Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Verven NMBS bovenleiding

Gestart door Anarchy, 20 mei 2009, 17:24:20 PM

Anarchy

Hallo,

Ik ga een module maken met een dubbelsporige hoofdlijn op. Om deze te elektrificeren ga ik gebruik maken van de NMBS Sommerfeld bovenleiding. Graag had ik geweten welke kleuren ik moet gebruiken voor deze te verven. De zoekfunctie heeft niets opgeleverd :(

MARKLINRIJDER

Olijfgroen of RAL 6003?

Dit geeft volgens mijn idee, een mooi resultaat naar geoxydeerd koper.

Groetjes,

David

Rochevalien

Je ziet veel dat men een lichtgrijze kleur gebruikt voor de masten.
Ikzelf heb echter "gunmetal" van Humbrol en Tamiya gebruikt.Dat is een wat donkere kleur grijs met een metaalglans en dat komt aardig overeen met oudere en vervuilde palen.
De sokkels moeten in het zwart tot op 2mm hoog op de paal.De draden
zouden in het lichtgroen moeten komen (v??l werk)

Gerrit

Anarchy

Bedankt voor de info jongens!


Gerrit, kan jij mij foto's bezorgen van jouw exemplaren?

Peter

Op een paar minuten doe je met een spuittoestelletje een hele hoop rijdraden. Je hangt ze gewoon met een dun ijzerdraadje aan een (oude) waslijn buiten. Nadien even de onderkant met een licht schuurpapiertje even schoon schuren en klaar zijn ze.
Wel een windstille dag of moment uitkiezen[:D][:D][:D][:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

Rochevalien


Anarchy

Dank u Gerrit, dat ziet er echt goed uit. Weet je ook de naam van de verf voor de rijdraden? Zoals je "gunmetal" van Humbrol hebt voor de portieken.

Gerolf

@ Rochevalien: Mooie kleuren, maar zijn die uithangers niet te lang?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

MARKLINRIJDER

Hier heb ik alvast nog wat kleuren gevonden:

Ral 6011 Groen voor de rijdraden(S83)
Ral 7012 Grijs voor de masten(s84)
Ral 7035 Lichtgrijs voor de masten(s85)
Ral 7023 Betongrijs voor de masten(s86)

Groetjes,

David

BD1701

Daar ik met de gepaste tijd ook bovenleiding wil op mijn baan, zou ik graag even weten, hoe je best je palen kan positioneren. Dus hoe je het beste bepaald waar de gaatjes voor de palen precies moeten geboord worden, zowel in de lengte (tussen de meer opeenvolgende palen dus) en in de breedte over de sporen, en in bochten?
Heeft iemand daar tips bij, eventueel als het kan met foto's?
Alvast bedankt
 

Peter

Sommerfeld heeft een malletje voor de verschillende soorten van masten. Kost bijna niets. Je kan dat natuurlijk ook gemakkeljk zelf maken uit een afvalstukje plastiek. Boor er op de juiste afstanden gaatjes in zodat je de plaats kan aftekenen. De maten vind je in verschillen MSM nummers of van forum kollega's.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

@BD1701: dit is een erg lang en complex verhaal, wat je nu vraagt.
Ik zou daar een apart draadje over starten: "waar zet je bovenleidingmasten" of zoiets [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Anarchy

Ik heb vandaag de bovenleidingspalen, draden en verf gaan halen.
RAL 6011 resedagroen voor de draden en 'gunmetal' voor de portieken.
Ik weet wat gedaan [;)]

Anarchy


Peter

Plaats als je kan de verlichting iets hoger of meer boven je baan, zo vermijdt je schaduwen op je achtergrond.[;)][:)]
Met vriendelijke groeten
Peter