Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

los gekomen wisseltong

Gestart door eddy, 14 augustus 2009, 21:23:00 PM

eddy

Probleem op de clubbaan,er is een wisseltong los gekomen van de biels(peco wissel code 75 electrofrog).Nu mijn vraag met welk soort lijm zou dit te herstellen zijn.Moet wel een stevige verbinding zijn omdat de tong door de wisselmotor constant tegen de aanliggende rail word gedrukt.Ander optie is de wissel te vervangen maar deze is al ingebedVV.Iemand een oplossing??
alvast bedankt eddy

ysbeer

Lijmen vergeet het,de raakvlakken zijn te klein en de kracht te groot
Solderen kan lukken maar dan moet je wel heel heel veel geluk hebben.
Voor je het weet zit het draaipunt vast.
Mij lijkt uitwisselen het beste,meet ook eens met wat voor kracht de tong wordt aangedrukt,te veel druk verwoest de tong(kan de tong verwoesten).
wim

janjozef

Mijn idee, gewoon weggooien en een nieuwe steken, lijmen, solderen, vastbinden het geeft allemaal problemen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Kan je eens een foto posten van het beschadigde stuk?
Mijn eerste idee gaat naar solderen, zelf een scharniertje maken als het nodig zou zijn.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

eddy

Gerolf,dat is een goed idee.de oude stelbiels verwijderen en vervangen door een plaatje printplaat en de tongen erop vast solderen.
Thanks voor het meedenken.[^]

jacques timmermans

Eddy,

Losgekomen scharnierende wisseltongen kun je in principe vervangen door een stel verende wisseltongen, die op een biels van pertinax printplaat gesoldeerd worden. Omwille van de bij het omleggen optredende krachten is het beter om meerder pertinax bielzen (minimaal drie stuks) te monteren, waarop de wisseltongen dan gesoldeerd worden.

Denk er wel aan om dan ook de wisselaandrijving meteen te vervangen, daar zo een wisseltong constructie een krachtigere aandrijving (motorische) nodig heeft als de bestaande Peco wisselaandrijving. Uit ervaring weet ik dat een Peco en ook alle andere merken van magneet aandrijvingen wissels met verende wisseltong niet kunnen omzetten en omwille van hun constructie hiervoor totaal niet geschikt zijn!

Jacques Timmermans

janjozef

En voor 9? heb je een nieuwe die gegarandeert werkt, je moet toch al de plaats van de wissel proper maken, en een nieuwe steekt dan een pak sneller. Wissels bouwen voor een nieuw baan ok, maar voor zulk een verbouwingen ?

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ERVIN

Kosten die dingen maar 9 Euro !!!???[:0]

Ik betaal het dubbele voor mijn Fleischmanns.[xx(]

conducteur

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Kosten die dingen maar 9 Euro !!!???[:0]

Ik betaal het dubbele voor mijn Fleischmanns.[xx(]


En ik een 14tal euro voor mijn peco (afhankelijk van hoe slank ze zijn)
Je hebt daar namelijk drie radiussen:
Die die net van weight watchers zijn gekomen- dus de hele slanke wissels
Die die van weight watchers zijn gekomen maar al wat dikker zijn geworden- de slanke wissels
Die die niet weten van het bestaan van weight watchers-de gewone wissels[:D][:D][:D][:D]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum