Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Smeerpotten voor de bocht

Gestart door Michiel, 14 mei 2009, 08:58:56 AM

Gerolf

Als TPIII-knutselaar toch een vraag: hoelang bestaan die dingen al?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

inderdaad een zeer intressante vraag gerolf, moeten de tpIII rijders ze ook plaatsen of niet
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Michiel

Technologisch lijkt me dit ook 100 jaar geleden mogelijk te zijn geweest. Het lijkt iets mechano-hydraulisch te zijn. Daar lustten ze in 1920 al pap van. Dus stelde ik me inderdaad de vraag, mag ik dit toepassen op mijn tpII of tpIII baantje?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Mr-tsjoektsjoek

Waarschijnlijk wel, het is niet anders dan een pot met vet, welk samengedrukt wordt door een veer, en dat door een mechanisch contact bediend wordt. Hierbij 'spuit' er wat vet op de wielflens.

Michiel

Ik heb een paar honderd foto's uit het stoomtijdperk doorgenomen, maar geen enkele met toevallig een vetpot erop. Wie vindt een foto met een vetpot erop? TPV is natuurlijk geen probleem, maar TPIV of TPIII???
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RDH000

met welk vet smeer je locs? [:I]
 

janjozef

Je modelspoorlocs smeer je best niet met vetpotten op het spoor, [:)]

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Peter

Bestaan die smeerpotten alleen hier in Belgie (klein landje met korte bochten[:D][:D][:D]) of gebruiken ze die dingen ook bij de SNCF, CFL, DB, NS enz... Om eerlijk te zijn: ik heb die dingen nog nooit gezien in Duitsland (ook niet echt op gelet) Binnenkort zal ik er eens extra op letten op de H?llentalbahn en de Schwarzwaldbahn in het Zwarte woud (korte bochten met sterke stijgingen)
Met vriendelijke groeten
Peter

conducteur

Ik heb zo'n ding ook zien liggen op de lijn Gent-Oudenaarde-Ronse
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

trainfreak

citaat:
Geplaatst door Peter

Bestaan die smeerpotten alleen hier in Belgie (klein landje met korte bochten[:D][:D][:D]) of gebruiken ze die dingen ook bij de SNCF, CFL, DB, NS enz... Om eerlijk te zijn: ik heb die dingen nog nooit gezien in Duitsland (ook niet echt op gelet) Binnenkort zal ik er eens extra op letten op de H?llentalbahn en de Schwarzwaldbahn in het Zwarte woud (korte bochten met sterke stijgingen)



In Nederland bestaat ook zo'n systeem: http://www.nicospilt.com/geluidoverlast.htm
Spoorse groeten
Dimitri

jeroen

Hey iedereen,

met enige vertaging [:I][:I][:I] hier een paar foto's :





Jeroen

jeroen

Vandaag nog eentje gevonden in Ingelmunster [:)]

Jeroen





Powered By Diesel

UIt goede bron (ik werk bij een firma gespecialiseerd in industri?le smeersystemen) weet ik dat rails gesmeerd worden om 2 redenen:

- lawaai bij bochten en wissels(piepend geluid)

- slijtage: hoofdzakelijk door het slip-stick effect + flanging.
Slip stick :Dit wil zeggen een golfachtige vervorming op de rails. Deze wordt gevormd doordat de wielen van een trein op ??n as zitten en dus steeds links als rechts met dezelfde snelheid draaien. In bochten echter zorgt dit voor problemen daar de wielen op dezelfde as, een verschillende boogstraal afleggen, Daardoor gaan de wielen "stotteren" en krijgen we lawaai + slijtage.
De smering kan o.a. worden gestuurd door een microfoon, welke ervoor zorgt dat er enkel bij droog weer gesmeerd wordt. Bij regen zorgt het water al voor smering.
Flanging: Wielflens die de rail raakt i.p.v. het loopvlak van het wiel, hierdoor slijten de zijkanten van het railprofiel en wisseltongen af.

Ik zal mij nog wat verder informeren en kijken welke info ik kan en mag plaatsen.
running on heavy fuel

dgrr57

Mijn Nederlands is niet goed genoeg om uit te leggen wat er in bochten gebeurd, maar hierna al een tekening die het probleem (en zijn oplossing) een beetje zouden moeten verduidelijken :



Vermits dat de wielen niet cilindrisch zijn, maar conisch, hebben de twee wielen in een bocht een verschillend rij-diameter (is dit Nederlands ?) en zo is er een beetje minder slijtage.

De volledige uitleg staat HIER in html vorm en DAAR in pdf vorm (beide in het Frans [:(])

Michiel

Dat is wreed goede vonst! [8D] en werkt goed als de trein sneller rijdt dan de "verkantingssnelheid". (Ik bedoel hier de snelheid waarbij de middelpuntvliedende kracht zodanig is dat de resultante met de zwaartekracht weer midden tussen de sporen valt. [}:)] ) Want dan kruipen de wiel als het waren naar boven, op het buitenste spoor, en is de wrijving minimaal.

Maar, als de snelheid van de trein laag ligt, dan rollen de wielen beneden tegen het binnenspoor, en krijg je 2 x meer wrijving! [:0]

Bon, dat is wat ik afleid uit het schema. Waarschijnlijk gaat men ervan uit de men op vrije baan meestal sneller rijdt dan verkantingssnelheid. Maar ik kan me ook voorstellen dat bijvoorbeeld goederenwagens een minder konisch loopvlak hebben dan sneltreinrijtuigen. [?]

En bovenop, de voorste as dreigt eerder tegen de buitenrail te slepen, en de achterste as tegen de binnenrail, waardoor de ideale situatie weer verder zoek is.

Maar nogmaals, ik weet helemaal niet hoe dit eraan toegaat in het grootbedrijf. 't Is gissen en speculeren! [;)]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)