volgens mij "klevende" lijm, waarmee je ook oneffenheden kan opvullen.
Als je stukken goed passen en ze zijn niet geverfd, kies dan bij voorkeur voor de las-lijm.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Wat ik niet snap is dat fallerplastic niet zou kunnen gelijmt worden met fallerlijm, natuurlijk is de vraag welke krachten ge er wou opzetten, de kopse kanten hebben maar een kleine oppervlakte dus kunnen nooit grote krachten verdragen
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

hobbyist

Hangt ook af van het type plastic ( samenstelling van plastic ). Niet alle plastic laat zich zomaar lijmen.

joble

Ik had hier de klok al wat horen luiden, maar wist de klepel niet hangen. De uitleg van Gerolf maakt veel duidelijk en bevestigt wat ik dacht.

Doordat de snijvlakken niet 100% haaks zijn is er enkel een klein raakvlak dat door de fallerlijm gelijmd wordt. Wat niet raakt, wordt niet gelijmd. Dit levert een zwakke verlijming.

Ik zal eens met een andere lijm proberen die ik hier heb.

Iemand enig idee waar ik de Ruderer lijm in het antwerpse kan vinden? Modeltreinwinkels of eerder doe-het-zelf zaken?


Alvast heel hard bedankt voor jullie hulp.
Johan

PaulC

Johan,

Je woont in Wijnegem. Ga eens naar het Shopping Center en wip eens binnen bij Pipoos (ik dacht aan de hoofdingang).
Die hebben veel knutselmateriaal.
Met wat geluk vind je er misschien wel iets.

mvg,

Paul

joble


citaat:
Geplaatst door PaulC

Ga eens naar het Shopping Center en wip eens binnen bij Pipoos



Ga ik morgen eens doen. Waarschijnlijk zullen niet die Ruderer L530 zelf hebben, maar misschien wel een equivalente plastic lijm.

Die L530 lijkt wel erg veel gebruikt te worden in de modelbouw, als effe google...

Groeten,
Johan

joble

Vanmorgen toevallig bij een doe-het-zelf moeten zijn en van daar "model plastic" van Bison meegebracht. Dit is volgens mij min of meer hetzelfde als de Ruderer.

In ieder geval... na een uurtje drogen is de lijmverbinding al oersterk geworden.

Weeral iets geleerd...

Groetjes en bedankt!

RDH000

hey, heb nog niet veel tijd gehad om op het forum te lezen..
maar ik vroeg mij zo af, met wat lijm je sporen? ik heb al een tip gekregen om het met rubbercement te doen.
Maar het probleem is dat ik geen geld verdien/heb dus moet ik het aan mijn vader vragen en die kwam met het idee silicone te gebruiken.
Hij zei dat dit ook soepel bleef enzo... dus nu is mijn vraag of silicone inderdaad goed is of juist niet...?
 

loco

RDHOOOO
Siliconelijm doet soms wonderen waar andere lijmen falen. Ik denk dat je inderdaad kunt proberen met deze lijm eerst uit te testen. Probleem heb je wel om deze lijm te doseren. Vooral als het kitlijm betreft die je met zo'n lijmpistool moet aanbrengen. (bvb metaal op kunststof.
Ook warme lijm, je weet wel, die uit zo'n lijmpistool komen is voor sommige toepassingen bijzonder geschikt. Bvb voor elektronische componenten.
Met lijm moet je vaak experimenteren. Probleem is dat lijm vaak duur is in verhouding tot de hoeveelheid die je nodig hebt.

RDH000

tjah maar dat is niet zoon probleem men pa is zelfstandig schrijnwerker en heeft wel silicone staan dus...
zal zeker eens experimenteren [:)]