Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

primer voor messing

Gestart door Dirky, 12 juli 2009, 23:17:12 PM

Dirky

Welke grondverf is er ideaal voor messing onderdelen?

thx

Gerolf

Hangt af van de verf die je er op wil plaatsen, denk ik. Er is primer voor acryl, primer voor olieverf, ...
Goed reinigen en ontvetten doet al veel [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ludwig

Dag Dirky,
Ik gebruik fine surface primer van Tamiya voor plastiek en metaal.
Tot grote tevredenheid.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

loco

Voor al mijn modellen in messing die ik ook gesoldeerd heb, heb ik steeds rode menie gebruikt. Dit is een zeer goed dekkende verf die bedoeld is als grondverf, en die je in een dunne laag met airbrush kunt aanbrengen. Vroeger had je rode menie met lood. Misschien was die beter, maar omdat loodhoudende verf niet meer mag verkocht worden gebruik ik nu rode menie zonder lood. Ik merk nauwelijks verschil en ben hier heel tevreden mee. Vooral de dekkende werking stel ik sterk op prijs omdat je snel fouten ziet in de afwerking van je soldeerwerk. Je kunt waar nodig nod bijwerken en daarna een dun laagje grondverf extra erover aanbrengen.
Toeval of niet, maar mijn fietsmaker (nog een echte) gebruikt ook rode menie als grondverf. Hij heeft nog nooit een klant gehad die niet tevreden was. Als het geschikt is voor staal, dan zal het ook wel goed zijn voor messing. Maar ik moest natuurlijk niet meer overtuigd worden.

Loco

Peter

Loco,
Ik gebruik nog altijd de primer die je me jaren geleden in Muizen (bij de Pijl) hebt aangeraden, namelijk Ferroplomb en Ferrominium, beide van Levis. Ferroplomb wordt inderdaan niet meer verkocht maar ij had toen een paar potjes gekocht en daar doe ik al jaaaaaaaren mee.[:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

tonycabus

Dag Peter(s), terug uit vakantie??
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

Ik heb me net een flesje primer van bij Fohrmann besteld - 'k zal weten te zeggen of het OK is [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw