Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Stoom?

Gestart door JanD, 12 juli 2009, 17:53:55 PM

JanD

Collega's:
Misschien willen jullie mijn geheugen opfrissen. Een--inmiddels plotseling ( 38) overleden vriend van me, ex NS-er,stoom-freak, vertelde mij rond 1985 dat er in Luik ( of de directe omgeving) een soort Spoorwegmuseum was, waar je alleen maar, op aanvraag, enkele dagen per jaar, kon rondkijken. Mijn vraag: Hoe heet dat Museum, is het ( nog steeds) de moeite waard, en is het moeilijk/makkelijk het te bezoeken?
B. Ik heb jarenlang gebivakkeerd op een kleine camping tussen Aywaille
en Trois-Ponts. Pakweg 15 jaar geleden ( voor deze schitterende route, wat mij betreft een van de mooiste in Europa) werd verpest door de electrificatie ligt een viaduct, waar op een gegeven moment een schitterende Belgische Stoomloc overheen reed! Ik werd uit mijn zomerslaapje gewekt door de stoomfluit ( daar maak je me overal ter wereld mee wakker en ben direct in de auto gesprongen: wat een schitterend beeld)!! Worden dit soort ( Stoom-)ritten tussen Luik en Luxemburg vaker ( nog wel eens) gereden?
Veel dank,
JanD

JanD

Goedenavond collega's:
Op dit draadje kan ik zien, dat een aantal van jullie e.e.a. wel gelezen hebben, maar niet reageren: Natuurlijk hoef/kan je niet altijd reageren! Maar als Nederlander (die wel elke dag " de Morgen" leest) vraag ik me dan af: Is het stom, van een " Hollander", voornamelijk Vlamingen te vragen naar kwesties uit Wallonie, speelt dat ( in de begrippen voor Hollanders) "taalgedoe" ook al een rol als ik een vraag stel die zich rondom Luik afspeelt?
Ik vraag dat, omdat ik allerminst de bedoeling heb op dit forum om op Belgische gevoeligheden te trappen, per slot van rekening ben ik een allochtoon op jullie forum!
Please, help me out??
JanD

dgrr57

Antwoord van een Waal [:D][:D][:D]
Kinkempois

En HIER foto's.

hobbyist

is het deze http://www.cfv3v.in-site-out.com (stoomtrein der drie valleien). 21 juli is het daar de dag van de modelbouw. 26 en 27 september is er het stoomvestifal.

loebaske

JanD...we zitten ook niet permanent op het forum h?
en op gebied van kwesties tussen Walen en Vlamingen is niet aan de man in de straat maar meer in hogere rangen dat ze daar moeilijk om doen, tenslotte denk ik dat de meeste vlamingen hun inspiratie voor een modelbaan gaan zoeken in het ardens gebied.
Maar swat, je bent ondertussen verder geholpen....

Gerolf

Op minder dan een uur tijd je vraag kracht bijzetten... dat is durven [V]
Beste JanD: ons forum wordt door vrijwilligers bemand. Probeer diezelfde vraag eens door professionelen te laten beantwoorden - bvb een telefoontje naar de NMBS op een zondagavond ... waar wordt je het snelst geholpen [?] [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

JanD

Beste Collega's,
Sorry, m'n tweede reactie ging bepaald niet over de snelheid...wat ik al jaren niet weet, hangt heus niet op een uurtje...maar ik vreesde eerder, op mij onbekende communautaire tenen te trappen en wilde daar snel een eind aan maken...
JanD

Jurgen

Als lezer van "De Morgen" had je toch beter moeten weten h? Jan. [;)]

Kinkempois ligt vlakbij Luik. Een echt museum kan je het niet noemen. Af en toe worden er wel locs tentoongesteld en kan je ook in het dienstgebouw gaan kijken naar enkele spoorweggebonden attributen.
Als je met grote verwachtingen naar daar zou rijden, dan ga je toch een klein beetje teleurgesteld terug naar huis rijden.

Als je dan toch eens een museum wil bezoeken, dan is Mariembourg wel aan te raden. Men heeft daar enkele rijvaardige Duitse locs en legt daar treinen in naar Treignes waar een museumloods staat. Hier kan je enkele Belgische locomotieven terugvinden die helaas veel te dicht op elkaar staan.
Maar je hebt dan wel een ritje van zo'n kleine 13 km gedaan in enkele oude rijtuigen getrokken door een stoomloc. Je kan ook kiezen voor een ritje met de motorwagen, dat hangt van jezelf af.

Wat je ook kiest, ik wens je veel plezier.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

T03

JanD,
Welkom op het forum. Het stoomvestival van Mariembourg op 26 en 27/9, hier hoger vermeld, is zeker een aanrader als je stoom in aktie wil zien. Neem er zeker een ganse dag voor.

SpGr[;)]
Marc
"I have a train riding in my brain"

JanD

Dank jullie wel, ik weet tenminste nu waar ik naar toe moet ( en wanneer).Trouwens: met overholen jalouzie kijk ik naar "stomend Belgie", wat een schitterende erfenis hebben jullie op dat gebied!
Nederland valt daarbij in het niet: daar kan een spectaculair Spoorwegmuseum niets aan veranderen. Zelfs de laatste Hoofdlijn-loc wil men niet meer rijvaardig maken, we hebben dus enkel nog een aantal locaal-stoomlocomotieven van eigen origine, plus natuurlijk een aardige verzameling ex-Duitse Loc's. Maar de jalouzie t.o.v. landen die beter met hun industrieel erfgoed zijn omgegaan, blijft...
Zo, genoeg gefilosofeer op de vroege morgen: op naar mijn conducteurs-dienst bij de VSM!
JanD

janjozef

Goed omgaan met industrieel erfgoed ??? Is er op deze aardbol nog een land dat Belgi? noemt? Hier noemt "industrieel erfgoed" "oud-ijzer", hier heeft men geen enkel respect voor het industrieel erfgoed en draait gans dat gebeuren, en of het nu om treinen boten vliegtuigen of industrie gaat, om de vrijwilgers die er met bezig zijn.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Johnnytrein

Inderdaad Jan jammer genoeg? Misschien off topic maar gisteren hoorde ik op ATV dat na een klein 23 jaar de miniatuurstad word afgebroken. Men was daar bezig om Antwerpen in 1/87 na te bouwen.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

mini-bs

Als je bij de VSM lid bent dan heb je waarschijnlijk de stomer waarover je 't hebt heel dicht bij je. Jullie 500073-2 is nl. onze 503666 van vroeger en die reed vanaf 1992 niet alleen op onze Vennbahn maar mocht al wel eens op de Ambl?velijn tuffen. Sweet memories...
 

JanD

Geen 50-er vandaag op de baan, maar de 528053, die er zin in had vandaag.Nee, vrienden, van de Overheden moeten we het over het algemeen niet hebben: inmiddels zijn er in Nederland wel een aantal regionale overheden die in de gaten hebben dat een museumlijn voor het toerisme een belangrijke economische speler kan zijn! Bovendien hebben we in dit land een Verkeersminister die gelukkig een aantal--let wel:--vrijwilligersorganisaties wilde sponsoren door ze het ( europees vereiste) beveiligingssysteem min of meer te schenken, zodat we ook de Hoofdlijn op mogen.
Maar het draait om vrijwilligers: mensen die veel tijd en energie steken in het behoud van " museum-spoor": als die er niet waren, was alles wat stoom betreft hier inmiddels ook in scheermessen veranderd!!
En inderdaad: ik lees ook genoeg over jullie bezorgdheid over het omgaan met het Belgisch erfgoed: Please, take care of it!! Jullie hebben nog een heleboel tenminste, bij ons is 99% in beton gegoten, en
" veilig" opgeborgen in een Museum!
Zo, en nu sluit ik voor vandaag de laptop af, steek mijn afgeslofte benen op de bank, en ga naar de tour kijken!
JanD