Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

kan conrad wisselaandrijving ook "bovengronds"

Gestart door amest, 12 juli 2009, 22:41:03 PM

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door amest

Voor 4 sporen heb je toch 3 wissels nodig?
Ja, in het algemeen geldt: aantal wissels is 1 minder dan aantal sporen.

citaat:
Dan is het toch mogelijk dat ze alle drie "verkeerd" staan voor een bepaald spoor en je ze dus alledrie moet omschakelen?
Inderdaad.

ysbeer

Als je alle wissels in een (zo meest guntstige)ruststand brengt is dat veel simpeler te schakelen .
Je kunt een terug melding van de wisselstand dan meestal wel vergeten en het aantal wissels wat tegelijk schakeld is vrijwel gelijk.
Via een grote diode matrix per wissel gaat het uiteraard ook,maar dat kost nogal wat diode en is echt niet zo simpel.
Maak een diode matrix die in de ruststand (geen trein in aantocht)door middel van een contact alle wissels in die rustand brengt.
Bij wissel keuze verbreek je die ruststand matrixen(dus dat ene contact dat de ruststandmatrix aan stuurt)en je kiest een spoor.
Dat gaat dan meestal met max 2 maar soms 1 diode er spoor
Trein aan einde spoor en stop.
Herstel de verbinding ruststand matrix en de zak staat weer oke.
wim

Klaas Zondervan

Wim, ik vind jouw benadering nogal gecompliceerd. Vooral het in de ruststand brengen van alle wissels lijkt me enigszins overbodig.
Het gaat om 3 wissels, en je kunt situaties bedenken waarbij alle 3 de wissels gezet moeten worden, en daarna moeten ze dus alle 3 ook weer naar de ruststand terug. Wat is de winst daarvan?

Ik zou de wissels gewoon in de laatst gekozen stand laten staan, dan moet je ook maximaal 3 wissels sturen. Maar vaker zal het maar om 1 of 2 wissels gaan.
Het gaat hier om Conrad aandrijvingen, en daarvan is het stroomverbruik tamelijk bescheiden. Dus daarvoor hoef je niet moeilijk te doen.

amest

Wim, ik snap je bedoeling (denk ik) en dat lijkt me wel interessant, alhoewel voor drie wissels na elkaar de winst minder groot is natuurlijk.
(heel) Klein nadeel is dat je na aankomst er moet aan denken om de wissels in de "ruststand" te zetten.

hieronder een voorbeeldje


Als ik alle 7 wissels achter elkaar zet (voor 8 sporen) wordt de lengte wat te beperkt.

De rest is een voorlopig probeersel. Boven het schaduwstation komt een station met 5 sporen.(niet op tekening)
Aan de andere kant komt wat vanalles, kleine haven, fabriekje ernaast boerderijtje, ...? Ik zie wel wat er allemaal past. Dit komt op hetzelfde niveau als het schaduwstation.
totale breedte is 550 cm.

Aan de bovenkant kan ik heel moeilijk naar boven. Die 12 cm links bovenaan is waarschijnlijk al te hoog. Dat spoor zal dus wat moeten verschuiven.

Ik probeer een spiraal te vermijden omdat ik ze eigenlijk nergens kwijt kan...
groeten,

Arvid

Klaas Zondervan

Arvid, de twee wissels die de splitsing naar de twee bundels vormen (links net in het rood en rechts net in het groen) zul je toch ook in de besturing moeten betrekken. Dus per keer moet je maximaal 4 wissels aansturen.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Wim, ik vind jouw benadering nogal gecompliceerd.


Tja, bij 3 wissels heb je wel gelijk,maar ik heb negen wissels op rij(is 10 sporen)en daarbij is het wel degelijk een voordeel.
wim

amest

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Arvid, de twee wissels die de splitsing naar de twee bundels vormen (links net in het rood en rechts net in het groen) zul je toch ook in de besturing moeten betrekken. Dus per keer moet je maximaal 4 wissels aansturen.



klopt moet inderdaad ook gebeuren
groeten,

Arvid