Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

probleem baan

Gestart door rixke rail, 18 mei 2009, 16:45:35 PM

rixke rail

Mannen, ik zit met een ernstig probleem ! Sinds gisteren weigert een deel van mijn baan alle dienst ! :( Ik vermoed dat die verdomde engelse wissel ervoor iets tussenzit, maar ik wilde jullie mening vragen !

IMGhttp://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/modelspoormagazine/ew01.jpg/IMG

Alles wat van achter de rode x'en komt, werkt niet !
Dus zowel hoofdspoor 1 als zijspoor B.
De aansluiting zit in de richting van de groene pijl.
Het gekke is, dat tot voor gisteren hoofdspoor 1 w?l nog werkte !
All??n zijspoor B was buiten dienst !

IMGhttp://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/modelspoormagazine/ew02.jpg/IMG

Hier nog een close-up van de vermaledijde wissel !
Alle wissels zijn met de hand te verleggen, (nog) niet elektrisch bediend !
Wat denken jullie ?
Kunnen jullie mij helpen ?
Oh ja, het is een analoge baan.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Michiel

De boosdoeners zijn waarschijnlijk de minuscule schuifcontacten in de wissel die de sporen voeden en polariseren. Deze zijn erg broos en kwestbaar. (Ik spreek uit ervaring met Fleischmann wissels in N)

Een gebruikelijke oorzaak is corrosie of vuil. Door de engelse wissel eerst vol te spuiten met K60 en dan spoelen in een bad met isopropanol of wasbenzien heb ik 2 wissels terug werkend gekregen.

Een ander gebruikelijk probleem is dat de schakelaartjes uit hun positie zijn geschoten. Dan zit er niets anders op dan open maken en de puzzel terug in elkaar steken. Let op, het is een echte puzzel! Zo heb ik 2 ander wissels hersteld.

De eenvoudigste oplossing is natuurlijk de wissel eruit en een nieuwe erin. Waarschijnlijk wordt deze wissel intensief gebruikt, en behoort sleet tot de dingen van het leven.

Je kan de stroomloze stukken ook apart voeden, maar in veronderstel dat de wisseltongen toch stroomloos zulle blijven. Schakel al vast de "denkede" functie uit van de wissel. Misschien dat dat helpt?

Bon, dat is mijn idee ervan. Ik hoop dat je de oorzaak vindt en een oplossing zonder al te veel brokken kan doorvoeren. Allez, je hebt er een nieuwe uitdaging bij! [;)]



Succes en sterkte!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rochevalien

Rixke,ik zou -als ik jou was- eerst en vooral proberen uit te vissen hoe de elektrische  verbindingen eigenlijk moeten lopen.Dat kan (zonder breken)met een identieke wissel die nog niet in je baan is ingebouwd.
Let wel:je zal die wellicht moeten opendoen om de juiste werking ervan te doorgronden.
Dan alle wisseltongen eens goed kuisen.
Daarna moet je door te meten zien te achterhalen waar  die ingebouwde wissel "flest"(het laat afweten).Dan pas kan je zien of het aan een inwendig of uitwendig slecht kontakt ligt.

sukses

Gerrit

ps :dat rechtse spoor na de engelse wissel:[:0][:0]

Gerolf

Ik zie een mechanisch probleem aan die engelsman: in de huidige stand kan er alleen van rechts naar rechts gereden worden. Met ??n schakelaar aan zo'n wissel is het volgens mij kiezen tussen "alletwee gebogen" en "alletwee rechtdoor".
Je zal dat ding misschien ter plaatse, maar waarschijnlijk op je werkbank moeten herstellen.

PS: Worden je achterliggende rails gevoed door de schakelaars in dat wissel? Zou ik echt niet doen - leg extra voedingslijnen aan [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

Hoi Rixke, ik heb net hetzelfde meegemaakt, soms deed die bepaalde engelse wissel het goed, dan weer helemaal niet, poetsen , openmaken, ik heb het allemaal gedaan, voor een tijdje deed hij het dan weer goed, maar het probleem kwam terug, toen heb ik alles voorzien van stroomdraden, ( zie hieronder) en sindsdien geen enkel probleem meer, die bewuste engelsman ligt nu in mijn drukst bereden wisselstraat, en hij geeft geen problemen meer, mss dit ook maar even doen Rixke??


conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

rixke rail

Bedankt iedereen voor de hulp ! [;)]
Morgen pak ik mijn loupe mee en ga ik dat eens onderzoeken !
Ik laat wat weten, zodra ik klaar ben !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN