Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

lossen van wagons langs achter

Gestart door dirkkerckhofs, 10 juni 2009, 23:00:15 PM

dirkkerckhofs

Ik sprak vandaag een 83 jarige pijocher die beweerde dat er in het station bij ons een laadplatform was op het einde van een spoor, aar de wagons langs achter gelost werden ipv opzij. En hij had het niet over platte wagons met voertuigen ofzo, maar over een beestenwagon die langs achter open ging. Zou dit bestaan hebben, want normaal werden gesloten of bakwagons toch enkel langs opzij gelost?

Dirk

Michiel

de 2-assige bakwagens type E en varianten werden kops gelost. Dat gebeurde op en kantelbaar spoor in een losinstallatie. Een foto ervan kan je hier vinden in het document "Mat?riel ferroviaire ? marchandises (1961)" vinden op de site van Tassignon.


Of beestenwagen ook kops gelost zouden worden, daar heb ik geen weet van, maar, maar de methode zal waarschijnlijk iets anders zijn. [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

treinliefde

Of beestenwagen ook kops gelost zouden worden, daar heb ik geen weet van, maar, maar de methode zal waarschijnlijk iets anders zijn. [:D]


Dat weet ik zo zeker niet, in die tijd nam men het niet zo nauw met de dieren, (nog sommigen ook nog)

Michiel

In hetzelfde document staat nog een korte melding betreffende het laden en lossen van vee:

"511 gares disposent d'une rampe fixe ou quai sur?lev? au niveau du fond des wagons, permettant le chargement et le d?chargement frontal ou lat?ral de v?hicules, d'instruments aratoires mont?s sur roues, de bois en grumes, d'animaux, etc. En outre, 173 gares sont pourvues d'une rampe mobile pour le chargement et le d?chargement d'animaux."

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dirkkerckhofs

citaat:
Geplaatst door Saraan

In hetzelfde document staat nog een korte melding betreffende het laden en lossen van vee:

"511 gares disposent d'une rampe fixe ou quai sur?lev? au niveau du fond des wagons, permettant le chargement et le d?chargement frontal ou lat?ral de v?hicules, d'instruments aratoires mont?s sur roues, de bois en grumes, d'animaux, etc. En outre, 173 gares sont pourvues d'une rampe mobile pour le chargement et le d?chargement d'animaux."

groeten,

Dankjewel Michiel. Dan komt het er nu nog op aan om it te vissen hoe er zo'n beestenwagen uitzag die langs achter kon gelost worden. Iemand een idee?

Dirk