Nieuws:

Nu in MSM 253 BAAN: Werlte, lokale spoorsfeer in tijdperk II * Op de weg naar Maldegem

Hoofdmenu

glas

Gestart door RDH000, 10 augustus 2009, 19:29:23 PM

RDH000

er zullen ook wel glas-transporten via het spoor zijn gok ik...?
...als je veiligheidsglas doet breken zijn het allemaal kleine stukjes...
perfect als "vulling" voor de wagons als je het mij vraagt...?
of niet? :I

Gerolf

Voor het gewicht: een laagje op een bed van schuimruber moet kunnen. Ik vrees alleen dat de "korrel" nog te grof zal zijn.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

patatje70

er zal hier allicht iemand zijn ruiten ingooien !!! alles voor de hobby !!!! [:D][:D][:D][:D]

RDH000

ingooien zal moeilijk gaan, die ruiten zijn sterker dan gewone, je bent best van een ruitje te kopen en het te proberen neerzetten op1 hoek [;)] zal niet lang duren.
Ik vroeg me inderdaad ook af qua grootte...

Gerolf

Kopen? Er zijn parkings genoeg te vinden waar je het gewoon van het asfalt kan vegen. [:D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

RDH000

tjah dan is het geen zuiver glas he [;)]

janjozef

recyclageglas is nooit zuiver he, maar ik vrees wel dat de stukken veiligheidsglas wat groot gaan uitvallen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

PeterC

Waarom neem je geen stukjes polystyreen of een andere kunsstof die doorschijnend (groen) gekleurd zijn?  Je kan die vinden bij bedrijven die spuitgieten en hun mislukte stukken terug malen (ofwel de korrels kunststof die ze gebruiken om te spuiten).  Er zijn hier en daar wel kleinere bedrijven die je wel willen helpen.
Groetjes, Peter

rixke rail

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Voor het gewicht: een laagje op een bed van schuimruber moet kunnen. Ik vrees alleen dat de "korrel" nog te grof zal zijn.

Ik ben bezig wagons te voorzien met ladingen recyclageglas. (wit en groen)
Bij "De Banier" vond ik kraaltjes die daarvoor z??r geschikt zijn !
Deze moeten gedeeltelijk verbrijzeld worden.
Wagons opvullen idd. met piepschuim, voor het gewicht onderaan verzwaard met bv. oude schroeven, de kraaltjes deels verbrijzeld met dikke laag witte houtlijn op de piepschuim plakken.
Waar de kraaltjes nog te grof overkwamen heb ik er nog kristalsuiker overgestrooid (eveneens gelijmd).
Het resultaat lijkt mij toch bevredigend !
Willen jullie foto's van mijn al afgewerkte ladingen ?
Even geduld : ik ga dat bij daglicht doen, want de resultaten bij kunstlicht zijn niet zo goed !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

PeterC

citaat:
Geplaatst door rixke rail

...Willen jullie foto's van mijn al afgewerkte ladingen ?...

Ja, graag!!!
Groetjes, Peter

rixke rail

Hieronder een aantal detail afbeeldingen van de verschillende wagons :

met kristalsuiker

m??r suiker

v??l suiker

dit zijn de fameuze vernoemde kraaltjes, normaal gebruikt voor het maken van nepjuweeltjes, maar hier mits verbrijzeling, als gebroken flessen, ... ? 1,49 per doosje.
Edit 1 : deze zijn trouwens in glas, dus Robin, het kan ! [;)]

Dit zijn plastic smeltkorreltjes, te taai om echt goed te verbrijzelen, maar als grondlaag op de izomo, te gebruiken.

Deze twee zijn normaal in vele kleuren te verkrijgen , dus groen of bruin glas : geen probleem !
Edit 2 : het verbrijzelen kan tussen twee potdekseljes gebeuren.
Jullie mening wordt gevraagd ! [8)] Hit [:p] of shit [xx(] ?
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

eddy

Is het wel raadzaam om kristalsuiker te gebruiken?Een beetje vocht,dan krijgt men een brij.Bij warm weer vliegen en ander ongedierte??? Die gebroken kraaltjes zien er wel goed uit.
Dus naar mijn bescheiden mening zou ik de suiker niet gebruiken.

groeten Eddy

jacques timmermans

Waarom niet gewoon echt glas voor een glaslading gebruiken? Wanneer je dun glas, bij voorbeeld van sommige wijnglazen en theekopjes eerst met een hamer in een oude handdoek verbrijzeld, en daarna in een afgedankte koffiemolen fijn maalt, heb je perfecte glasdeeltjes om een glaslading te realiseren. Denk eraan, dat de mens maar een paar ogen heeft en zet een veiligheidsbril op!
Zoals Gerolf al aanhaalde, hoeft een glaslading niet massief worden opgebouwd, waardoor het uiteindelijke gewicht van de glaslading binnen de grenzen blijft.

Jacques Timmermans

Gerolf

Een oude koffiemolen: standaardgereedschap voor elke zelfbouwer [^] [;)]
[off-topic]@Jacques: ik heb al verschillende keren een dubbele post van jou verwijderd. Even geduld / niet dubbelklikken bij het aanklikken van "Nieuwe reactie plaatsen" ?[/off-topic]

kasteel

Misschien eens proberen met het glas uit oude dia raampjes of de basisplaatjes en dekplaatjes in gebruik bij microscopie werk  -ook te gebruiken om als vlakglas te laden in de aangepaste wagons
groeten
Jan