Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

oud Brussel-Noord 1920 - station en depot

Gestart door Michiel, 07 juni 2009, 22:28:15 PM

Michiel

Beste lezer,

wanneer het met saraan wat tegenwind gaat, hou ik me regelmatig bezig met de vormgeving van het idee om het oude Brussel-Noord kopstation de bouwen, in schaal N. Het hele project zou ongeveer 12m lang worden. Die plaats heb ik (nog) niet. Dus, na lang wikken en wegen lijkt me het beter om te beginnen met een eerste segment: het oude depot.

Ik baseer me op een plan uit 1926. Het depot ligt in de driehoek op de splitsing van de lijnen naar Oostende, Antwerpen en Luxemburg, op 2km van het oude kopstation. Het depot wordt gedomineerd door de 19 sporige remise met ateliers voor kleine herstellingen. Links, langs de lijn naar Oostende ligt een grote kolenstortbunkerinstallatie met draaischijf, langs de andere kant een brikettenpark met ook een eigen draaischijf. Voor de rest is er nog een hele hoop grut, teveel op op te noemen.

Dit segment zou 2,40m lang worden, en 1,80m op het breedste deel. De lijn naar Antwerpen en Luxemburg zijn voor de eenvoud samengenomen. Links en rechts van het depot lopen de hoofdsporen elk naar hun eigen schaduwstation (nog niet getekend).

Dit ontwerp is snel neergeploft, en is estetisch nog niet in orde. Maar het ging hier om een eerste oefening om te zien in hoeverre ik met het sporengamma van Peco code 55 de ruimte vind om dit depot vorm te geven.

Elk commentaar is welkom!
met vriendelijke groeten,

<center>
<i>het oorspronkelijk plan uit 1926</i>


<i>het sporenplan met peco code 55</i>


<i>een 3d-zicht met het probleem dat wissels niet op een helling mogen liggen</i></center>
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

#1
Complexe bedoening [:0]
Twee draaischijven ingepland, maar je beknibbelt wel op de depotfuncties (zand, water, ...)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

adwo

#2
Ziet er groot en gecompliceerd uit..

houd ons op de hoogte [:D]

Adwo[;)]

Michiel

#3
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Complexe bedoening [:0]
Twee draaischijven ingepland, maar je beknibbelt wel op de depotfuncties (zand, water, ...)

Nee, alle "normale" functies van een stoomdepot zouden aanwezig zijn, water, zand, slakken, pijpenblazers, lampenhuis, bevooradingssporen, inspectieputten, weegbrug, ...noem maar op. Dat hoort bij "het grut" [;)] Twee draaischijven vind ik ook een beetje veel op een modelbaan, alsook de 19 loodssporen, de 2 kolenparken, en de veelheid aan wachtspoortjes. Dat zijn de dingen waarop ik zou willen beknibbelen. Maar het depot zou op en top een volwaardig stoomdepot moeten worden. Anders hoeft het voor mij niet. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

renstimpie

#4
Weer een draadje om te volgen!!  Dit lijkt me een heel mooi project

Greetz

Tim
14 & 15 september 2024 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
20 april april 2025 - ruilbeurs MSC HET SPOOR
13 & 14 september 2025 -  Tentoonstelling MSC HET SPOOR
18 & 19 april 2026 -  MOBEXPO 2026

stoomloc

#5
Michiel,

Zoals ik het nu zie heb je een serieus project op stapel staan, ziet er indrukwekkend uit. Heel knap.[8D] Ik ben benieuwd naar de uitwerking ervan, vooral hoe je je hoofdspoor en de railspiraal, die onder je locloods komt te liggen gaat uitwerken[;)]

Veel plezier bij de ontwikkeling van dit depot

Wim

ERVIN

#6
Amaai, wat is dat zeg!!??[:0]
Saraan, dit is klasse, pure klasse, als je dit tot een goed einde kan brengen, dan doe ik mijn hoed voor je af, maar toch enkele bedenkingen, die spiraal onder je depot is goed gezien, maar hoe ga je je bekabeling van je wissels , die in je depot liggen, goed weg krijgen zonder dat ze de spiraal-sporen niet hinderen, ik spreek hier een beetje uit ervaring, mijn toegang tot mijn kopstation ligt ook hoger , de goederensporen die er onderdoor lopen hebben in het begin heel wat hinder ondervonden van de kabels van mijn wisselstraat in mijn kopstation, ik heb zelfs de reizigerssporen moeten verleggen, want ik zag er niet direct een oplossing in, nu lopen die sporen er mooi naast ( naast de kabels h?), maar dit is toch iets waar je zeker rekening mee zal moeten houden, maar desalnietemin wens ik je v??l succes met dit plan, en uiteraard ga ,ook ik ,dit op de voet blijven volgen.[;)]

Dit was mijn probleem toen, die onderdoorgang kruist volledig 6 wissels.


Michiel

#7
citaat:
Geplaatst door ERVIN

...hoe ga je je bekabeling van je wissels , die in je depot liggen, goed weg krijgen zonder dat ze de spiraal-sporen niet hinderen

Dat is inderdaad ook een van mijn bekommernissen. Niet alleen de bekabeling, maar ook de wisselmotoren hinderen de vlotte onderdoorgang (en elkaar). Ook de bereikbaarheid van de sporen in het schaduwstation worden hierdoor bemoeilijkt. Jouw opmerking is zeker een element die bij de verdere uitwerking van het plan in rekening zal worden gebracht.

Maar, als jij Antwerpen-Centraal kan nabouwen, waarom zou dan Brussel-Noord niet kunnen? [:D][;)]

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

#8
citaat:
Geplaatst door Saraan
...met het probleem dat wissels niet op een helling mogen liggen
Waarom zou dit niet mogen? Zolang ze niet in een knik liggen lijkt er mij geen probleem.

Zijn de tekeningen veranderd? Bij mijn eerste reactie had ik van tevoren minder zijsporen gezien, meen ik.

Hoe dan ook: je plan ziet er goed uit (ambitieus, dat wel [;)])
Succes ermee! [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#9
citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door Saraan
...met het probleem dat wissels niet op een helling mogen liggen
Waarom zou dit niet mogen? Zolang ze niet in een knik liggen lijkt er mij geen probleem.

Ik dacht om de wissels naar de loods op een zeer licht helling van 1% te leggen. Dat leek me heel redelijk, en noodzakelijk om de vrije hoogte te vinden voor de klimspiraal. Maar Wintrack laat dit niet toe. Met Wintrack kan je geen wisselstraat hellend ingeven. Wissels worden steeds horizontaal gelegd. Vandaar de vermeldde beperking dat wissels niet op een helling mogen liggen (volgens Wintrack), en dus de vreemde hoogtesprongen in het 3D-plan.

citaat:
Zijn de tekeningen veranderd? Bij mijn eerste reactie had ik van tevoren minder zijsporen gezien, meen ik.

Nee, het plan is nog niet veranderd. Ik vrees dat het jouw "impressie" is, dat verander is. [;)]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dgrr57

#10
Michiel,

ik veronderstel dat je dit al gezien hebt :


Michiel

#11
citaat:
Geplaatst door dgrr57

Michiel,
ik veronderstel dat je dit al gezien hebt :

Inderdaad, dit is een document waar ik een hoop inspiratie uit ga halen. Ik heb het veilig gebookmarked voor later. Hartelijk bedankt!

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

loebaske

#12
Op welke lengte gaat je dat realiseren [?][?]

Michiel

#13
citaat:
Op welke lengte gaat je dat realiseren

Mijn bureautje is 2m40 breed, dus dat wordt de maximale lengte van dit segment. Maar dat zal al groot genoeg blijken om een paar jaartjes mee bezig te zijn. In totaal zouden er zo 4 tot 5 segmenten nodig zijn om de volledige sporenbundel tussen depot en kopstation uit te beelden. ... maar hoe zat dat ook weer met het hooi en de vork? [:D]

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#14
Volgens dit beeld van het depot van Brussel-Noord (vermoedelijk ergens tussen 1910 en 1925) blijkt er geen kolenpark te zijn langs het spoor richting Oostende zoals wel op het plan staat, maar opstelsporen voor bakwagens. Dat laat dus vermoeden dat er toen maar 1 kolenpark was (rechts-achteraan op de foto) en ook maar 1 draaischijf. Dat valt dus mee, deze keer! [:D]

(uit: Au Fil Du Rail)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)