Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Rails vervuilen minder als je ze soepel aanlegt

Gestart door ysbeer, 28 mei 2009, 19:41:47 PM

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Gerolf

maar onze model-locs hebben bijlange niet 1/87 van het gewicht van een echte. Zelfs als je in twee dimensies zou "downscalen" - 1/(87*87) kom je er nog niet.
hier moet je toch een stapje verder gaan. Als het om het gewicht gaat moet je in 3 dimensies downscalen. Voor een loc van b.v. 100 ton kom ik dan uit op ongeveer 150 gram. De meeste modellocs zijn toch wel 2 of 3 keer zo zwaar. Dus daar zit het niet.
Het punt is dat een modelrailstaaf relatief veel stijver is dan een grootbedrijfstaaf.

Gerolf

Hmm...
Klaas, het gaat over de inwerking van het gewicht op je rail - en dat is in ??n dimensie: vertikaal - zwaartekracht op de rail.
Waarschijnlijk ligt de waarheid in het midden, vandaar dat ik voor 2 dimensies ging.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Waarschijnlijk ligt de waarheid in het midden, vandaar dat ik voor 2 dimensies ging.
Dit lijkt me een erg gevoelsmatige benadering, en in de techniek moet je daar voorzichtig mee zijn.
Ik zou er een hele pagina sterkteberekening tegenaan kunnen gooien om mijn punt duidelijk te maken. Maar aangezien bijna niemand dat kan volgen en het ook weinig toevoegt zal ik dat maar niet doen.[:)]

Dirky

't is moeilijk bescheiden te blijven... [:)]

tussen haakjes dus, ik hou ook van sterkteberekeningen![:D]