Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Lijn 30 Zichem - Scherpenheuvel

Gestart door Jurgen, 08 juli 2009, 21:17:42 PM

Jurgen

Deze lijn bestaat al lang niet meer, maar is ondertussen volledig omgevormd tot een fietspad.
Ook al was het geen weer om een hond door te jagen, tussen de buien door ben ik toch vertrokken met mijn fiets (en een regenjasje) en natuurlijk, mijn camera.
Een verslag op mijn url="http://www.freewebs.com/belgianmodeltrains/lijn30.htm"website/url.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

eddy

Hoi Jurgen,

Wij MSC De Kempen zijn deze lijn aan het nabouwen.Het station is af.
Inderdaad die brug is een spoorwegbrug.

groeten eddy


Jurgen

Ik dacht het wel dat dit gewoon een oude spoorwegbrug was die aangepast werd voor fietsers en voetgangers.

Hebben jullie toevallig ook foto's van jullie project? Ik denk dat er wel mensen interesse zullen hebben om dit eens te zien. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

den T

Tegenover het station van Zichem staan verscholen tussen de bomen nog de oude gebouwen van de vroegere buurtspoorlijn.
Die fietspaden over oude spoorlijnen zijn soms echte ontdekkingsreizen omdat er hier en daar toch nog overblijfsels terug te vinden zijn van een spoorverleden.
Leuk dat je dit in beeld brengt.
Het steekt me aan om dit lijntje ook eens af te fietsen.
Hoe lang is het?
Julien

Jurgen

Volgens de gegevens die ik gevonden heb is de lijn 5,2 km lang. Ikzelf ben vanuit Aarschot vertrokken via Langdorp en Testelt naar Zichem. Via de oude spoorlijn naar Scherpenheuvel en dan langs de gewone steenweg via Rillaar terug naar Aarschot. Dit was een ritje van zo'n 33 km.

Eerlijk gezegd was dit meer dan ik gedacht had. Maar dat komt ervan als je voordien geen route uitstippelt en gewoon je neus achterna rijdt h?. [:D] Ik zou terug meer moeten gaan fietsen, want de conditie is niet meer wat het geweest is. [xx(]


Van de buurtspoorwegen weet ik niet veel, ik heb dus ook niet gelet op de gebouwen. Dat is iets voor de volgende keer.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

hobbyist

Iets verder dan het station van zichem, aan de overkant, staat nog een stelplaats. Nu ben ik niet zeker of dat van de buurtspoorwegen is. Ik heb het nog voor de restauratie kunnen fotograferen. Het bijgebouwtje is waarschijnlijk een watertoren geweest De ijzeren bruggen nabij de Maagdentoren zijn van de buurtspoorwegen. dat is te zien op de orginele film van de witte. Daar reed vroeger een stoomtram, verkrijgbaar bij jocadis of ben er niet zeker van bij MTE

swa

Even buiten scherpenheuvel, richting aarschot, langs de rechterkant, staat ook nog een gebouw van de buurtspoorwegen, met erachter een groot plein (bussen of trams??? misschien goederen???), wel in onbruik, of gebruikt door jeugdbeweging of zoiets...

Jurgen

citaat:
Geplaatst door swa

Even buiten scherpenheuvel, richting aarschot, langs de rechterkant, staat ook nog een gebouw van de buurtspoorwegen, met erachter een groot plein (bussen of trams??? misschien goederen???), wel in onbruik, of gebruikt door jeugdbeweging of zoiets...



Dat is het station van Scherpenheuvel en ook het eindpunt van lijn 30.
Jeugdclub 't Boemelke maakt hier nu gebruik van.

De Grand Central Belge heeft de lijn geopend in 1894, waarschijnlijk is het station toen ook geopend geweest.

Ik heb enkel de achterkant gefotografeerd. Het plein met de stenen en zand en god weet wat nog allemaal is deel van het stadsmagazijn. De gebouwen daarvan staan naast de site en zijn lange groene loodsen gemaakt van golfplaten.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

den T

Het eind station in Scherpenheuvel was een gebouw van de buurtspoorwegen. Op het plein achter het station lagen de sporen. In de hoog dagen van de bedevaarten kon het daar behoorlijk druk zijn.
Dit plein is nog in gebruik geweest door een plaatselijke bouwonderneming. Momenteel bestaan er plannen om het stationsgebouw te renoveren.
Julien