Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Spoorbedrijf in Duitsland

Gestart door cyberbeast, 11 juni 2009, 20:18:12 PM

cyberbeast

Dit jaar opnieuw met mijn vriendin naar Duitsland geweest.
Wat een prachtig land met vriendelijke inwoners is het toch.
Ook een dagje naar Keulen geweest en ik was natuurlijk vergeten op te zoeken waar er modelspoorwinkels waren. (slaat zichzelf voor de kop).

Anyway, we gingen van Br?hl naar K?ln met de trein. Bij de ticketautomaten aangekomen, zagen we verschillende automaten van blijkbaar verschillende maatschappijen. Het bekende DB stond er tussen maar ook iets van "regio-Express" ofzo.

Rijden er daar verschillende spoorwegmaatschappijen? En kun je met een ticket van DB ook met regio-express rijden? Of hoe werkt het allemaal.

Overigens was er in het station van K?ln een klein M?rklin-diorama te zien. Met inworp van een munt, kon je een ICE 2, stoomlok of diesel enkele rondjes laten rijden.
 

ysbeer

Net als in Nederland zijn er in Duitsland een stevig aantal regionale banen.
Deze rijden op trajecten die DB niet meer kon of wilde bedrijven
(er was niets te verdienen)
De regionaal express wordt zowel door de DB als door diverse prive maatschappijen aangeboden.
Men heeft ,net zoals in Nederland,het railbedrijf (de rails,seinen e.d)los gekoppeld van het vervoersbedrijf.
Ieder die wil gaan rijden met treinen kan dat in principe dus doen,
uiteraard onder vele en vele voorwaarden.(en betalen voor de weg natuurlijk)
Goederen vervoer doet dat al zeker 10 jaar (ook in belgie)
De prive maatschappijen maken vaak goede winst en leveren veel betere kwaliteit dan de DB .

wim

cyberbeast

Dat bleek wel.
Wat me ook opviel in K?ln Hbf is dat er een constante stroom van treinen was, op en aan en geen enkele had ook maar 1 minuut vertraging. Wat een schok moet dat niet zijn als een Duitser in Belgi? een trein wil nemen.

Kun je met je kaartje van Regio-Express dan ook gewoon op een DB trein rijden? Dat lijkt me niet na je uitleg?
 

ERVIN

Tijdens mijn legerdienst lag ik in Keulen, als je ziet hoeveel treinen er per uur over die grote brug rijden, hartje Keulen, niet normaal, ik ben dikwijls te laat binnen geweest hoor.
Met als gevolg, weekend daar blijven, leg dat thuis maar uit waarom ik weer een weekend niet naar huis mocht.[:o)]

ysbeer

Een kaartje
Soms wel soms niet,maar vooral op de afstand kun je wel een combinatie ticket kopen.
B.v van Hupelepupdorf naar berlijn ,dan kun je meestal al in huppele pupdorf een compleet ticket kopen voor dus 2 maatschappijen.
Maar zoals alles in deze wereld,soms gaat dat niet.
B.v van uit berlijn terug lukt dan weer niet.
wim