uitgang transfo...

Gestart door patatje70, 27 mei 2009, 21:37:22 PM

patatje70

ik heb nog 2 marklin transfo's liggen van vroeger...
komt daar nu gelijk of wiselspanning uit ???
ik zou willen herbeginnen met 2 rail-analoog en een bepaald deel van de baan(schaduwstation-opstelsporen) op een lage spanning rijden zodat treinen traag naar een opstelspoor rijden en daar stilvallen voor een sein,als ze weer mogen uitrijden sein op groen en traag de zone verlaten om weer in het verkeer opgenomen te worden...
kan ik deze teansfo's daarvoor eventueel gebruiken(wetende dat er maar 1 rijrichting is in deze zone)

hen al veel gelezen ( misschien teveel en begin alles een beetje door elkaar te slaan)

bedankt
Wim

hobbyist

marklintransfo's, bij mijn weten altijd wisselstroom geweest. zou je wel kunnen gebruiken voor verlichting op je baan.

patatje70

citaat:
Geplaatst door buckfast_beekeeper

M?rklin is wisselstroom en 16V. Meteen overspanningspuls om het richtingsrelais te schakelen.

Ik begrijp dus dat je meertreinsbedrijf wil. Dit is analoog moeilijker te realiseren dan digitaal.

Hoe denk je dit meertreinsbedrijf op te lossen?

door een bloksysteem(halfautomatisch)...bestaan er eigenlijk kontaktrails bij piko of hoe wordt dit opgelost ???

Gerolf

Treindetectie kan je het beste doen met stroomdetectie.
Op mijn website, maar ook elders op het internet, is daarover veel te vinden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Ik heb bij mijn meter (mama van mijn mama)van toen mijn nonkel nog een marklin baantje had(40 jaar geleden), een trafo gevonden van marklin die nog betrouwbaar werkt. Dan ben ik met een startset en een begonnen van marklin en mijn oom zijn loc laten digitaliseren. Nu ben ik overgestapt op 2-rail, en om tijdig de kosten van een centrale niet hoeven te betalen (ik moet daarvoor nog veel sparen...) heb ik een diode en een schakelaar dubbel om achter de transformator gekoppeld, en dat werkti
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

didier1990

beste

Dat ik het goed snap kan ik een marklin transfo gebruiken,
voor een fleischmann TWIN-center aan te sturen namelijk dat systeem heeft 16v-18V nodig.
Of kan ik dit apsoluut niet doen?

mvg
didier

www.modelbouwtrein.webs.com

Klaas Zondervan

Een M?rklin trafo is een goede keuze om een Twincenter te voeden. Je moet dan wel de aansluiting tussen geel en bruin gebruiken.

didier1990

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Een M?rklin trafo is een goede keuze om een Twincenter te voeden. Je moet dan wel de aansluiting tussen geel en bruin gebruiken.


oke, bedankt
Maar blijkbaar zijn mijn transfo's die ik heb liggen maar 10VA.
En ik heb een klein 45VA nodig dus zal ik er een nieuwe moeten kopen.
jammer

mvg
didier

www.modelbouwtrein.webs.com

ysbeer

Dat zijn inderdaad kleine trafos.
Ik zou bij conrad een trafo 18 volt 3A kopen.dat ding is veilig en kost 45 euro.
Dat is veel geld maar je bent wel meteen klaar en goed ook.

Patatje
Een marklin trafo geeft inderdaad wisselspanning uit.
Je kunt 2 dingen doen,ze verkopen en een goede regelaar kopen.
Of je zet achter de trafo een gelijkrichter.
Hard en zacht kan met weerstanden.
Mooi en bij de tijd is het allemaal niet,als het even kan koop dan een goede regeleenheid.
Of wellicht beter ga direct over op digitaal,als je nog niet veel loks hebt,geen of weinig verstand van electronica,dan is het veel simpeler om analog maar te vergeten en digitaal te gaan.
Begin echter eenvoudig,zorg dat je weet wat je doet,automatiseren kan altijd nog.
Voor de gene die wel electronica kennis hebben is analoog natuurlijk nog altijd een goed alternatief
wim

didier1990

beste

voor een transfo te kopen kom ik dan toe met een 18v met 3A
Voor alles voeding te geven en dat maar voor 45?.
In de winkel waar ik naar toe ben gegaan zou ik 120? moeten betalen voor een transfo is wel een beetje minder dan.

mvg
didier

ysbeer

citaat:
Geplaatst door didier1990

beste

voor een transfo te kopen kom ik dan toe met een 18v met 3A
Voor alles voeding te geven en dat maar voor 45?.
In de winkel waar ik naar toe ben gegaan zou ik 120? moeten betalen voor een transfo is wel een beetje minder dan.

mvg
didier



Er is er een van 70 VA dr en een van 52 VA die is ook prima bruikbaar.
In belgie is de verzending niet gratis maar 6.95
Kijk op conrad.nl zoek de nummers
212728 voor 52va   of  216465 voor 70va

wim

wim