Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

ondergrond...

Gestart door RDH000, 30 mei 2009, 17:09:37 PM

RDH000

De meesten hier hebben al een baan... maar...meestal ligt er kurk onder de sporen...
moest je nu i p v hout (mdf,osb, multi/tri plex,...) gewoon "zachte" isolatieplaten nemen (met zacht bedoel ik toch harde platen maar die lichtjes veren...)
zoiets... http://building.dow.com/europe/nl/images/about1e.jpg

is allesinds goedkoper dan multiplex enzo...
en is misschien vanzelf verend genoeg?
groetjes robin
 

conducteur

Die isolatieplaten/kurk/... dienen om het geluid te dempen. Een baan werkt als een klankkast. De trillingen van de locs worden overgedragen op de houten constructie en zo zal deze gezellig in koor zingen met de trillingen van je locs. Ik denk dat dit niet stevig genoeg zal zijn.
Waar zijn jullie, kenners?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

RDH000

desnoods spuit je de gaten toe met soudal-schuim
daar is gemakkelijk in te snijden...
ook is het gemakkelijk je sporen vast te maken op de isolatie...
 

Kees-Jan

Stevig zat die blauwe platen (Roofmate).

Op mijn module baan liggen de rails gelijmd op 4cm dik van die platen (daarna is alles ingestrooid).

En daarbij is het ideaal spul om je landschap mee te bouwen met oa Silfloor.

Kees-Jan

Dirky

ik ga zeker gebruik maken van Recticel isolatie plaat. Aan beide kanten ligt een zilverachtige papierlaag waardoor die platen toch behoorlijk sterk zijn. Lijkt een beetje op architectenkarton maar dan dikker. Het papiervel pelt er ook gemakkelijk af waar nodig. Of qua geluid dit de ideale oplossing is moet ik nog testen....

Gerolf

Wil je dergelijke platen ook als drager voor je baan gebruiken?
Gaan die niet doorzakken?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

RDH000

desnoods leg je er nog een mdfje onder... maar uit ervaring weet ik dat dat redelijke sterke platen zijn.
 

Dirky

'k zal ASAP enkele foto's plaatsen die tonen dat ze toch wel "sterk" zijn. Vanzelfsprekend moet er een houten roostering onder liggen...

Peter

De sporen van mijn baan liggen op een ondergrond bestaande uit een open frame uit latten van 10 x 2 cm, raster van 40 x 40 cm, hierop onder de sporen zelf multiplex van 12 mm, met een laag kurk van 4 mm.
De rails werden hierop gelijmd met Pattex. Het ballastern werd gedaan met ballast van Woodland en gelijmd met een mengsel van Ponal houtlijm, verdund met water en een paar druppels Agepon.
Moest ik nog eens opniew rails leggen, zou ik ballast van Asoa of (mijn voorkeur) van Modellbau Freiburg. Deze beide merken hebben "echte" ballastsoorten, tot de juiste grootte gemalen. Dit in tegenstelling van Woodland enz. waar het eigenlijk ronde korreltjes zijn in plaats van hoekige steentjes.
Wat betreft ongelijk liggende rails en geluid, heb ik geen last. Het enige geluid dat je hoort is het klikken van de wielen op de aaneenzettingen. Sommige loks (Trix enz)maken meer herrie dan dan de rails.
Met vriendelijke groeten
Peter

Dirky



snel een testje gedaan. Stuk Recticel, breedte 29 cm, dikte 2 cm, overspanning 1,40m, een bus van 2,5kg midden er op en doorbuiging van ca. 5 cm. Breektest doe ik niet want dan is mijn plaat naar de knoppen! [:D]

T03

Mijn gedeeltelijke baan bestaat uit 7x1,8cm MDF in vakken van 45x45cm, tussen elk vak een parketisolatie van 3mm alsook tussen de de onderbouw en de bovenbouw. Bovenbouw is van 8mm multiplex.Sporen liggen op 2 lagen van diezelfde parketisolatie, in twee richtingen gekleeft en niet op alle plaatsen om de zaak "zwevend" te houden en het contact te beperken tussen de rails en de ondergrond. Rails zijn aangebracht met siliconenlijm.
Eerst heb ik om de 20 bils gelijmd (rechte stukken) wat de zaak te soepel maakt, bij zware loks buigen de rails lichtjes door waar geen lijm zit.De volgende rails heb ik dan helemaal vastgezet met silconelijm wat ze meer stabiliteit geeft en niet meer geluid als voordien.  Op sommige plaatsen, zoals in de bogen werden vijsjes gebruikt om de +/-50cm voor de stevigheid.
Dit alles om de rolgeluiden van de onderbouw te beperken.
Resultaat is aanvaardbaar maar niet 100% hoe ik het had gehoopt.
Rolgeluiden zijn vooral nog hoorbaar in het gedeelte die meer open en breder is, toegang tot de keerlus.
Voor de verdiepeng die erboven moet komen ben ik er nog niet uit of ik dan al niet met kurk zal werken.

SpGr[;)]
Marc
"I have a train riding in my brain"

ysbeer

citaat:
Geplaatst door conducteur

Die isolatieplaten/kurk/... dienen om het geluid te dempen. Een baan werkt als een klankkast. De trillingen van de locs worden overgedragen op de houten constructie en zo zal deze gezellig in koor zingen met de trillingen van je locs. Ik denk dat dit niet stevig genoeg zal zijn.
Waar zijn jullie, kenners?


Rustig maar[:(!].
Een goede treintafel bestaat uit een stevige tafel met daar op een stevig blad van minsten 12mm multipex of mdf.
Derails kunnen niet direct hier op ze dien,net als in het echt een bedding te hebben.
Die dient te bestaan uit kruk,rubber,of een ander niet vervormend materiaal(d.wz als je het indruk moet het in de orginel staat terug keren als je niet meer drukt)
bedding 5 mm hoog en breder dan de rail(circa 4 a 5 mm aan beide zeide van de dwarsliggers.
Daarop de rails met een drupje seconde lijm,1 drup per 4 dwarsliggers
En daarna de ballast er op,niet te wild maar mooi recht en niet op de dwarsliggers.
Dan vastlijmen met latex lijm.
wim

Dirky

Mijn treintafel zal hoofdzakelijk uit isolatieplaat bestaan bovenop een lichtgewicht torsievrije onderbouw. Voor de bevestiging van de zelfbouw rails weet ik nog niet wat de beste keuze zal zijn. Experimenteren zal wel uitkomst brengen...