Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Waarom een schaduwstation verdekt opstellen?

Gestart door swa, 04 mei 2009, 11:44:34 AM

swa

Ik vraag mij, als vrij nieuw in de modelspoorwereld, eigenlijk af waarom alle banen een "schaduw" station bij hun baan tekenen, waarbij dit laatste steeds ondergronds, dus verdekt, opgesteld is. Jaja, ik hoor u al zeggen, "daarom is het een SCHADUW-station", maar wat ik bedoel is eigenlijk, waarom verdekt? Dit is de plaats op elke baan waar eigenlijk het meeste en mooiste materiaal bijeen staat, en bovendien de meeste activiteit plaatsvindt, en precies dat gaan we  nu lekker verstoppen. De enige reden daarvoor die ik mij kan bedenken, en dat zal waarschijnlijk bij de meesten zo zijn, is plaatsgebrek. Toch vraag ik mij af of een inkrimping van de eigenlijke baan niet het overwegen waard is, met het "opstel (schaduw)-station" dan op een gelijkgronds (dus zichtbaar) niveau? Of zijn er nog andere redenen om te kiezen voor verdekt?

just4fun

Uiteraard is het niet verplicht om het schaduwstation echt verdekt op te stellen. Je bent er voor, of je bent er tegen, zoveel is duidelijk.

Waarom zoiets verdekt opstellen, terwijl er het overgrote deel van het rollend materieel op staat?
Je moet het een beetje bekijken als een publiek dat naar een theatervoorstelling zit te kijken. Dan ziet ge ook niet wat er in de coulissen gebeurt. Bij een decorwisseling gaat het doek ook dicht, om dan, achter dat doek, een hele hoop mensen heen en weer te hebben lopen met allerhande rekwisieten en decorstukken.
Zo kan dat bij onze treintjes ook zijn: Een bepaalde sc?ne (een enkelsporig tramlijntje in het ene of andere boerengat) waar op gezette tijden een stoomtrammetje voorbijtuft, dan type A, dan type B, dan een goederentrammetje, ... Waar die trammetjes dan staan opgesteld wordt aan het oog onttrokken om de in beeld gebrachte sc?ne niet te verstoren.

Maar niets zegt dat het zo MOET.

Groet,

Paul

Rochevalien

Tja,je kan kan natuurlijk een 40 sporig opstelstation maken dat je niet afwerkt en dat aansluiten op een enkelsporig lijntje dat je w?l gaat afwerken.Dan ben je vlug rond en kan je lekker laten zien hoeveel treinen je hebt,het is maar wat je zelf wil.
De meeste mensen zien graag een trein rijden in een landschapen liefst niet steeds dezelfde.Dan kom je al vlug uit bij een schaduwstation.

Gerrit

chef garde

Een baan van een modelspoorclub, of een baan die geregeld eens een beurs aandoet, of een baan die regelmatig door publiek bezocht wordt, heeft een dergelijk schaduwstation nodig, zodat de kijker niet (of moeilijk) ziet wat er achter de coulissen gebeurt.  

Maar eigenlijk, wie een baan nabouwt naar het grote voorbeeld kan niet zonder een zichtbare wijkbundel!!  Vertrek maar eens vanuit Gent-Sint-Pieters richting kust en je passeert er al 3, de wijkbundel CD, de LM en bundel Blaarmeersen ...  Op mijn baan komen binnenkort 5 zichtbare opstelsporen, niks mooier dan treintjes te laten rijden langsheen stilstaand materiaal!!

Jurgen

Ik heb zelf maar een oppervlakte van 3 op anderhalve meter om een baan te plaatsen. Als ik dan een schaduwstation moet plaatsen dat zichtbaar is voor iedereen zou ik al niet veel plaats meer overhouden om een baan te maken.

Plaatsgebrek is dus zeker en vast 1 van de redenen. Ik vind het soms ook wel spijtig dat sommige treinen in 1 van mijn 2 schaduwstations moeten blijven staan. Zij rijden snel eens over mijn baan om dan weer te verdwijnen in het donker.
Een zichtbaar schaduwstation zou dus leuk zijn, maar dan moet ik wel de muur naar de buren uitbreken.
Laat het nu net een stinkend kot zijn waar mijn buren wonen (en mijn buren zelf ook [xx(]), dus liever niet. 't Is al erg genoeg dat ik in de zomer het raam al niet kan open zetten. [:D][}:)][V]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

conducteur

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Ik heb zelf maar een oppervlakte van 3 op anderhalve meter om een baan te plaatsen. Als ik dan een schaduwstation moet plaatsen dat zichtbaar is voor iedereen zou ik al niet veel plaats meer overhouden om een baan te maken.

Plaatsgebrek is dus zeker en vast 1 van de redenen. Ik vind het soms ook wel spijtig dat sommige treinen in 1 van mijn 2 schaduwstations moeten blijven staan. Zij rijden snel eens over mijn baan om dan weer te verdwijnen in het donker.
Een zichtbaar schaduwstation zou dus leuk zijn, maar dan moet ik wel de muur naar de buren uitbreken.
Laat het nu net een stinkend kot zijn waar mijn buren wonen (en mijn buren zelf ook [xx(]), dus liever niet. 't Is al erg genoeg dat ik in de zomer het raam al niet kan open zetten. [:D][}:)][V]


Hopelijk lezen je buren dit forum niet[:D][:D][:D]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

marctje

ge kunt misschien met uw buren een baan bouwen, mooie tunnel door de muur en een grote baan. krijg je verweerde en stinkende treinen terug.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

loebaske

Dat is ieder zijn keuze, persoonlijk heb ik een schaduwstation om meer treinvariatie te hebben op de baan, natuurlijk ook opstelsporen die zichtbaar zijn, zo kunnen er 6 bloktreinen voorbij komen zonder dat ik een andere bloktrein op de baan plaats, en zorgen dat je landschap rond het spoor is en niet omgekeerd zoals bij velen gebeurd[;)]

Gerolf

Een schaduwstation is, zoals Paul "justforfun" het vertelde, bedoeld als coulissen-werk. Bij mij is die lager en verborgen geplaatst, en via klimspiralen gaat de trein naar de feitelijke baan.
Niets belet U om ook dit stuk van je baan aan te kleden [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw