Nieuws:

Nu in MSM 251 DOSSIER: De NMBS M4-rijtuigen van Treinshop Olaerts

Hoofdmenu

Zwarte Woud modelbaan

Gestart door Dirky, 22 juli 2009, 22:13:43 PM

Dirky

We zijn net terug van 't Zwarte Woud waar we o.a. de modelbaan in Hausach bezocht hebben.

Mooie baan op 't eerste gezicht maar naar afwerking toe een beetje triestig. Voor de doorsnee toerist (bvb mijn echtgenote) het bezoeken waard. Voor de klinknageltellers (bvb ikke) maar een triestig affaire...

'k Wou dat ik de ruimte en het kapitaal ter beschikking had :)

Kees-Jan


janjozef

bah als je die ruimte en dat kapitaal had maar je bleef er alleen voor staan dan vrees ik dat er niet veel van in huis kwam

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

mini-bs

ja, de grote Londense filosoof Boy George zei het 30j geleden al:
time, oh give me time...
 

eve

Ik respecteer de mening van Dirky over deze baan, maar ik denk dat zijn verwachtingspatroon fout is. Een "modelbaan" van deze grootte kan niet iets zijn voor "klinknageltellers"...
Ik bezocht deze baan voor enkele jaren. In totaal heb zo een 20-tal banen gezien in Duitsland en deze baan is zeker een van de betere.
De algemene uitvoering is goed overzichtelijk. Er is bedrijf, zonder haperingen, met aanvaardbare snelheden. Het rollend materiaal is goed onderhouden. Baan en landschap zijn harmonisch op mekaar afgesteld met veel mooie zichtpunten.
Als je in de buurt bent : breng een bezoek.

Ik ben zelf een "klinknagelteller" : ik tel ze niet alleen, ik meet nog de diameter en hoogte van elke individuele klinknagel... Maar ik weet ondertussen ook dat hoge detaillering enkel op "diorama's" van zeer beperkte afmetingen is terug te vinden.

Geef de bouwers van wat ook krediet. Relativeer uw verwachtingen. Van elke baan die je bezoekt steek je wel wat op, positief of negatief...

Erik

Dirky

'k Was misschien wat kort van stof... De baan is qua lay-out zeer goed, de scenes volgen mekaar mooi op. Best OK!
Maar dan bots ik op tegen de "klassieke scenery fouten". Huisjes die zweven, licht door spleten en gleuven, geen extra ballast op de sporen...
Haperingen deden zich helaas wel voor. 2 keer kortsluiting op een uurke tijd.

Nu, de bouwers hebben mooi werk geleverd maar mochten niet stilgevallen zijn. Er loopt daar iemand rond die 't spel draaiend houd maar die zou toch beter zijn (betaalde) tijd spenderen aan het verfraaien van de baan, het reinigen van de scenery... de baan iets meer anno 2009 maken qua afwerking...

maar ja... da's mijn gedacht hierover...


eve

Beste Dirky,

Mijn bijdrage was zeker geen aanval op uw mening. De door U aangehaalde punten qua scenery zijn basisfouten : die kan men door de vingers zien in een aanvangsfase, maar niet meer na enkele jaren bedrijf.
Bvb; "licht door de spleten van een huisje"... Dat moet in orde zijn voor de inplanting op de baan. Het kost minder moeite om een gebouwtje zorgvuldig samen te bouwen dan het in mekaar te gooien en later terug te moeten afbreken wegens slecht resultaat...

Erik

Edit : fiptout.

mahtoska1

Het is intussen een paar jaar geleden dat ik deze baan bezocht heb. (Ik dacht in 2003). Toen waren ze nog vollop aan het werken. Het zag er toen heel belovend uit.

Ik vond het zeker de moeite waard. Alleen al het idee om zo een baan te bekabelen en te besturen...

Maar zoals reeds aangehaald. Deze baan heeft last het typische fenomeen van een te "propere" baan. Het echte voorbeeld ligt nochthans niet ver van de deur om in detail na te maken.

Beste Z groeten,

Pieter

teessee

Tom

Dirky

inderdaad... Het verschil tussen de foto's en de realiteit zie je maar als je ter plaatse gaat lijken...

en een andere "fout" die daar wel storend is is het feit dat ook maar geen enkele electrische loc met de pantograaf "uit" rijdt!

Peter

Vorige week nog daar geweest, en inderdaad, de pantografen liggen niet tegen de rijdraad, alhoewel ze volop bezig zijn bestaande loks om te bouwen zodat de panto op ongev. 1 mm van de rijdraad blijft, wat een verbetering van het uitzicht zou zijn.

citaat:
Bvb; "licht door de spleten van een huisje


Klopt volledig alleen: het zijn wel de huisjes waar de bezoekers met hun lange vingers niet af kunnen blijven[:(!][:(!][:(!][:(!]
Thomas Panzer (de eigenaar) kan hier bewakingsbeelden van laten zien. Overal zitten mensen aan te prutsen. Een nadeel van een tentoonstellingsbaan die dicht bij het publiek staat. Afschermen met glas "zou" een optie kunnen zijn, maar daar is Thomas en zijn mensen niet voor te vinden.
Ook thuis is dit soms een probleem, dat mensen die naar je baan komen kijken van alles aanraken of vastpakken.

Wat detailering betreft: Als het echt perfekt moet zijn raad ik je aan eens naar de baan van Dieter Bertelsmann te gaan kijken.
Deze baan waarover reeds twee nummers van Eisenbahn Journal zijn de publiceerd (Die Hintere H?llentalbahn) in PERFEKT in alle opzichten.
De baan is enkel op afspraak te bezichtigen en NIET voor iedereen toegankelijk.Als troost voor degene die er niet geraken: de 2 EJ nummers (volgens Dieter komt een "im aufbau" nummer een dezer weken op de markt) zijn een prachtige schadeloos stelling.
http://www.grozinger.de/homepage/Homepage/Modellbau/modellbauer.htm
Met vriendelijke groeten
Peter

Greg

Peter, dit is echt indrukwekkend die baan. Ik denk niet dat ik zoiets al gezien heb[:0][:0]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

PeterC

Ik heb "Die Hintere H?llentalbahn" van Eisenbahn Journal en het is inderdaad een prachtige baan.  Wat een oog voor detail dat die man heeft, om jaloers van te zijn.
Groetjes, Peter


Peter

Nog ter info:

De baan van Dieter Bertelsmann is nog niet helemaal klaar. Enkel het gedeelte met de stations van Neustadt, Lenzkirch en Bondorf en de verbindende spoorlijnen zijn klaar. Het deel richting Freiburg moet nog afgewerkt worden.

De gebouwens op zijn baan zijn trouwens (bijna alle) bouwsets van het hier in Belgie weinig gekende merk MBZ van Thomas Oswald http://www.mbz-modellbahnzubehoer.de/
Mooi, heel mooie dingen bijna allemaal in hout ge-laserd zijn, en verhoudingsgewijs niet duur. Ben zelf net begonnen aan het station Gutach.

In dit verband valt me trouwens op dat er in Duitsland een hele reeks kleine (zelfs heel kleine) bedrijfjes zijn die allerhande prachige dingen maken, iets wat momenteel hier in Belgie wel wat ontbreekt. Misschien is de markt hier te klein??

Een prachtige baan die wel vrij te bezoeken is (een aanrader) is de Bad Driburg modellbahn waar ons aller Jos (grove den) zijn boomkunsten duidelijk te zien zijn
http://www.mo187.de/
Met vriendelijke groeten
Peter

Greg

De markt is idd in belgie veel te klein voor die dingen, zoals ik al eens zei leeft het modelbouwgebeuren veel sterker in duitsland, en automatisch zijn er dan ook meer mensen die er mee in contact komen. Als je eens kijkt hoe het leeft bij de mensen daar, hoeveel beurzen er georganiseerd worden, en hoe groot die beurzen zijn dan weet je het wel. Hier en daar kan je in belgie ook van die mensen/kleine bedrijfjes vinden, maar in veel beperktere mate. Hetzelfde voor frankrijk, ook daar leeft het veel minder/is de interesse lager.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG