Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Onderscheid tssn hst-lijnen ?

Gestart door jakke, 27 april 2009, 23:55:34 PM

jakke

Vandaag reed ik op de autosnelweg van Brussel naar Luik.
Op sommige plaatsen kon ik , denk ik, de hoge snelheidslijn naar Luik zien liggen.Ook heb ik daar tot 2x toe een loc type 13 met daarachter een reeks rijtuigen I 11 en een stuurstandrijtuig zien op rijden.
Hopelijk klopt dit en loopt er geen 2de spoor voor gewone treinen langs deze autostrade.
Ik maak de bedenking :waarom kan dit type trein wel rijden op de hst-lijn naar Luik , en is er op de hst-lijn naar Nederland al een hele tijd geen verkeer mogelijk omdat naar ik hoor in de media , tot voor kort geen geschikte locs voorhanden zijn.
Is de ene hst-lijn niet gelijk aan de andere ?
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

B-Cargo

de hogesnelheidslijn 2 richting Li?ge is uitgerust met TBL2, de 13'en en de stuurstandrijtuigen I11 zijn hiermee uitgerust.
de hogesnelheidslijn naar Nederland is uitgerest met ECTS, hiervoor is nog geen materieel uitgerust, wel de stuurstandrijtuigen M6, daarom werden er testen gedaan met een 13 omringd door M6'en en op de koppen van het stel een stuurstandrijtuig M6.

Groetjes,

jakke

Zo,
bedankt voor de uitleg.
Maar is er een reden dat die 2lijnen niet voorzien zijn van dezelfde uitrusting of "veiligheidsvoorzieningen" ?
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

Anarchy

citaat:
Geplaatst door jakke

Zo,
bedankt voor de uitleg.
Maar is er een reden dat die 2lijnen niet voorzien zijn van dezelfde uitrusting of "veiligheidsvoorzieningen" ?



Toen de L2 aangelegd werd was ETCS nog niet van tel. Nu met de aanleg van die nieuwe L4 zijn ze al in een verder stadium om een betere beveiliging, ETCS, te voorzien.