Nieuws:

Nu in MSM 251 BAAN: Lisette * Useldange

Hoofdmenu

Testen L4

Gestart door stefanic, 08 april 2009, 10:36:49 AM

stefanic

voor zij die 't nog niet wisten, heel deze week en volgende week worden er testen uitgevoerd op L4 Antwerpen - Meer Grens

Week 6-10 april: testen over hele L4 (Luchtbal-grens)
week 14-17 april: testen Brechtshuttle Antwerpen-Centraal - Noorderkempen)

Hier een foto van de testtrein, deze ochtend 8/4 om 8u18 bij passage in Antwerpen-Dam (van Schijnpoort naar wijkbundel Luchtbal)
Samenstelling: M6Bx-M6BD-M6A-M6A-1307-M6Bx
Dit wordt ook de definitieve samenstelling, mits vervangen van 1 M6A door een M6B.
imghttp://www.berail.be/msm/IMG_6292_800.jpg/img


Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Anarchy

Gaan ze zo op de L4 rijden? [xx(]

Jurgen

1 april is toch voorbij. [:D]

Afin, 't is beter dan niks natuurlijk. Hoe lang ligt dat traject er nu al ongebruikt bij?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

stefanic

Inderdaad. Dit is simpelweg het gevolg van het feit dat de M6 stuurstanden het enige materieel is waar momenteel de juiste ETCS-versie op kan geinstalleerd worden. Op termijn zal deze samenstelling wel veranderen (bv. T18 + I11- of M6-trein in normale trek-duw configuratie)
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Anarchy

citaat:
Geplaatst door stefanic

Inderdaad. Dit is simpelweg het gevolg van het feit dat de M6 stuurstanden het enige materieel is waar momenteel de juiste ETCS-versie op kan geinstalleerd worden. Op termijn zal deze samenstelling wel veranderen (bv. T18 + I11- of M6-trein in normale trek-duw configuratie)



Best wel grappig dan. Zo een geknoei met die L4!

conducteur

Dt is best wel grappig, een trein met 2 stuurstandrijtuigen en een loc juist achter een der stuurstanden.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

stefanic

Eigenlijk is de 1307 in deze combinatie enkel maar de 'domme kracht'. De besturing van de trein (aansturing van de motor en communicatie met het beveiligingssysteem van de lijn) gebeurt via de stuurstanden.
Die eenzame stuurstand hangt er dus enkel aan omdat de stuurstand van de loc zelf niet kan gebruikt worden.
Het zal trouwens zo zijn dat dit ene rijtuig NIET toegankelijk zal zijn voor de reizigers, en dus enkel zal dienst doen als stuurstand. Op deze wijze is slechts ??n treinbegeleider nodig voor de bediening van de trein.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

dgrr57

citaat:
Geplaatst door stefanic


Het zal trouwens zo zijn dat dit ene rijtuig NIET toegankelijk zal zijn voor de reizigers, en dus enkel zal dienst doen als stuurstand. Op deze wijze is slechts ??n treinbegeleider nodig voor de bediening van de trein.


Ik versta de redenering niet : 4 breaks = 1 (max 2) treinbegeleider [?]

stefanic

Maar de meeste breaks (of andere treinen) rijden dan ook op relaties waarbij er meerdere tussenstops zijn en de treinbegeleider dus ook de tijd heeft om van stel te wisselen om ook daar te controlleren etc.

In het geval IRs (Noorderkempen-Antwerpen) duurt de hele rit 15 minuten (11 tussen Noorderkempen en Luchtbal en 3 van Luchtbal tot Antwerpen-Centraal) Er is dus weinig tijd om te controlleren, laat staan 2 treingedeeltes.
-> risico op zwartrijden
-> treinsamenstelling die voor de reizigers beschikbaar is (4 rijtuigen) is voldoende groot (498 plaatsen)

Ik moet eerlijk toegeven dat ik de precieze reglementering daarrond ook niet ken, maar als de treinbegeleiders ons vragen of ze het zo mogen doen, zie ik daar geen graten in!
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

janjozef

Als er al gecontroleerd wordt, bijna nooit tijdens de spits
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

bollen neus

@ stefanic, best een aardig draadje om te volgen, hoe ze er opkomen of hoe ze uittesten wat de beste oplossing is voor materiaal in te zetten op een bpaalde lijn. Bedankt van de interressante uitleg .[;)]

Groeten,Eric alias bollen[:o)]neus.

T13 rules

citaat:
Geplaatst door stefanic

Eigenlijk is de 1307 in deze combinatie enkel maar de 'domme kracht'. De besturing van de trein (aansturing van de motor en communicatie met het beveiligingssysteem van de lijn) gebeurt via de stuurstanden.
Die eenzame stuurstand hangt er dus enkel aan omdat de stuurstand van de loc zelf niet kan gebruikt worden.
Het zal trouwens zo zijn dat dit ene rijtuig NIET toegankelijk zal zijn voor de reizigers, en dus enkel zal dienst doen als stuurstand. Op deze wijze is slechts ??n treinbegeleider nodig voor de bediening van de trein.


beste vrienden treinliefhebbers,
wat betreft de 1307 als "domme kracht" klopt. MAAR ook op de reeks 13 is er reeds 1 lok uitgerust met ETCS! welliswaar in proefgfase maar toch! de 1345 is reeds enkele maanden geleden uit Salzines gekomen,volledig omgebouwd door Alstom en uitgerust met ETCS. ook een stuurrijtuig I11 werd op dezelfde wijze gewijzigd. beiden zijn nog niet in de normale dienst gezet omdat zij niet gehomologeerd zijn door Infrabel!beide staan voorlopig te Merelbeke, te wachten op de volgende proefritten!
 

chef garde

citaat:
Geplaatst door janjozef

Als er al gecontroleerd wordt, bijna nooit tijdens de spits

just

chef garde

citaat:
Geplaatst door Anarchy

citaat:
Geplaatst door stefanic

Inderdaad. Dit is simpelweg het gevolg van het feit dat de M6 stuurstanden het enige materieel is waar momenteel de juiste ETCS-versie op kan geinstalleerd worden. Op termijn zal deze samenstelling wel veranderen (bv. T18 + I11- of M6-trein in normale trek-duw configuratie)



Best wel grappig dan. Zo een geknoei met die L4!

Idd Jeroen, wist je trouwens dat in Antwerpen de diensten op L4 voor de treinbegeleiders daar reeds "gedaan" worden??  Maar aangezien het materiaal nog maar in zn testfase zit ... rijden de treinbegeleiders dus niet uit maar worden planton (naast de voorziene plantons), terwijl andere depots met personeel tekort zitten ...

DelticPower

citaat:
---------------------------------------------------------------------
Geplaatst door janjozef

Als er al gecontroleerd wordt, bijna nooit tijdens de spits
---------------------------------------------------------------------

Ik lees hier ook dat in de spits de treinen overvol zitten, het is dan voor treinpersoneel al bijna ondoenlijk om te controleren. Trouwens het controleren is maar een gedeelte van hun taak. Valt toch op dat veel mensen een kaartje kopen om aan het treinpersoneel te laten zien, terwijl het kaartje er toch is om vervoerd te worden.[:D]

Groeten van Jan