Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

hoe zet ik bogen uit ?

Gestart door factageklerk, 05 augustus 2009, 16:07:22 PM

factageklerk

Beste Forumleden tot scha en schande heb ik moeten vaststellen dat modelbouw niet altijd even gemakkelijk is8) hoewel ik al een tijdje op het forum ben. Zoals jullie weten had ik me ook ingeschreven om een minibaantje te bouwen voor de modelspoorexpo. Nu ,ik ben er voor de meeste zaken al uit hoe ik het moet maken en afwerken en heb zelfs het nodige hout al klaarstaan toch slaag ik er niet in om op papier uit te tekenen(tot m'n grote ergernis) hoe ik de sporen in een lichte boog kan laten lopen hoe kan ik makkelijker die radius bepalen en uittekenen? De afmetingen van m'n baantje is 130cm x 50cm en het trac? is dubbelsporig en dat ligt een 10 cm van de rand. ik hoop dat jullie me wat tips kunnen bezorgen.
 

Gerolf

#1
Om een boog uit te zetten gebruik ik wel eens veerdraad: buigen, aan de uiteinden vastklemmen en met een potlood langs de draad. Simpel en effectief.
Wat je ook kan doen: je rekenmachientje bovenhalen en je wiskundeboeken. Sinus, cosinus, ... maal de straal van je boog.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rochevalien

#2
Ga je het niet wat t? ver zoeken Joris? als ik sporen moet gaan leggen zijn dat altijd flexsporen en dan gebruik ik die om te kijken of het sporenplan dat ik in gedachten had ook daadwerkelijk uit te voeren is.
Je hebt namenlijk de neiging(enfin ik toch) om m??r te voorzien op een beschikbare oppervlakte dan er eigenlijk kan liggen.
Als je dan een flexspoor even buigt zie je meteen hoe dat oogt (bv na een wissel)
Cosinus en sinus heb ik nooit gebruikt (ik mag er niet aan denken[:0][:0])

Gerrit

ps:waarom deze draad niet gewoon tussen de rest van de mini-baantjes gezet? als iedereen nu nog een eigen draadje gaat beginnen.....
en dan maar klagen over een trage site[:(]

factageklerk

#3
citaat:


ps:waarom deze draad niet gewoon tussen de rest van de mini-baantjes gezet? als iedereen nu nog een eigen draadje gaat beginnen.....
en dan maar klagen over een trage site[:(]




Te laat gezien maar als dat mag mogen de admins het van mij naar die rubriek verplaatsen. Wissels zitten niet in m'n minibaantje , gewoon een dubbelsporig stuk en wat bedoel je precies Gerrit gewoon flexsporen nemen en buigen tot je een boog hebt die ideaal is.
@ Gerolf heb je soms een foto of een schets van de techniek die jij gebruikt?
 

Michiel

#4
Verschillende technieken om de overgangsboog te bepalen staan bescheven inde NEM norm 113. oa de truuk met het veertstaal, de sinus/cosinus methode, of gewoon met afleestabellen worden vermeld. Maar het gemakklijktst gaat het nog gewoon met verende flexibele rails en ??n goed oog. [;)]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rochevalien

#5
Ik durf ook wel eens een dubbele plooimeter te gebruiken(op zijn kant) om een idee te krijgen hoe een bepaalde boog er uiteindelijk gaat uitzien.En ja ,je moet daar wel een oog voor hebben[:I]

Gerrit

Gerolf

#6
Al deze posts verplaatsen is niet mogelijk, maar eigenlijk is het onderwerp niet "minibaantje", maar "hoe zet ik bogen uit". Dat kan je zelf wijzigen [;)]
Over de truk met veerstaal: Op beide uiteinden van je te plaatsen rails klem je de staaldraad met een griptang of lijmklem of ... volgens de hartlijn van het spoor. Indien nodig halverwege met een duimspijker de draad tegen de ondergrond aandrukken. Met een viltstiftje of potlood de lijn die het veerstaal maakt aftekenen.
Ik dacht dat ik er ergens een foto van had, blijkbaar niet (meer).
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Mr-tsjoektsjoek

#7
De truc met het touwtje ?

Als  je de straal van je boog weet kun je deze gewoon uitzetten door een nageltje in het centerpunt te kloppen en van hieruit met een touwtje met potlood de straal te tekenen. Bvb een straal van 2000 mm (2 meter): Bepaal waar je centerpunt komt, plaats hier een stukje afvalhout met het nageltje van waaruit je je straal kunt tekenen. Zorg er wel voor dat je centerpunt vast staat t.o.v. je baan.

Voor een parabolische bocht kun je deze truc ook gebruiken.
Teken een kleine cirkel, verdeel deze in gelijke stukken, bvb 10?, nagel  op elke kruising een nageltje. Op het uiterste nageltje maak je het touwtje vast. Wanneer je je touwtje naast de nageltjes beweegt, dan kort het touwtje en verandert de boogstraal (verkort) : je bocht is parabolisch.