Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Kopstation

Gestart door n/a, 06 juni 2009, 23:45:14 PM

n/a

Beste Forumleden,

vandaag een Roco N-spoor Startsetje gekocht met de MultiMaus.
Nu heb ik een simpele baan in de vorm van een hondebot met daarin een aftakking naar een kopstation.

Mijn vraag is nu hoe moet ik dit digitaal aansluiten in verband met keerlussen en dergelijke.

Bovenste A sluit aan op de onderste A.
Bovenste B sluit aan op de onderste B.

imghttp://img5.imageshack.us/img5/4344/kopd.jpg/img

met vriendelijke groet
Prem

Edit: Image bijgevoegd

Klaas Zondervan

#1
Kun je een tekening van het sporenplan laten zien?
Want zoals je het beschrijft zie ik er nog geen keerlus in.

Klaas Zondervan

#2
Daar zitten inderdaad wel keerlussen in. Zowel naar de A-kant als naar de B-kant heb je een keerlus.
Waar je dan het beste je keerlusmodules aansluit hangt een beetje af van hoe het verdere sporenverloop is, dus wat er allemaal in die lussen zit.

n/a

#3
Er zit niet zoveel tussen.
linkerkant is een paradebaan waar niets tussen zit en aan de rechterkant zitten twee inhaalspoortjes maar die sluiten op hetzelfde spoor weer aan.

Klaas Zondervan

#4
Dan heb je dus 2 keerlussen, 1 aan de A-kant en 1 aan de B-kant.

n/a

#5
Ik zat zelf te denken aan het einde, waar de lus zit.
Lijkt mij de meest logische oplossing.

Klaas Zondervan

#6
Wat de meest logische plaats is voor het keertraject, dat hangt af van het spoortrace en van de lengte van de lus.
Er zijn 2 dingen waar je bij het keer traject aan moet denken:
Het moet lang genoeg zijn voor de langste trein die je laat rijden. Aan de andere kant moet het keertraject ook niet te lang zijn. Er mag nl. maar ??n trein tegelijk het keertraject in- of uitrijden, omdat je anders alsnog kortsluiting krijgt.

n/a

#7
Hartelijk bedankt Klaas,
hier kom ik weer een stuk verder mee.

met vriendelijke groet,
Prem

Klaas Zondervan

#8
Ik bedenk intussen dat er nog een oplossing is.
Maak de scheiding tussen de aftakking van de hoofdbaan en de eerste overloopwissels. Zie de rode streep in het plaatje. De scheiding moet in alle 4 de spoorstaven zitten. Je hebt dan maar 1 keerlusmodule nodig, die sluit je dan aan op het station.
Ook aan deze oplossing zit een beperking: er mag maar 1 trein tegelijk het station in- of uitrijden.


n/a

#9
Ik neem aan dat je dan de keerlusmodule maar aan een kant hoeft aan te sluiten.
Dus twee draden aan de linkerkant op het onderste spoor en twee draden aan de rechterkant op het onderste spoor (uitrij spoor). Of moet dit ook op de bovenste sporen (inrij spoor) gebeuren

Klaas Zondervan

#10
Vanwege mogelijke overgangsweerstanden lijkt het me beter om de module op beide sporen aan te sluiten. Links van de rode streep dus de uitgang van de module op beide sporen, rechts van de rode streep is de ingang van de keerlusmodule, die kun je rechtstreeks op de uitgang van de centrale aansluiten.

INFO

#11
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Ik bedenk intussen dat er nog een oplossing is.
Maak de scheiding tussen de aftakking van de hoofdbaan en de eerste overloopwissels. Zie de rode streep in het plaatje. De scheiding moet in alle 4 de spoorstaven zitten. Je hebt dan maar 1 keerlusmodule nodig, die sluit je dan aan op het station.
Ook aan deze oplossing zit een beperking: er mag maar 1 trein tegelijk het station in- of uitrijden.





Klaas weet je dat wel heel erg zeker? Volgens mij kom je in de problemen met de oversteek in het kopstation.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Michiel

#12
Volgens mij werkt het, mits gebruik van keerlusmodules van het kortsluit-type.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

#13
citaat:
Geplaatst door INFO

Klaas weet je dat wel heel erg zeker? Volgens mij kom je in de problemen met de oversteek in het kopstation.
Ja, dat weet ik heel zeker.
De sporen in het kopstation zijn allemaal gelijkgepoold.
De twee takken die uit het hoofdspoor komen zijn tegengesteld gepoold.

Klaas Zondervan

#14
citaat:
Geplaatst door Saraan

Volgens mij werkt het, mits gebruik van keerlusmodules van het kortsluit-type.
Met de z.g. Funky module werkt het volgens mij ook. Ik zie tenminste niet waarom dat niet zou kunnen. Er is net genoeg ruimte om de aanloopsecties te plaatsen.