Welke seinen horen hier?

Gestart door Michiel, 22 mei 2009, 09:20:50 AM

Michiel

Yo! Medeknustelaars,

Mijn station heeft, wegens plaatsgebrek een eigenaardige situatie. Een wissel ligt halfweg een perronspoor, zie een na bovenste spoor. Het kopspoor wordt enkel gebruikt bij "kleine beweging". Korte treinen stoppen voor de wissel ter hoogt van sein S1. Lange treinen stoppen (eventueel) ter hoogte van sein S2. Via de wissels worden locomotiefwissels uitgevoerd, enkel voor korte lokale treintjes.

Mijn vraag is nu, welke seinen ik best plaats ter hoogte van S1 tot en met S4. Ik rij Belgisch, en alle perronsporen worden dubbelrichting bereden. Rode sporen zijn mogelijke stopplaatsen. Het lijkt me vreemd om kort na mekaar (S1 en S2) seinen te plaatsen. Hoe zou men dit in het "echt" oplossen?

Bij voorbaat dank voor alle suggesties,
imghttp://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/WelkeSeinen.jpg/img
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Anarchy

S1 => Groot stopsein
S2 => Groot stopsein
S3 => Vereenvoudigd stopsein verhoogd opgesteld
S4 => Groot stopsein

Indien je trein te lang is om aan het perron te kunnen en voor S1 te stoppen moet S1 gewoon open komen in kleine beweging en S2 blijft dan gesloten. Als je voor S1 zou kunnen stoppen en S2 dan open komt in grote beweging vertoont S1 hetzelfde. (Bv. allebei groen of 2-geel). Deze situatie wordt dagelijks toegepast in Brussel-zuid. Het perron in deze situatie wordt dan een tandemperron genoemd. Hopelijk een beetje duidelijk?

Michiel

Jeroen, enorm bedankt voor je uitleg. Het is me nu inderdaad vrij duidelijk hoe deze situatie aangepakt dient te worden. Of ik dit ook aan Koploper verteld krijg, is een ander verhaal. In elk geval weet ik nu waar ik naartoe moet werken.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)