type 64 stoomloc

Gestart door swa, 13 juli 2009, 22:09:46 PM

swa

Als belgische N-er tijdperk III, sta ik op punt om een belgische type 64 stoomloc aan te kopen. Verbazing echter als ik me ga verdiepen in dit type!  Op de site van saraan merk ik bij "zijn" type 64 van voor naar achter achtereenvolgens een schoorsteen, ??n vierkante en ??n ronde bak  (of doom, of weet ik veel...).  Verder in datzelfde artikel (over grootspoor) merk ik bij foto's een andere opstelling: schoorsteen, dan eerst ??n ronde en dan ??n vierkante.
Het H0 schaalmodel van marklin, alsook het n-euro-model van fleischman geven dan weer een schoorsteen-??n ronde, ??n vierkante en terug ??n ronde....  3 verschillende uitvoeringen!  Wat is nu de identieke belgische uitvoering van een type 64?
Ik denk (volgens de foto van E.Serneels van een belgische type 64 museumloc) dat de enige juiste is: schoorsteen-ronde (doom?)-vierkante (zandbak?).  Wie kan mij helpen met de juiste weergave?
Zou een model met "3 bulten" (fleischmann N) van de achterste doom kunnen ontdaan worden (wegslijpen met dremel?) om het juiste model te verkrijgen?

dgrr57

Ze zijn ALLEMAAL correct. (Bijna) alle combinaties hebben bestaan [;)]

nmbs

citaat:
Geplaatst door dgrr57

Ze zijn ALLEMAAL correct. (Bijna) alle combinaties hebben bestaan [;)]

Dat is het voordeel van de NMBS [:D]

janjozef

Van de 168 stuks na 1951 waren er geen 2 volledig identiek, allemaal hadden ze wel iets anders
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

conducteur

Ik heb dat probleempje ook gehad toen ik mij eenzelfde stomer wou aanschaffen in H0, heb dan maar de fleischmann genomen.
Rian, van in de berghut op 2315m in Oostenrijk nabij de grosglockner!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

rixke rail

Ik heb aan de p8'en een volledig item gewijd ! Zie hier. Wel in HO.
Goede lectuur hierover is het M?rklin boek "Types 60, 62, 64 en 81", als dat nog beschikbaar is !
Vooral niet zomaar in Uw lok snijden, vooralleer je je ge-informeerd hebt !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN