Werktreinen in Aarschot

Gestart door Jurgen, 10 april 2009, 23:02:29 PM

Jurgen

Deze week heb ik werktreinen zien staan in het station van Aarschot. Hiervoor worden reeksen 62 gebruikt.
Woensdag ben ik toevallig eens met de fiets over de parking aan de achterkant van het station gereden en daar stond ook al een groene 62. Verder staat ook de spoorvernieuwingstrein van Schaarbeek weer in Aarschot afgesteld aan de achterkant van het station.

Zij die willen kunnen dus gerust een foto komen nemen.

Dit weekend is de overweg op de Gijmelberglaan in Aarschot afgesloten voor vernieuwing. Is het daarom dat deze treinen hier al stonden, of is er een andere reden? Ik ben zelf nog niet kunnen gaan kijken aan de gesloten overweg. Uitstapjes h?. :I
En morgen kan ik ook niet gaan kijken, want dan zit ik in Blankenberge. Rara wat ik daar ga doen. :D

Dus liefhebbers van de reeks 62 moeten maar komen fotograferen en wie een antwoord weet op mijn vraag mag dat hier neerpennen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

B-Cargo

hallo,

ik heb van een onderchef van B.6 Aarschot eens gehoord dat de zware werktuigen van Infra van Lier naar Aarschot zouden verhuizen in de toekomst en dat er een soort logistiek centrum Infra zou komen?
Maar zeker weet ik het ook niet.

Groetjes,

factageklerk

Waar zou men dat daar gaan plaatsen, waar moet men dan s'avons en in het weekend het reizigersmaterieel afstellen? Daarbij de komende jaren zal de stationsomgeving serieus aangepakt worden met de verbreding van de tunnel,de bouw van een voetgangersbrug,aanleg van een nieuwe parking op de terreinen van de voormalige betonfabriek....
Wat die werktrein betrefd denk ik dat deze bedoelt is om de wissels te vernieuwen als ik er nog zou werken kon ik het eens voor je navragen maar helaas

citaat:
Geplaatst door B-Cargo

hallo,

ik heb van een onderchef van B.6 Aarschot eens gehoord dat de zware werktuigen van Infra van Lier naar Aarschot zouden verhuizen in de toekomst en dat er een soort logistiek centrum Infra zou komen?
Maar zeker weet ik het ook niet.

Groetjes,

 

Jurgen

Hm, zoals reeds gezegd is er in Aarschot geen plaats om die dingen te zetten.

Enkele wagens (type Res denk ik) stonden nu al op een spoor waar normaal niets meer geplaatst wordt.
Het reizigersmaterieel staat ieder weekend op de afstelsporen. Dat is dan een stam M5 rijtuigen (ik dacht 5 + een loc), 2 stammen met telkens 4 M4 + loc, een Break en ik dacht ook nog een klassiekje.
Soms moet er dan ook nog een goederentrein zijn wagens kwijt geraken en dan staan denk ik alle sporen (behalve 4 van de 5 stationssporen) vol.

Over een aantal jaren zal er ook nog wel een spoor verdwijnen voor die voetgangersbrug waarvoor men dan ook nog eens een heuvel gaat aanleggen achter het station. De parking die er nu is zal voor een deel een park worden en de rest zal een nieuwe parking worden.
Ook de Nopri (het huidige Carrefour GB) moet verdwijnen en aan de andere kant zal de fabriek van Christal Monopole verdwijnen. Ik dacht dat ook de stelplaats van De Lijn en de Brandweer van Aarschot naar een andere locatie moesten verhuizen.

Neenee, Aarschot zal van een serieuze stelplaats met groot goederenemplacement in de hoogdagen naar een gewoon klein reizigersstation omgetoverd worden in de toekomst. Het gebouw zelf zal wel blijven staan en hooguit een renovatie krijgen.

Die werktreinen die er nu staan zullen in de toekomst ook wel ergens anders afgesteld moeten worden. Misschien in Diest?

Als het weer goed blijft ga ik straks eens kijken wat ze nu juist aan het doen zijn aan die gesloten overweg. Ik heb een mailtje gekregen van Eric dat het toch de moeite waard is om eens een kijkje te gaan nemen. Gisteren was ik te laat thuis en was het al donker, maar ik kon wel horen dat ze aan het werk waren.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Jurgen

Ik ben ondertussen eens gaan kijken.
De treinen zelf zullen nog in het station staan, maar men was wel bezig om de ballast weg te graven. Men heeft daar ondertussen een diep gat gemaakt en daarvoor moesten dus een deel van de sporen weg.

De treinen kunnen nu dus alleen nog maar van het station van Aarschot naar Diest of terug rijden. Richting Heist op den Berg is er geen verkeer mogelijk vanuit Diest. Reizigerstreinen zullen waarschijnlijk allemaal stoppen in Aarschot. Goederentreinen zullen rond moeten rijden.

Voor de rest was er niet veel meer dan enkele hard werkende mensen te zien.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Jurgen

Ik ben vandaag nog eens een kijkje gaan nemen en blijkbaar heeft men al sporen terug op hun plaats gelegd.
De onderstopmachine was bezig om de ballast aan te drukken.

Ik heb enkele foto's online geplaatst van gisteren en vandaag.
Een deel van de foto's zijn genomen in het station van Aarschot zelf. Ze stonden daar allemaal afgesteld op zondag.
Vandaag was er dus wel actie. Daar heb ik ook een filmpje van genomen, maar dat is spijtig genoeg mislukt. De zon stond verkeerd en er wou net geen wolk voor komen staan. [:(!]

Afin, foto's hier.

Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dgrr57


factageklerk

Het is dus degelijk de werktrein om wissels te hernieuwen ,dat kun je zien aan de onderste fotorij want daar ligt een wissel op de wagon (de foto links in de hoek). De foto uiterst rechts is een kraan die een aantal meters spoor per keer kan plaatsen dwarsliggers inclusief bevestigd.
 

Jurgen

En zo weet ik meteen ook weer waarvoor dat ding op de laatste foto dient. [:D]

Ik denk dat men de serieuze werken voor 's nachts houd want vannacht heb ik daar redelijk wat lawaai gehoord vanuit mijn bed.
Ik beklaag de mensen die vlakbij de overweg wonen.

En het zijn inderdaad de wissels die vernieuwd worden. 1 van de wissels is dit weekend vernieuwd en die was dan ook volledig uitgenomen. Daardoor kan het verkeer komende van Diest niet meteen richting Heist-op-den-Berg of omgekeerd.
De overweg is nog gesloten tot eind deze maand, dus de hinder zal nog wel even duren denk ik. Zolang het mooi weer is kan ik af en toe eens langsfietsen met de camera bij de hand.
Volgende week is mijn vakantie gedaan (de school begint terug [:(!]) en kan ik pas vanaf een uur of 7 langsfietsen. Of ik dan nog zin heb dat is een andere zaak. [:D]

Vanmiddag ga ik waarschijnlijk wel nog eens kijken. Als ik ga zal je de foto's hier wel tegenkomen. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Michiel

Op lijn 26 werden een maand gelden ook 4 wissels vervangen. En wat zijn die nieuwe wissels goed! Je hoort niets, je voelt niets. Het puntstuk is werkelijk helemaal op maat. Wat een verschil met het gedender over die oude wissels van voorheen! Hoe doen ze het! [^]

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

55erke


Hehe,
Ik was vorige vrijdag ook gaan kijken , Ik heb die werktreinen daar ook allemaal op foto gezet. Zeker die groene 62 is leuk.  
Ik heb daar ook nog wat mooie rangeeringen gezien met 2  23ers en M4 rijtuigen.
Ik zal men foto's eens op mijne site zetten en dan zal ik ze hier ook plaatsen.  
Groetjes
Johan


Jurgen

citaat:
Geplaatst door 55erke


Ik heb daar ook nog wat mooie rangeeringen gezien met 2  23ers en M4 rijtuigen.


Iedere vrijdag op ongeveer hetzelfde uur.
Ergens tussen 17 en 18 uur, kan dat? Ik ben er niet meer zeker van.


Eergisteren was er trouwens niet veel te beleven. Alles was in gebruik, alleen de werfwagen en de kraan stonden nog aan de overweg.
De trein met de wissel op de wagon was verdwenen en ook de onderstopper zag ik niet meer staan. De rest stond er wel gewoon te overnachten.
Gisteren was ik niet thuis en vandaag ben ik nog niet gaan kijken. Ik zou het wel eens moeten doen, maar MSM lag in de bus h?. [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

n/a

citaat:
Geplaatst door Jurgen

citaat:
Geplaatst door 55erke


Ik heb daar ook nog wat mooie rangeeringen gezien met 2  23ers en M4 rijtuigen.


Iedere vrijdag op ongeveer hetzelfde uur.
Ergens tussen 17 en 18 uur, kan dat? Ik ben er niet meer zeker van.




Dat zijn de P-treinen naar Antwerpen die worden klaargezet voor de volgende dag.

Op het masterplan voor de stationsomgeving Aarschot is de bouw van een LCI (logistiek centrum Infrastructuur) voorzien, op het ontwerp werden 4 bijkomende sporen en 2 sporen naar een te bouwen loods getekend. Dit zou naast het BUSO schooltje komen met toegang via Nieuwlandlaan.

Jurgen

Amai, als dat zo is dan gaat het station van Aarschot en de omgeving ervan toch echt helemaal onder handen genomen worden.

De start voor de werken is naar het schijnt pas voorzien binnen een 14-tal jaren. Zij die de situatie willen fotograferen zoals het er nu bijligt hebben dus nog even tijd. [:D]
Maar zeg niet dat ik jullie niet gewaarschuwd heb h?. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.