Eerste stappen digitaal automatiseren

Gestart door PeterC, 25 mei 2009, 21:33:22 PM

PeterC

Ik heb vandaag mijn eerste stappen gezet om digitaal te automatiseren maar ben al vlug van een kale reis teruggekeerd.
Ik heb een stukje spoor van een goede meter genomen en langs beide kanten een bezetmelder op gezet (daarna nog een uitloopspoor).  Die bezetmelders gaan via een Viessmann 5217 naar mijn IB.  Wanneer ik de bezetmelder als monitor op de IB zet zie ik wanneer een loco of wagon in de bezetmeldersectie komt.
Tot zover geen probleem.
Toen Koploper op de laptop ge?nstalleerd en via een USB-seri?el convertor op de IB aangeloten en een test database gemaakt in Koploper.  Geen probleem.  De IB reageert op het starten en stoppen van het systeem.
In Koploper ontstaat nu een probleem: om de snelheid van mijn loco te ijken, probeer ik de globale instellingen voor snelheid in te stellen, maar daar kan ik geen nummers toekennen aan de 1? en 2? bezetmelder.  Digitale componenten kan ik niet aan via onderhouden.  Wat doe ik verkeerd of ben ik vergeten?
Groetjes, Peter

PeterC

Theo,
Bedankt voor de reactie.  Het probleem is opgelost.  Zolang de centrale actief is, kan je geen digitale componenten onderhouden.  Het rode 'spiegelei' even ingedrukt en via onderhouden digitale componenten mijn bezetmelder kunnen instellen.  Daarna in de algemene gegevens de juiste poorten van deze bezetmelder aangeduid en het systeem werkt!
Mijn eerste locomotief is geijkt!
Nu op naar het volgende stadium om alle locomotieven te ijken en een proefbaantje aan te leggen (op de vloer voor te beginnen, een tafel maken we later).
Groetjes, Peter

PeterC

Vandaag wat verder ge?xperimenteerd.  Alles werkt naar believen, maar de (vooral praktische) vragen stapelen zich op.
Stel ik die vragen hier op het forum (in dit draadje of per vraag een nieuw draadje) of moet ik mij wenden tot het koploperforum (ik ben niet graag een overloper)?
Groetjes, Peter

PeterC

Ik denk dat ik dan maar eens begin met de honderden (of duizenden) pagina's op het Koploperforum door te nemen.  Die staan blijkbaar boordevol informatie die in de beginners- en programmahandleiding niet staan.
Is er geen mogelijkheid om alle topics van een forum te downloaden (en zonder speciale software) offline te lezen?  Ik ben namelijk vaak actief op een laptop waar ik geen internet verbinding mee heb en op 'dode' momenten zou ik dan de topics kunnen lezen.
Groetjes, Peter